Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kenneth_S

Bånkar lite, skrapar mycket, och även lite gnissel....

Rekommendera Poster

På vägen hem i förrgår efter tre veckor i  båten, så började ett litet missljud komma i båten. Det började med att det lät lite som en stånka a'la tändkulemotor - Fast lite diskretare, som lite ljudisolerat tyst men ändå hörbart. Det lät lite som att det var något under båten som slog mot botten. Idag när vi närmade oss hemmahamn så började det låta högre, och att det lät i gasreglaget. Jag öppnade luckorna för att höra vart det kom från, och konstaterade att det antingen var från backslaget ellet propelleraxeln. Det var lite [dunk-dunk-dunk-dunk] och även ett lite gnisslande gnällande ljud. När jag saktade ner vid hamn så var det mer som ett dovare skrapande. När jag kom till vår plats la jag i backen, och då skrapade det dovt... Själva växeln gick i lätt, men det var ett jävla skrapande. Likadant vid parerande fram och back för själva tilläggningen.

 

Någon som känner igen beskrivningen? Vad kan ha lagt ner verksamheten, lager vid propelleraxel?  Backslag, eller annat kul som får mig att fundera på att sälja båten?

 

Ser fram mot era funderingar runt detta.  

Redigerad av Kenneth_S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev trewq:

Motorfäste?

 

Nä, inte med det skrapet... Väl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick en gång en väle med lina till en hummertina runt propelleraxeln, varje gång välen passerade båtens botten sade det "dunk".

Det är ju förvisso inte hummersäsong nu, men det ligger allsköns flöten, välar och bojar som skall märka ut fiskeredredkap nästan överallt, lätt att trassla in sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag fick en gång en väle med lina till en hummertina runt propelleraxeln, varje gång välen passerade båtens botten sade det "dunk".

Det är ju förvisso inte hummersäsong nu, men det ligger allsköns flöten, välar och bojar som skall märka ut fiskeredredkap nästan överallt, lätt att trassla in sig.

 

Jaha... Men då ska det ju INTE skrapa och gnissla från propelleraxeln, backslaget eller vad det nu kan vara... Anekdoter vill jag inte ha som möjligt svar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växelföraren glider ju i konan, något där som är slutkört? (i backslaget då)

 

Kört på något och fått en hård smäll i axel tidigare -> krökt axel som käkat upp cutless-lager så mycket att det nu slår?

 

Kanske bara är ett väldigt slut cutless-lager?

 

Det jävliga är väl att även om du delar axel från backslag så kommer du kanske inte hitta felet eftersom lasten då försvinner.. Men det kan vara värt att prova att köra utan propeller, finns ljudet kvar då så..

 

Jag har också ett missljud, utan propelleraxel ikopplad låter det ingenting, på land låter det ingenting, med axeln ikopplad och båten i vattnet hörs det..

 

För min del så lämnade jag in spridarna på renovering och dom var dåliga.. En spridare (den som sitter längst fram / högst upp / 1a cylindern) fylls därefter med luft när bränsletanken är halvtom (eller lägre) om den får stå några minuter, så nu funderar jag på om spridaren fortfarande är dålig eller högtryckspumpen är slut.. Om den konstant misständer på första cylindern (1 av 4) så blir det ju kraftiga förändringar i varvtalet / vridmomentet igenom backslaget vilket nog kan orsaka klattret vi lider av..

 

Det jag menar är att det kan vara misständning som orsakar ljudet också.

Redigerad av cetex
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev cetex:

Växelföraren glider ju i konan, något där som är slutkört? (i backslaget då)

 

Kört på något och fått en hård smäll i axel tidigare -> krökt axel som käkat upp cutless-lager så mycket att det nu slår?

 

Kanske bara är ett väldigt slut cutless-lager?

 

Det jävliga är väl att även om du delar axel från backslag så kommer du kanske inte hitta felet eftersom lasten då försvinner.. Men det kan vara värt att prova att köra utan propeller, finns ljudet kvar då så..

 

Jag har också ett missljud, utan propelleraxel ikopplad låter det ingenting, på land låter det ingenting, med axeln ikopplad och båten i vattnet hörs det..

