Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
comuter

Hastighets problem 6knop på 15Hk

Rekommendera Poster

Hej! Är det nån som har lust att hjälpa mig med mitt problem.

 

Jag har en Crescent 434 med styrpulpet på den sitter en Sail 15Hk 4-takt motor. Jag lyckas bara att få upp båten i ca 6 knop. jag har kollat runt lite på internet.

Och folk som kör med liknande konfiguration verkar kunna få upp sina båtar i cirka 15-20 knop.

jag har kollat tändstiften och jag har gnista på båda.

Propellern som sitter på är en Solas 311109311 (vet ej om denna är original) Original är Propeller: 9 1/4 x 11-J . jag kan ingenting om propeller storlekar.

 

 

Här är en länk till den motorn som jag har: http://hidea.se/produkt/15hk-4-takt-utombords-batmotor-rorkult-sail/ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sail betyder att den har en längre rigg, för att passa segelbåtar bättre, då är det även troligt att propellern har en lägre stigning för att orkar dra en tyngre segelbåt. Ungefär som att ha en lägre växel på sin cykel. Att ha en längre rigg betyder ju även att du har ett större djupgående, och en större yta i vattnet som ger mer vattenmotstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! tack för svaret men jag hänger inte riktigt med nu? Sail är tillverkarens namn? jag tror att det är budgetmärke på Honda. 

jag skulle säga att den är mittemellan lång och kort rigg den är 45cm mellan plattan och motor infästningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha..?

Tilläggsnamnet "sail" ibland bara "s" brukar betyda att man anpassat en standardmotor för att användas på segelbåtar, riggen är då ofta förlängd med en mellandel. Förr i tiden kunde det även vara så att det fanns en annan utväxling i växelhuset, och då även en annan propeller.

Men nyare budgetmodeller jag jag dålig eller ingen koll på alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solas 311109311 verkar vara 9 1/4 x 11.

 

Lite testfakta bifogas i PDF-fil.

Test Crescent 434.pdf

 

Kan det vara så att stigningen på 11" är för stor för att motorn ska orka varva ur?

På testsnurran på 15 hk har de en 9 1/4 x 10-J

Vad står J för?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara samma utväxling som på de testade Hondamotorerna.

http://hidea.se/produkt/15hk-4-takt-utombords-batmotor-rorkult-sail/

 

Sitter kavitationsplattan i rätt höjd?

Den lite större vingen på drevet ska sitta ungefär i jämnhöjd med båtens botten vid akterspegeln. Jag skulle säga några centimeter under båtens boten (men det finns olika åsikter).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Verkar vara samma utväxling som på de testade Hondamotorerna.

http://hidea.se/produkt/15hk-4-takt-utombords-batmotor-rorkult-sail/

 

Sitter kavitationsplattan i rätt höjd?

Den lite större vingen på drevet ska sitta ungefär i jämnhöjd med båtens botten vid akterspegeln. Jag skulle säga några centimeter under båtens boten (men det finns olika åsikter).

 

Hej!

Ok tack diverse info!

inte en aning vad "J" står för :)

Kavitationsplattan sitter 2 - 3 cm för högt från båt botten. Så egentligen skulle den kanske behöva vara  lite längre ner. men har svårt att se att det skulle göra så mycket. Byggde nämligen om akterspegeln på båten så att motor hamnade där den är nu. innan förändringen på akterspegeln så gick den ungefär lika dant förutom att han började vispa ner luft.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Kalle_Anka:

Varvar motorn ur ordentligt? Det är ganska vanligt att propellernavet släpper från propellern.

 

https://youtu.be/d7Lz7cI-srQ

 

Han går tungt tycker jag.

Om propellern släpper så borde den varva ur lätt eller? :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev comuter:

 

Han går tungt tycker jag.

Om propellern släpper så borde den varva ur lätt eller? :)

 

Ja precis. Det är som om kopplingen slirar på bilen, varvtalet sticker iväg mer än vad farten gör.

 

Andra saker kan vara vatten i skrovet eller mycket beväxning som bromsar. Men jag tycker att allt är mycket konstigt. Vad var båten, 4,30 m? Och 20 hk? Det ska du kunna få upp i planing utan några som helst problem. Sen så kan rätt eller fel propeller göra några knop hit eller dit så klart, men kan det verkligen göra så mycket så att båten bara går i roddfart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Kalle_Anka:

Ja precis. Det är som om kopplingen slirar på bilen, varvtalet sticker iväg mer än vad farten gör.

 

Andra saker kan vara vatten i skrovet eller mycket beväxning som bromsar. Men jag tycker att allt är mycket konstigt. Vad var båten, 4,30 m? Och 20 hk? Det ska du kunna få upp i planing utan några som helst problem. Sen så kan rätt eller fel propeller göra några knop hit eller dit så klart, men kan det verkligen göra så mycket så att båten bara går i roddfart?

 

ja en 4,30 15Hk så den borde gå bra mycket bättre. det kan vara nån liter i skrovet när det har regnat som jag brukar pumpa ur. Innan jag drar iväg. båten är väl lite sliten under till. Men inte så dåligt så att det bromsar så mycket. jag hade även motorn på en Ryds 460F och det var samma problem där.

dock så kanske den gick lite bättre om jag var själv i båten och satte mig där fram med full gas.

