Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
pseudonym

En båtbrand i en hamn

Rekommendera Poster

Är aldrig lätt att hantera när det blir trångt mellan båtar och bryggor, och den sprider sig fort med all plast.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Giftigt att ta upp det.

Någon byråkrat kan hugga på det och kräva säkerhetsavstånd på 4 meter i hamnarna, som det är på campingar.

Kommer att höja hamnavgiften med minst 100%.😀

Men ur ett säkerhetsperspektiv skulle det vara bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom kan väl i så fall börja med parkeringsplatser på land, bilbränder verkar ju vanligare än båtbränder

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev trewq:

Dom kan väl i så fall börja med parkeringsplatser på land, bilbränder verkar ju vanligare än båtbränder

Tänkte inte på det, men iof ingen som ska/bör bo i bilen på en parkeringsplats!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hur ofta händer detta i svenska hamnar? Eller i hamnar över huvud taget?

Om jag förstår försäkringsbolagens olycksstatistik över utbetalningar för ”skada” så är det grundstötning och stöld som ligger betydligt högre upp i skalan än brand?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom två båtar brann i hamnen i Skintebo i dag, antar jag på goda grunder att det faktiskt händer. Misstänker att det inte heller var en slump att den här tråden startades i dag, med tanke på branden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sin iver att maximera intäkterna vill hamnägarna få in så många båtar som möjligt. Jag gillar att diskutera frågan när jag haft räddningstjänsten på kurs. Nu hörde jag att ledningen med jämna mellanrum brukar skicka varningar till, i detta fallet, kommunen som äger hamnen. Dock utan resultat. Man rekommenderar åtminstone luckor lite här och där. Förr fanns det mellan pontonerna men sen kom man på att det ju också gick att hyra ut den platsen.

Likaså möjligheten att komma fram med brandbilar. Det finns luckor men de är för smala och ibland står det bilar där ändå.

Några brandposter finns det inte så man får förlita sig på sin tankbil. Motorsprutorna kan vara svåra att få tillräckligt nära sjön för att kunna nyttja.

Räddningstjänsten plan är ungefär, låt det brinna! Räddningstjänsten har en egen båt med ett par motorsprutor så de tänker framförallt angripa en brand från sjösidan och ev landsätta ett par man med bärbara sprutor ute på bryggorna.

--

På filmen verkar inte "flodsprutan" vara så duktiga, de åker mest omkring och begjuter vattnet. Bra då brinner ju inte det.

Det känns bra att vår räddningstjänst har en egen båt bemannad med egen, kunnig, personal. Dessutom kan de navigera, det har jag lärt dem ;). Övar gör de varje vecka också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det fritt vatten gäller det - om möjligt - att få bort den/de brinnande båten ut på "havet" så snabbt som möjligt.

 

Är det som på filmen så flytta de närmaste båtarna snabbt som attan. Det tog lite lång tid i klippet tyckte jag, men det är ju väldigt lätt att sitta vid köksbordet...

 

I Sverige tror jag inte det finns någon juridisk risk att kapa förtöjningarna och flytta en båt vid brand. Hur som helst är det det jag skulle göra efter att ha sett detta klipp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Är det som på filmen så flytta de närmaste båtarna snabbt som attan. Det tog lite lång tid i klippet tyckte jag, men det är ju väldigt lätt att sitta vid köksbordet...

Jo men räddningstjänstens personal är oftast inte så vana båtmänniskor så det det är nog bättre att de gör det de är bäst på, släcka. För det kan de!

 

Räddningstjänsten vill inte dra ut båtar, finns antagligen något i juridiken men de säger själva att de inte vill riskera att dra ut och kanske tappa båten och på så sätt ställa till det ännu mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev bhemac:

Räddningstjänsten vill inte dra ut båtar, finns antagligen något i juridiken men de säger själva att de inte vill riskera att dra ut och kanske tappa båten och på så sätt ställa till det ännu mer.

Då gör jag det...

Om jag finns på plats innan räddningstjänsten kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Mackey:

Då gör jag det...

Eller jag. Konstigt att ingen annan försökte något sådant, rent teoretiskt så borde det funnits några båtägare på bryggorna.

Det juridiska borde man kunnat avtalat i kontrakten.

Finns nog en del att fundera över när det gäller brand i hamnar.