 

För min del så lämnade jag in spridarna på renovering och dom var dåliga.. En spridare (den som sitter längst fram / högst upp / 1a cylindern) fylls därefter med luft när bränsletanken är halvtom (eller lägre) om den får stå några minuter, så nu funderar jag på om spridaren fortfarande är dålig eller högtryckspumpen är slut.. Om den konstant misständer på första cylindern (1 av 4) så blir det ju kraftiga förändringar i varvtalet / vridmomentet igenom backslaget vilket nog kan orsaka klattret vi lider av..

 

Det jag menar är att det kan vara misständning som orsakar ljudet också.

 

Inte kört på något, så krökt axel tror jag inte. Spridarna genomgångna och tryckta förra säsongen, dieselpumpen renoverad denna säsongen.

 

Jag själv tror att cutlesslagret gett sig. Hoppas det inte är nåt skit med backslaget, känns värre att försöka fixa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en gång kraftigt skrap och gnissel, sönderrostat kullager. Dock inget dunk men det kanske det kan bli om axeln svänger i det trasiga lagret?

Hur är dunkets frekvens? Följer motorvarvet, en gång per propellervarv eller per motorvarv, svårt att räkna.

Redigerad av trewq
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att undersöka propeller och utsidan visuellt, t ex med en vattentät USB-kamera (om du inte vill bada). Kalla kanske Georg_ohms svar för anektdot som du inte vill höra, men att något fastnat i propellern eller på axeln som dunkar alt skrapar/gnäller när axeln gnids mot det är inte orimligt, och en enkel förstasak att kolla.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev trewq:

Hade en gång kraftigt skrap och gnissel, sönderrostat kullager. Dock inget dunk men det kanske det kan bli om axeln svänger i det trasiga lagret?

Hur är dunkets frekvens? Följer motorvarvet, en gång per propellervarv eller per motorvarv, svårt att räkna.

 

Låter som att du beskriver mitt problem...

 

Dunk en gång per propellervarv vill jag nog få det till.

 

Sönderrostat kullager, är det samma sak som cutlesslagret eller talar vi om ett annat lager?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag fick en gång en väle med lina till en hummertina runt propelleraxeln, varje gång välen passerade båtens botten sade det "dunk".

Det är ju förvisso inte hummersäsong nu, men det ligger allsköns flöten, välar och bojar som skall märka ut fiskeredredkap nästan överallt, lätt att trassla in sig.

 

@Georg_Ohm

Ber starkt om ursäkt för mitt svar till dig igår. Det var i affekt, då detta som hänt nu bara är en i raden av saker som hänt med båthelvetet denna sommar... 

 

Återigen, ber starkt om ursäkt. Du ville bara väl med ditt svar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cutlesslager är ett metallrör med en gummihylsa i, om det är slut så kan det såklart låta illa.. Har sett exempel där gummihylsan släppt helt från metallröret så att axeln skavt i metallröret, det låter ju en del då..

 

Kullager skulle väl vara om du har ett stödlager på propelleraxeln som tar trycket innan axeln går in i backslaget. Har du inget sånt så är det nog ljud från backslaget, och där ska det ju generellt sett vara ett oljebad och fritt från rost :)

Redigerad av cetex
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela medbringarna på backlaget. Skjuv isär dessa. 

Lyft och tryck propelleraxeln i olika riktningar, då ska den kunna röra sig lika mycket åt alla, med utgångsläge från, så som det var från början. 

Om inte så kan då dunkandet komma från att propelleraxeln går i trumman, som axeln går genom. 

 

Beroede på hopklämda eller

t o m trasiga motorfästen. 

Då blir det oftast olika ljud fram som bakåt. Motorn vrider sig olika i fästena. 

 

Har du någon gång linjerat motor/backslag i förhållande till propelleraxeln? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Kenneth_S:

 

Låter som att du beskriver mitt problem...

 

Dunk en gång per propellervarv vill jag nog få det till.

 

Sönderrostat kullager, är det samma sak som cutlesslagret eller talar vi om ett annat lager?

I mitt fall satt ett kullager längst fram på propelleraxeln intill hydraulmotorn, nog inte riktigt jämförbart eftersom du väl inte har hydraulisk kraftöverföring, men ett sönderrostat kullager låter nog likadant 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

3 timmar sedan skrev Kenneth_S:

 

@Georg_Ohm

Ber starkt om ursäkt för mitt svar till dig igår. Det var i affekt, då detta som hänt nu bara är en i raden av saker som hänt med båthelvetet denna sommar... 