 

Det låter ju konstigt om propellern kan göra så mycket? Dom är ju lite för dyra för att prova olika modeller. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev comuter:

Skulle det funka att köpa hem en sån här propeller. Och bara smacka på.

https://www.skruvat.se/batdelar/Propeller-Amita-3-P356805.aspx

Det känns som att han går för tungt och behöver komma upp mer i varv.

från halv till hel gas är det knappt en knop i hastighets skillnad.

Tycker det är väl mycket att gå ner i stigning (pitch) till 7"

 

Pröva en med 9" stigning tycker jag, https://www.skruvat.se/show.aspx?k=SOL3111-093-09

Det är bara lite mera än de hade på 9,9:an och en tum mindre än på 15, så...

Om motorn är lite "trött", så är det ju dumt att ta för stor stigning.

Dessutom kanske du vill köra flera passagerare och då är det bättre att ha lite mindre stigning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev comuter:

Det låter ju konstigt om propellern kan göra så mycket? Dom är ju lite för dyra för att prova olika modeller. :)

 

Jo då, propellern gör en hel del.

Starta på tvåan i uppförsbacke utan att slira på kopplingen då förstår du varför. Du kommer inte att få någon vidare fart på kärran.

 

Om du tar kontakt med en båtfirma så kan du säkert få möjlighet att pröva olika propellrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Tycker det är väl mycket att gå ner i stigning (pitch) till 7"

 

Pröva en med 9" stigning tycker jag, https://www.skruvat.se/show.aspx?k=SOL3111-093-09

Det är bara lite mera än de hade på 9,9:an och en tum mindre än på 15, så...

Om motorn är lite "trött", så är det ju dumt att ta för stor stigning.

Dessutom kanske du vill köra flera passagerare och då är det bättre att ha lite mindre stigning.

Ok ja det kanske är lite extremt kanske.  

Vad tror du då Skulle det göra att jag kommer en bit över 10knop?

 

Om motorn har max varvtal på 5500

Och i nuläget kanske jag ligger på 3000 (till exempel. inte en aning vad jag får ut i varv.)

det betyder väl att jag inte får ut alla hästkrafterna i vattnet.

Så om jag ändrar stigningen på propellern vilket gör att motorn går lättare och kan kamma upp i sina fulla varv. Det bör göra att jag får ut alla 15 glada hästar ur motorn? 

eller tänker jag rätt??

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Jo då, propellern gör en hel del.

Starta på tvåan i uppförsbacke utan att slira på kopplingen då förstår du varför. Du kommer inte att få någon vidare fart på kärran.

 

Om du tar kontakt med en båtfirma så kan du säkert få möjlighet att pröva olika propellrar.

 

jo det är sant! är helt ny på det här med båtmotorer bara!.

ja jag får ta och kolla med nån firma om de kan gå för sig! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart kan det vara fel propeller men det kan också vara fel på motorn. Inte lätt att veta. Har du ingen kompis i båtklubben eller liknande som kan hjälpa dig analysera bättre innan du kostar på en ny propeller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Baxlaget:

Självklart kan det vara fel propeller men det kan också vara fel på motorn. Inte lätt att veta. Har du ingen kompis i båtklubben eller liknande som kan hjälpa dig analysera bättre innan du kostar på en ny propeller?

Bra tanke!

Naturligtvis kan det vara fel på motorn. Kolla gärna med "omgivningen".

Det kanske tom. finns någon i närheten som kan låna ut en propeller med mindre stigning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Baxlaget:

Självklart kan det vara fel propeller men det kan också vara fel på motorn. Inte lätt att veta. Har du ingen kompis i båtklubben eller liknande som kan hjälpa dig analysera bättre innan du kostar på en ny propeller?

 

Ja det är klart att det kan vara. jo jag har väl kompisar som jag har spekulerat med. Men vi är alla lite förbluffade på va de kan vara.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev comuter:

 

Ja det är klart att det kan vara. jo jag har väl kompisar som jag har spekulerat med. Men vi är alla lite förbluffade på va de kan vara.   

Jag tror mest på tvåans växel i uppförsbacke...

Du stannar på 1500 rpm oavsett hur mycket du trampar på gasen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

Bra tanke!

Naturligtvis kan det vara fel på motorn. Kolla gärna med "omgivningen".

Det kanske tom. finns någon i närheten som kan låna ut en propeller med mindre stigning.

Känner inte jätte många med båt. Men jag får ta och kolla runt lite. Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Jag tror mest på tvåans växel i uppförsbacke...

Du stannar på 1500 rpm oavsett hur mycket du trampar på gasen.

ja det låter rimligt. Ska försöka få tag på en snurra med mindre stigning. så får jag se va detta gör! :)

 

Tack för hjälpen!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med 2:1 utväxling, 11" stigning, 10% slip och 5500 varv borde farten bli

0,9*5500/2*0,275*60/1852=22 knop om jag tänker rätt och motorn orkar, vilket den uppenbarligen inte gör. En 9" propeller kanske är värt att prova (låna)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev trewq:

Med 2:1 utväxling, 11" stigning, 10% slip och 5500 varv borde farten bli

0,9*5500/2*0,275*60/1852=22 knop om jag tänker rätt och motorn orkar, vilket den uppenbarligen inte gör. En 9" propeller kanske är värt att prova (låna)

Ok! skall försöka få tag på nån propeller på något vis. 

Det bör ju rimligtvis inte bli sämre. 

jag återkopplar till er när jag provat detta.

Tack!!! :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...