Likaså bör man nog se till att ha ett par segelbåtar på var sida om sig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev bhemac:

Eller jag. Konstigt att ingen annan försökte något sådant, rent teoretiskt så borde det funnits några båtägare på bryggorna.

Det juridiska borde man kunnat avtalat i kontrakten.

Finns nog en del att fundera över när det gäller brand i hamnar.

Likaså bör man nog se till att ha ett par segelbåtar på var sida om sig...

Ett par Vegor med Albin O21 inombords?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

Är det fritt vatten gäller det - om möjligt - att få bort den/de brinnande båten ut på "havet" så snabbt som möjligt.

 

Är det som på filmen så flytta de närmaste båtarna snabbt som attan. Det tog lite lång tid i klippet tyckte jag, men det är ju väldigt lätt att sitta vid köksbordet...

 

I Sverige tror jag inte det finns någon juridisk risk att kapa förtöjningarna och flytta en båt vid brand. Hur som helst är det det jag skulle göra efter att ha sett detta klipp.

Ett av problemen är att väldigt många båtar är fastlåsta i dagens läge.

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Eld-:

Ett par Vegor med Albin O21 inombords?

Hellre sådana med 20 liter bensin ombord än motorbåtar med 600 lit diesel (som brinner långsammare) och dessutom en enorm massa plast.

 

5 minuter sedan skrev Rascal:

Ett av problemen är väldigt många båtar är fastlåsta i dagens läge.

Är inte mest mindre båtar som är fastlåsta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev bhemac:

Är inte mest mindre båtar som är fastlåsta?

Hos oss är det så.

 

Små båtar kan också brinna!

Risken för brand känns trots allt mindr än risken för stöld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

If it ain’t broken 

don’t fix it

 

Sverige har lite många myndigheter som för att rättfärdiga sig själva hittar på en massa förslag på icke problem.

Som andra skrivit om, gör en lista med skadehändelser och angrip de mest förekommande problemen.

Jag har seglat en hel del i Danska vatten och gillar deras approach, inga problem att ligga många båtar i bredd.

Ibland ser jag folk som tankar bensin med en cigg i mungipan, förbjud idioter så har vi reducerat brandrisken för båtar.

 

När vi ändå är igång låt oss minska på antalet drunkningar i småsjöar genom att förbjuda blixtlås på jeans:-) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev skippeer:

förbjud idioter

Den lösning gillar jag även om en del vänner skulle försvinna.

Som jag förstår det så ser inte räddningstjänsten båtbränder som ett problem, skadorna är mest materiella.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev skippeer:

If it ain’t broken 

don’t fix it

 

Sverige har lite många myndigheter som för att rättfärdiga sig själva hittar på en massa förslag på icke problem.

Som andra skrivit om, gör en lista med skadehändelser och angrip de mest förekommande problemen.

Jag har seglat en hel del i Danska vatten och gillar deras approach, inga problem att ligga många båtar i bredd.

Ibland ser jag folk som tankar bensin med en cigg i mungipan, förbjud idioter så har vi reducerat brandrisken för båtar.

 

När vi ändå är igång låt oss minska på antalet drunkningar i småsjöar genom att förbjuda blixtlås på jeans:-) 

 

Vill du minska antalet drunknade så skall du förbjuda bad eller åtminstone se till att badande använder flytväst! Det sker nämligen betydligt fler drunkningstillbud bland badande än i båtlivet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbjud folk att vistas nära vatten så minskar drunkningstillbuden😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Mackey:

Hos oss är det så.

 

Små båtar kan också brinna!

Risken för brand känns trots allt mindr än risken för stöld.

Jag vet inte var gränsen för små båtar går, men på vår båtklubb är båtar på 7-8 meter med inbyggda fasta tankar på upp till 200 liter fastlåsta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lås är för den ärlige, och för att försäkringsbolagen ska vara nöjda. Tjuven bryr sig inte.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande video. Håller med om att precisionen hos flodsprutan inte var något vidare. I början sprutar de mycket vatten på brandmännen på andra sidan.. 

 

Varför sänkte de inte bara båtarna, borde ju gå att såga hål i botten eller som någon skrev drog ut dem på fritt vatten. 

 

I vår hamn finns det många tomma platser. Det känns ju tryggt jag har en motorbåt bredvid mig sen är det fritt på båda sidor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...