 

Återigen, ber starkt om ursäkt. Du ville bara väl med ditt svar

Då var det ju en himla tur att jag hade missat att läsa ditt svar, och blev konfunderad över Ingemars reflektion...

Ja du är förlåten.

Men faktum är ju att det är inte ovanligt att man finner grejer runt propelleraxeln som direkt kan orsaka oväsen, och indirekt kan skada ett lager så att det för oväsen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara som ohmen säger.

 

Jag har själv varit med om att få in en laxrev runt propelleraxeln som lindats så hårt att det blev slag i axel. Reven hade i stort sätt smält  ihop och detta resulterade i att det blev slag i axeln.

Vilket resulterade i att axeln fick obalans och det till och med läckte ut olja.

Fick sågas loss med bågfil.

Hoppas du inte tar detta som en anekdot utan som en möjlig förklaring till ditt problem.

Med båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att vi lokaliserat bånkandet, skrapandet och gnisslandet... Härleder det till klämkopplingen på propelleraxeln.

 

Ni som vet något om dessa klämkopplingar: Bör man ta isär och packa om denna, eller finns det inget att packa om? Kan det vara så lätt att skruvarna självmant skruvat ur sig lite som gör att propelleraxeln slirar i kopplingen? Eller är det helt enkelt läge att köpa ny a´ 5200:-?

 

Vet att man ska dra skruvarna i moment, men hur vet jag vilket moment det ska vara?

 

Ser fram mot svar från er kunniga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En enda bild är bra mycket bättre än ingen alls... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klämkopplingen i sig är inget att packa om eller underhålla (om du inte har något alldeles väldigt special med dämpning eller annat. Som Hybro skriver - gärna en bild...).

 

Du beskriver inte vad som är felet med den, då det enda "felet" som egentligen kan hända med klämkopplingen är att skruvarna inte klämmer och den slirar. Om den låter illa därifrån som funktion av rotationen skall uppriktningen av motorn absolut kontrolleras. Du har möjligen inte en motortass som givit upp ?

 

Lossa klämkopplingen lite från flänsen (men lossa inte axeln). Kolla med ett bladmått att det är exakt samma springa runtom. Vi talar om tiondelar, inte mm. Är det inte det så försök att få det jämnt genom att justera motortassarna. Men då detta är något som kommit plötsligt (?) så kolla tassarna också så ingen säckat ihop.

 

Om axeln slirar kan det naturligtvis ge skrapljud. Tror du detta har hänt så lossa axeln ur flänsen och titta hur de ser ut. Alternativt känner du på skruvarna - går de att dra åt ?  Ja, de skall dras med ett viss moment, olika för olika dimensioner och fabrikat. Googla så bör du hitta.

 

Skruvarna lossnar inte av sig självt, men har de suttit dåligt och axeln väl börjat slira så fortsätter den att slira.

 

Hursomhelst - köp ingen ny klämfläns förrän du VET att det är den som är orsaken och inte går att åtgärda. Även om det verkar låta från just den.

 

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Klämkopplingen i sig är inget att packa om eller underhålla (om du inte har något alldeles väldigt special med dämpning eller annat. Som Hybro skriver - gärna en bild...).

 

Du beskriver inte vad som är felet med den, då det enda "felet" som egentligen kan hända med klämkopplingen är att skruvarna inte klämmer och den slirar. Om den låter illa därifrån som funktion av rotationen skall uppriktningen av motorn absolut kontrolleras. Du har möjligen inte en motortass som givit upp ?

 

Lossa klämkopplingen lite från flänsen (men lossa inte axeln). Kolla med ett bladmått att det är exakt samma springa runtom. Vi talar om tiondelar, inte mm. Är det inte det så försök att få det jämnt genom att justera motortassarna. Men då detta är något som kommit plötsligt (?) så kolla tassarna också så ingen säckat ihop.

