Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kenneth_S

Bånkar lite, skrapar mycket, och även lite gnissel....

Rekommendera Poster

Mitt sätt är även nåt att förlita sig på i framtiden, vid ev liknande problem. 

 

Inte alls jobbigt att få till😋

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Mitt sätt är även nåt att förlita sig på i framtiden, vid ev liknande problem. 

 

Inte alls jobbigt att få till😋

 

Ska ner ikväll igen och kolla te ´at...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Att du "vill" lita på någon hjälper dig föga. Om det nu är som du skriver så har ju "mekanikern" de facto lämnat ut båten med en (med största sannolikhet) icke riktigt åtdragen fläns efter motortassbytet.

 

Kan så vara, men jag har då kört med det sen 2014/2015...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något nytt efter din koll på kvällen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering.

 

Har nu plockat ur propelleraxeln, och nu när jag snurrar på klämkopplingenså hörs inte skrapet so  tidigare. Ska byta cutlasslager, när jag hittat vart det sitter.

 

Det som bånkade var högst troligen att överdelen på roderfästet hade släppt lite så den delen satt löst i fästet. Vid varje propellervarv så slog den lösa delen mot fästet. När jag körde långsamt så hördes då dessa bånkningar.

 

Således: Inget laxgarn, inga bojar... Ingenting so  fastnat och följde med och slog under båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-09 vid 16:13 skrev Kenneth_S:

- - -

Ska byta cutlasslager, när jag hittat vart det sitter.

- - -

Längst bak inne i propellerhylsan.

bild.png.3f72bd03b8dcc2413dfc8b5bd3d3235b.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Demontera cutlesslager.

 

Jag drog ur propelleraxeln. Kollade axeltrumman och axeln, så att det inte legat mot varandra vare sig fram eller bak. 

Kollade även rakheten på axeln, genom att lägga upp den på två parallella och i våg liggande vinkelprofiler, med nocken upp och rulla axeln på dessa. 

Kan även mäta med indikatorklocka om axeln kastar. 

 

Lossade bladet i en järnsåg/järnfil. 

Trädde in detta, upp och ned, alltså tänderna innåt i järnsågens båge. Spände bågen/bladet. 

Så gick det med försiktighet fint att först såga genom gummit och sedan nätt o jämnt, lagrets metallhylsa.

Nu fick hylsan/lagret en något mindre

ytterdiameter. Lossnade lätt med lite försiktigt knackande. 

 

Kolla förresten så att lagerbocken, där lagret satt, verkligen sitter fast helt stumt i skrovet. 

Polarn har nyss åtgärdat detta. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Montera cutlesslager

 

- Så här gjorde jag... 

 

Finns säkert press att låna eller köpa. Men det går att lösa ändå. 

 

Ett nytt lager ska med kraft kunna pressas in i bocken. 

Putsa lagerbockens hål med fin smärgelduk. Smörj sen med lite olja. 

Går det för trögt, att få in lagret, så spricker lagerbocken. 

Säkrast är att mäta innerdiametern på hålet i bocken och ytterdiametern på lagret. Bör vara lika på hundradelar när. Möjligen att lagret är något större. 

 

Stoppade först in ett rör inuti lagret (typ i stället för axeln). 

Röret ska var ca 1 cm kortare än lagret. Uppgiften är att skydda lagrets gummiytor. 

 

Så satte jag in en så grov pressgängad stång, som det var möjligt genom röret i lagret och genom lagerbockens långa hål. 

I ena änden på stången svetsade jag först fast en passande mutter. 

 

Två stora fyrkantbrickor placerades innanför den svetsade stången/muttern. 

Brickorna ska var tjocka, för att inte vika sig och ha stort yttermått. 

Typ fyrkantiga vagnsbrickor. Ska ha, större yttermått än den rundade delen på lagerbocke. 

 

Trädde stången med mutter och brickor genom röret i lagret och genom lagerbockens hål. 

På med två brickor till och en mutter. 

 

Så var det bara att dra i lagret, efter noggrann inriktning. Får inte dras i snett, för då förstörs lagret. 

Ska gå relativt trögt, för att inte snurra senare under drift. Olja stången där den lösa muttern ska dras. 

 

Vad kan gå fel? 

Ja, om lagret har för stor ytterdiameter, så att lagret inte går att pressa in. 

Eller tvärtom, då fastnar inte lgret i lagerbocken. 

 

Något för stort lager går enkelt att svarva ned, efter noggrann mätning. 

 

Som skrivet ovan, så gjorde jag... 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Linjering av motor och backslag. 

