Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Thorsteen

Skruva åt löst fäste

Rekommendera Poster

Det ena främre tampfästet sitter löst på min yamarin men jag ser inga skruvar och kommer inte åt någon mutter. Någon som vet hur man drar fast tamphållaren igen?

Redigerad av Thorsteen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild? Båt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är en "tamphållare" för någonting? Är det månne en halkip?

En del beslag har fasta, fastgjutna, eller fastsvetsade maskinskruvat på undersidan där de går igenom väl tätade hål i däcket, sedan genom en förstärkninsplatta av r-f stål, och därefter fastslagna med låsmutter med bricka inunder. Detta görs i allmänhet innan skrovet och däcket sammanfogas, och kan vara totalt omöjligt att komma åt då båten är färdigbyggd. Även på Orust har man gjort sådana bajlajnermässiga misstag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, Georg_Ohm said:

Vad är en "tamphållare" för någonting? Är det månne en halkip?

En del beslag har fasta, fastgjutna, eller fastsvetsade maskinskruvat på undersidan där de går igenom väl tätade hål i däcket, sedan genom en förstärkninsplatta av r-f stål, och därefter fastslagna med låsmutter med bricka inunder. Detta görs i allmänhet innan skrovet och däcket sammanfogas, och kan vara totalt omöjligt att komma åt då båten är färdigbyggd. Även på Orust har man gjort sådana bajlajnermässiga misstag.

 

Det är förmodligen en "halkip", båten är en yamarin från 2004. Ser  ut som att fästet är ingjutet i båten, ser inga öppningar eller skruvbara detaljer. Är man rökt då alltså?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Thorsteen:

 

Det är förmodligen en "halkip", båten är en yamarin från 2004. Ser  ut som att fästet är ingjutet i båten, ser inga öppningar eller skruvbara detaljer. Är man rökt då alltså?

Och du kommer inte år underifrån förstås?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tampfäste skille jag tolka som en knap och inte en halkip men men, infästningen lär ju vara den samma. Antingen sitter bultarna åtekommliga från ankarboxen eller så sitter dom under skrovklädseln. Inte säkert men så har det varit på övervägande av mina båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...