 

Om axeln slirar kan det naturligtvis ge skrapljud. Tror du detta har hänt så lossa axeln ur flänsen och titta hur de ser ut. Alternativt känner du på skruvarna - går de att dra åt ?  Ja, de skall dras med ett viss moment, olika för olika dimensioner och fabrikat. Googla så bör du hitta.

 

Skruvarna lossnar inte av sig självt, men har de suttit dåligt och axeln väl börjat slira så fortsätter den att slira.

 

Hursomhelst - köp ingen ny klämfläns förrän du VET att det är den som är orsaken och inte går att åtgärda. Även om det verkar låta från just den.

 

 

 

Motortassarna i sig är hyggligt nya, sen 2014 eller 2015 så de tror jag inte gett sig faktiskt.

 

Bilder kommer bifogat, hoppas de kan ge något.

 

 

Klämkoppling bild 1.jpg

Klämkoppling bild 2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ser bara halva flänsen (x2, samma bild vriden 90°). Hur ser det ut mot backslaget ?

 

Som jag också frågade - varför tror du det är fel på flänsen, dvs vad har du gjort för observationer som tyder på det ?  Har du sett att axeln slirar i flänsen t ex ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det inte så att det sitter en zinkanod löst på axeln?, har hänt mig många gånger.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Stephan_D:

Det inte så att det sitter en zinkanod löst på axeln?, har hänt mig många gånger.

Nej, tyvärr... Men tror att det kommit fett från propelleraxeltätningen (läckande glandtätning) in i kopplingen som gör att axeln slirar i kopplingen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla nu hur motorn är inriktad mot axeln, så som beskrivs ovan. 

Tydligen bytt motortassar, för inte så lönge sedan.

Blev motorn inriktad/linjerad mot axeln då? 

Om inte så går förmodligen axeln mot axeltrumman. Därav diverse oljud. 

 

En första koll. Lossa flänskopplingen, och skjuv isär, så axeln går fritt. 

Nu ska det gå att  flytta axeländen lika mycket upp, ned och åt båda sidorna. Detta om man riktar, lyfter axel lite tills det flyktar med flänsen som sitter mot backslaget, fram mot motorn. 

Om inte så slår axeln i trumman invändigt. 

 

Om så är, så pallar/fixerar man den nu lösa axeln mitt i trumman. 

Därefter grovriktar man in motorn, genom att justera tassarnas höjder, så att flänsarna passar mot varandra något så när. 

Skjuver propelleraxeln frammåt, så att flänsarna går ihop, utan bän. 

 

Nu kommer finliret, att med ett valfritt bladmått, t e x 0.2 mm kontrollera så att öppning mellan flänsarna är lika runt om. Mät på fyra ställlen. 

 

Blir det inte rätt, böjs propelleraxeln och den piskar runt. Ger vibrationer. 

 

Alla tassar sätter sig med tiden. Speciellt i början. 

 

Så oavsett, är det värt mödan att kontrollera. 

 

Inte kul om propellertrumman med tiden skakas / nöts loss. Ett större jobb att åtgärda. Fast det kanske går bra några säsonger till. 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Hybro:

Kolla nu hur motorn är inriktad mot axeln, så som beskrivs ovan. 

Tydligen bytt motortassar, för inte så lönge sedan.

Blev motorn inriktad/linjerad mot axeln då? 

Om inte så går förmodligen axeln mot axeltrumman. Därav diverse oljud. 

 

En första koll. Lossa flänskopplingen, och skjuv isär, så axeln går fritt. 

Nu ska det gå att  flytta axeländen lika mycket upp, ned och åt båda sidorna. Detta om man riktar, lyfter axel lite tills det flyktar med flänsen som sitter mot backslaget, fram mot motorn. 

Om inte så slår axeln i trumman invändigt. 

 

Om så är, så pallar/fixerar man den nu lösa axeln mitt i trumman. 

Därefter grovriktar man in motorn, genom att justera tassarnas höjder, så att flänsarna passar mot varandra något så när. 

Skjuver propelleraxeln frammåt, så att flänsarna går ihop, utan bän. 

 

Nu kommer finliret, att med ett valfritt bladmått, t e x 0.2 mm kontrollera så att öppning mellan flänsarna är lika runt om. Mät på fyra ställlen. 

 

Blir det inte rätt, böjs propelleraxeln och den piskar runt. Ger vibrationer. 