 

Har jag skrivit om högre upp i tråden. 

 

 

Ta bort axeltätning och ev bälg. 

Stick in axeln genom det smorda lagret. Smörj med typ vattenfast fett. 

 

Stick in axeln i klämkopplingen. 

Dra åt. 

Kolla nu så att axeln ligger centrerad i axeltrumman. Alltså mitt i. 

 

Om inte justera motortassarna, motor/backslag inledningsvis. 

Lossa skruvarna som håller ihop flänskopplingen. Skjuv isär dem så att de går fria från varandra helt och hållet. 

 

Vad hände? Sprätte axeln iväg åt något håll? 

Ja förmodligen, vilket innebär att motor/backslag måste justeras o justeras. Först grovt så att flänsarna isärskjutna ligger mitt för varandra och sen med t ex 0.2 mm bladmått enligt ovan, högre upp i tråden.

Det senare för att motor/backslag ska ligga i exakt linje med propelleraxeln, när den är centrerad i trumman. 

 

Kila gärna fast propelleraxeln, med minst tre träkilar mot propellertrumman, så att axeln hela tiden ligger i centrum. 

 

När allt är justerat till nöjaktighet, så lossar man klämkopplingen, drar tillbaks propelleraxel så pass mycket att det går att montera bälg, tätning mm. 

Skruva fast klämkopplingen

 

Så var det klart...

 

Justera allt nästa säsong. 

 

 

Ja, så gjorde jag... 

 

 

- Detta ovan skrivet, gäller enligt det som visas i TS bilder. Alltså axel rakt fastskruvad med klämkoppling och flänsar mot backlaget. 

 

Inget yttre trycklager, Aquadrive

e t c. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Lintott:

Längst bak inne i propellerhylsan.

bild.png.3f72bd03b8dcc2413dfc8b5bd3d3235b.png

 

 

Propellerhylsan?

 

Du menar förmodligen lagerbocken. 

 

Eller kanske axeltrumman? 

 

Det jag skrivit i mina senaste inlägg, handlar om Cutlesslager enligt bild ovan inuti en lagerbock, placerad mellan propeller och axeltrummans bakre ände, där den kommer ut ur skrovet. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Hybro:

 

Propellerhylsan?

 

Du menar förmodligen lagerbocken. 

 

Eller kanske axeltrumman? 

 

Det jag skrivit i mina senaste inlägg, handlar om Cutlesslager enligt bild ovan inuti en lagerbock, placerad mellan propeller och axeltrummans bakre ände, där den kommer ut ur skrovet. 

 

Cutlesslagret kan vara lite olika placerat beroende på konstruktion i TS båt. Ibland sitter lagret inne i det fastplastade röret som propelleraxeln går igenom. Det röret benämns vanligtvis propellerhylsa. Det är en vanlig lösning på t.ex. snipor o långkölade segelbåtar. Ibland sitter det i en stödbock som plastats fast i båtbotten en bit bakom där röret för propelleraxeln slutar. Det är en vanlig lösning på t.ex. fenkölade segelbåtar.

 

Jag har ingen aning om vad TS har för typ av båt. Ville bara visa ett exempel på hur lagret ser ut så TS vet vad han ska leta efter....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra sammanfattande förklaring😜

 

Inledande inlägg med durkar o annat, ger sken av att det kan vara en snipa. 

 

Jag har en fenkölad Albin Cumulus med friliggande axelbock. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är en Nidelv 28.

 

Jag ser inget som liknar något som skulle kunna vara cutlesslager. Jag bifogar bilder så kanske ni kan hjälpa mig att klura ut - Om jag ska plocka bort konan t ex för att hitta lagret eller annat som ni kan tänka vara nyttigt för en som är helt autodidakt på området

 

Ja, jag vet att det är fullt av snäck på konan - Men jag har liksom inte haft tiden att rensa bort dessa. Jag har haft fullt upp med att borra bort de bultar (6 st) vid roderfästet (för att ta bort rordet som annars var i vägen) och som är tagna från själva Robocops rustning samt haft problem med att få bort bultarna (8 st) från klämkopplingen, de har antagligen inte varit bortplockade sen 1982 då båten byggdes. 

Kona framifrån.jpg

Kona från sidan.jpg

Kona lite snett ovanifrån.jpg

Redigerad av Kenneth_S
Tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker mig skymta Cutlesslagrets gummiribbor inne i struten. 

Struten sitter väl skruvad i skrovet med två skruvar. Som det ser ut. 

En upp och en ned. 

