Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Tyg till segelsäckar

Rekommendera Poster

Var hittar jag lämpligt tyg till segelsäckar? Hjertmans har ju kapelltyg, men det verkar ta slut där. Bor i närheten av Helsingborg och vet inte riktigt var jag ska leta.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveksamt om det blir billigare. Tror man kommer långt på en löpmeter. Vill dock känna på tyget innan jag köper det... Vet inte riktigt vad jag ska söka på. Påsduk verkar kunna vara lite vad som helst... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sökte på segelsäck.

 

I länken kallade de det ju för polyuretanväv så då kanske det är ett bra sökord.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå till en segelmakare och fråga. Han kanske har en säck över. Om inte säljer han säkert tyg till ett bra pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyget bör inte suga upp fukt så Polyuretanväven på Seasea kanske är ett bra val att sy egna säckar av. Eller hur fungerar det med kapellväv, kan den bli fuktigare?

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om denna?: Påsduk

 

Var på ett lokalt segelmakeri och de kunde (eller ville) inte hjälpa mig. Blev påmind om att det är väldigt viktigt att påsduken är genomsläpplig så att seglet inte kan mögla om det är fuktigt när jag stänger in det.. 

 

Hon hade aldrig gjort några påsar för spinnakersättning och hade bara en färg på tyg som hon absolut inte sålde löst... 

 

Var även på Hjertmans och köpte vanlig kapellväv för bomkapell och fick där tips om att fråga på en markisfirma. Men de hade stängt när jag kom där förbi. 

 

 

Hade gärna känt på duken innan köp. Men påsduken i länken kanske är vad jag letar efter.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Hade gärna känt på duken innan köp. Men påsduken i länken kanske är vad jag letar efter

Det går säkert att få en provbit postad i ett kuvert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att Boding säljer färdiga säckar. 

Kolla in en ”Turtle Racing Bag” om det är till en spinnaker; jag har en sådan, sjukt bra och enkel att hissa ur. 

 

C55DA706-D83F-473B-9254-D007C4BC3537.jpeg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Det var ett bra tips med boding. Bra sida med priser direkt. 1150 för small turtelbag! 

 

Fortfarande roligare att göra saker själv men här var det rimliga priser iaf! 

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...