 

Skrapa bort lite skit, så ser i vart fall vi bättre

 

Nu vet jag inte om det är hela axeltrumman med fläns för skruvarna som s a s, är fastskruvad i skrovet. 

Men jag tror inte det. 

Bara att dra på handskarna o kolla. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Hybro:

Tycker mig skymta Cutlesslagrets gummiribbor inne i struten. 

Struten sitter väl skruvad i skrovet med två skruvar. Som det ser ut. 

En upp och en ned. 

 

Skrapa bort lite skit, så ser i vart fall vi bättre

 

Nu vet jag inte om det är hela axeltrumman med fläns för skruvarna som s a s, är fastskruvad i skrovet. 

Men jag tror inte det. 

Bara att dra på handskarna o kolla. 

Tyckte oxå att det såg ut som räfflor/ribbor i struten, när jag kollade i lördags då vi plockade ut axeln. Och om det är där så finns det inte mycket lager kvar... Ser ut som att räfflorna/ribborna sitter direkt i konan, och inte något som liknar lagret som Lintott visar bild på ovan.

 

Jag ska plocka dän konan och kolla bättre, jag hade inte rätt storlek på nycklarna i lördags.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan vara till hjälp... 

 

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.trud.se/Byte_cutlesslager.pdf&ved=2ahUKEwia0Ib-tuTlAhWD1aYKHcE-B1cQFjADegQIBBAB&usg=AOvVaw2gXUmNRFRlWJSarhqeHzc4&cshid=1573553418239

 

En annan hade kört med tigersåg, för, att spga isär lagret vilket inte gick så bra.. 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Hybro:

Kanske kan vara till hjälp... 

 

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.trud.se/Byte_cutlesslager.pdf&ved=2ahUKEwia0Ib-tuTlAhWD1aYKHcE-B1cQFjADegQIBBAB&usg=AOvVaw2gXUmNRFRlWJSarhqeHzc4&cshid=1573553418239

 

En annan hade kört med tigersåg, för, att spga isär lagret vilket inte gick så bra.. 

Kanon, tackar så mycket för länken 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Kenneth_S:

Tyckte oxå att det såg ut som räfflor/ribbor i struten, när jag kollade i lördags då vi plockade ut axeln. Och om det är där så finns det inte mycket lager kvar... Ser ut som att räfflorna/ribborna sitter direkt i konan, och inte något som liknar lagret som Lintott visar bild på ovan.

 

Jag ska plocka dän konan och kolla bättre, jag hade inte rätt storlek på nycklarna i lördags.

Jag är övertygad om att du är på rätt spår.

Nu återstår bara två problem. Få bort det gamla o få dit ett nytt....

 

Såg på bilderna att propelleraxeln är borta. Fundera på om du då ska passa på att byta tätningen inne i båten till en som du slipper krypa ner o spänna med skiftnyckel i utrymmet där du inte ens kommer ner.

Det finns modernare o mer lättskötta grejor än din talgflätemodell.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att lossa hela lagerhållaren (konan,struten) från skrovet!

Lossa skruvarna som går in i skrovet och gänga därefter loss lagerhållaren från axelhylsan som sitter fastplastat i båten. När du sen har grejerna löst går det lättare att lossa själva lagret ur hållaren. Glöm inte lossa dom små låsskruvarna som sitter in från sidan i hållaren och låser fast cutlesslagret i hållaren. Skruvarna brukar vara väl övermålade.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Lintott:

Jag är övertygad om att du är på rätt spår.

Nu återstår bara två problem. Få bort det gamla o få dit ett nytt....

 

Såg på bilderna att propelleraxeln är borta. Fundera på om du då ska passa på att byta tätningen inne i båten till en som du slipper krypa ner o spänna med skiftnyckel i utrymmet där du inte ens kommer ner.

Det finns modernare o mer lättskötta grejor än din talgflätemodell.

Jag får se om jag byter tätningen, jag har änna tänkt om lite... Jag har sågat upp lite så att det är mycket lättare att komma åt muttern nu 🙂 Jag har fettkoppen lätt tillgänglig så det är inga problem med att skruva fett 🙂

 

Om jag köper BlackJack eller PSS, ska dessa bytas ut vart 5:e år (eller vad det var jag läste)? I så fall behåller jag min gamla tätning, och bara byter talgfläta. Har inte bestämt mig än, det är långt till våren 🙂

Redigerad av Kenneth_S
Korrigering av text

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Rascal:

Börja med att lossa hela lagerhållaren (konan,struten) från skrovet!

Lossa skruvarna som går in i skrovet och gänga därefter loss lagerhållaren från axelhylsan som sitter fastplastat i båten. När du sen har grejerna löst går det lättare att lossa själva lagret ur hållaren. Glöm inte lossa dom små låsskruvarna som sitter in från sidan i hållaren och låser fast cutlesslagret i hållaren. Skruvarna brukar vara väl övermålade.

Tackar för bra tips 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla: Stävlager

Välj: BILDER i listen ovan. 

 

Använd maringuidens sökfunktion på försts sidan

Sök Stävlager

 

Voila 😉

 

Förkovra dig

Säkert hittar du nåt som liknar ditt. 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl nåt sånt här du har, tror jag. 

Två skruvar vid röda pilarna, förhindrar endast att lagret vrider sig, för då funkar inte vattensmörjningen.

Håller dock inte fast lagret i axelhylsan. Det gör gängorna i hylsa respektive stävlagret. Stövlagret ser ut att finnas som reservdel, eller med ipressat Cutlesslager. 

 

På sidorna finns två vattenintag, för forcerad smörjning av gummiribborna. 

Vattenströmmar markerade med blått.

Vattenintagen måste vara öppna. 

 

Hur du gängar av stävlagret, och går tillväga i övrigt, om det nu är så, finns beskrivet

bl a här på forumet. 

 

 

 

Screenshot_20191113_081444.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Hybro:

Är väl nåt sånt här du har, tror jag. 

Två skruvar vid röda pilarna, förhindrar endast att lagret vrider sig, för då funkar inte vattensmörjningen.

Håller dock inte fast lagret i axelhylsan. Det gör gängorna i hylsa respektive stävlagret. Stövlagret ser ut att finnas som reservdel, eller med ipressat Cutlesslager. 

 

På sidorna finns två vattenintag, för forcerad smörjning av gummiribborna. 

Vattenströmmar markerade med blått.

Vattenintagen måste vara öppna. 

 

Hur du gängar av stävlagret, och går tillväga i övrigt, om det nu är så, finns beskrivet

bl a här på forumet. 

 

 

 

Screenshot_20191113_081444.jpg

Tackar så mycket för detta 👍

 

Ska googla och läsa på 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Är väl nåt sånt här du har, tror jag. 

Två skruvar vid röda pilarna, förhindrar endast att lagret vrider sig, för då funkar inte vattensmörjningen.

Håller dock inte fast lagret i axelhylsan. Det gör gängorna i hylsa respektive stävlagret. Stövlagret ser ut att finnas som reservdel, eller med ipressat Cutlesslager. 

 

På sidorna finns två vattenintag, för forcerad smörjning av gummiribborna. 

Vattenströmmar markerade med blått.

Vattenintagen måste vara öppna. 

 

Hur du gängar av stävlagret, och går tillväga i övrigt, om det nu är så, finns beskrivet

bl a här på forumet. 

 

 

 

Screenshot_20191113_081444.jpg

Dom låsskruvar jag talar om sitter in från sidan ungefär mitt på stävlagret, kan vara insexskruv, men är oftast dolda av gammal bottenfärg. Du ser ena sidans skruvhål på din bild några centimeter till vänster om din långa blåa pil.

Redigerad av Rascal
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det sånt stävlager med ipressat Cutlesslager, så bör det ju gå att byta och pressa i Cutlesslagret på plats, utan att skruva isär från axeltrumman. För sitter förmodligen ordentligt fast i gängorna. 

 

Sticker du in typ järnfilsblad, handdriven, så kan jag tänka mig att detta även kommer att såga i propellertumman, vilket inte är bra. 

 

Låsskruvarna är nog enklast att borra ur. Gänga hålen och skruva i passande rostfria insex stoppskruvar. 

 

Nu vill vi se hur du löser uppgiften. Verktygen har vi ju levererat nu. 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Är det sånt stävlager med ipressat Cutlesslager, så bör det ju gå att byta och pressa i Cutlesslagret på plats, utan att skruva isär från axeltrumman. För sitter förmodligen ordentligt fast i gängorna. 

 

Sticker du in typ järnfilsblad, handdriven, så kan jag tänka mig att detta även kommer att såga i propellertumman, vilket inte är bra. 

 

Låsskruvarna är nog enklast att borra ur. Gänga hålen och skruva i passande rostfria insex stoppskruvar. 

 

Nu vill vi se hur du löser uppgiften. Verktygen har vi ju levererat nu. 

Tackar för era tips 👍

 

Rapport kommer, ska ut och mickla när tid infinner sig 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...