 

Alla tassar sätter sig med tiden. Speciellt i början. 

 

Så oavsett, är det värt mödan att kontrollera. 

 

Inte kul om propellertrumman med tiden skakas / nöts loss. Ett större jobb att åtgärda. Fast det kanske går bra några säsonger till. 

 

 

Byte av motortassarna gjordes av mekaniker, och denne mekanikern vet jag använde bladmått på alla möjliga upptänkliga platser, detta då jag själv var där och såg när han gjorde det. Så, nej: Jag själv tror inte riktigt på felriktad axel och tassar som är slut.

 

Jag har ju ett problem sen jag köpte båten, med att propelleraxeltätningen läcker. Den är av typen glandtätning med talgfläta. Jag har flera gånger försökt att lossa låsmuttern och spänna åt glanden, men inte lyckats då det är (för mig) för trångt och jävligt och mina armar är för korta för att nå ner till tätningen. Jag har då istället ihärdigt pressat mer fett med koppen, och det fettet har ju naturligtvis tagit sig ut ut glanden, och troligen letat sig upp in i kopplingen - Med propelleraxelslir som följd. Det som nu är risken, är att vid backning så riskerar axeln att hoppa ur koppling och fläns, och rätt ner till botten - Något jag vill undvika.

 

Jag har kunnat både okulärt och audiellt kunnat härleda problemet till klämkopplingen, då jag nått ner och kunnat snurra på axeln - Och fått fram samma (o)ljud som jag ovan beskrivit. Därför är jag så envis med att det är just slirande klämkoppling i samband med att kanske cutlesslager eller annat lager är slut. Missljudet kom inte från backslaget, och jag har heller inga som helst problem med att lägga in växel fram och back.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kenneth_S:

 

Byte av motortassarna gjordes av mekaniker, och denne mekanikern vet jag använde bladmått på alla möjliga upptänkliga platser, detta då jag själv var där och såg när han gjorde det. Så, nej: Jag själv tror inte riktigt på felriktad axel och tassar som är slut.

 

Jag har ju ett problem sen jag köpte båten, med att propelleraxeltätningen läcker. Den är av typen glandtätning med talgfläta. Jag har flera gånger försökt att lossa låsmuttern och spänna åt glanden, men inte lyckats då det är (för mig) för trångt och jävligt och mina armar är för korta för att nå ner till tätningen. Jag har då istället ihärdigt pressat mer fett med koppen, och det fettet har ju naturligtvis tagit sig ut ut glanden, och troligen letat sig upp in i kopplingen - Med propelleraxelslir som följd. Det som nu är risken, är att vid backning så riskerar axeln att hoppa ur koppling och fläns, och rätt ner till botten - Något jag vill undvika.

 

Jag har kunnat både okulärt och audiellt kunnat härleda problemet till klämkopplingen, då jag nått ner och kunnat snurra på axeln - Och fått fram samma (o)ljud som jag ovan beskrivit. Därför är jag så envis med att det är just slirande klämkoppling i samband med att kanske cutlesslager eller annat lager är slut. Missljudet kom inte från backslaget, och jag har heller inga som helst problem med att lägga in växel fram och back.

 

 

Som Hybro nämnt så "sätter sig" tassar ofta efter ett tag och inriktningen skall egentligen kontrolleras xx gångtimmar efter byte (har det projektet framför mig på min båt). Sedan kan saker lossna och även fabrikationsfel förekommer. Att en mekaniker bytt är tyvärr heller ingen garanti. Bara så du har allt detta i bakhuvudet.

 

Ok, jag förstår av ovanstående att du verkligen kunnat konstatera propelleraxelslir. Axeln går alltså att snurra med enbart handkraft i flänsen ?!?  Då skall du definitivt ta loss och kontrollera hur skadad både axeln och flänsen egentligen hunnit bli....

Som också sagts ovan - du måste i vilket fall som helst lossa axeln och känna på spel och centrering i hylsan.

 

Sedan beror inte slirandet på ditt fettryckande. En riktigt åtdragen klämfläns kan du dränka i fett - den skall inte rotera i alla fall. Låter som att din axel inte dragits åt ordentligt efter att ha varit lossad. Vid byte av motortassar lossar man ju minst axelflänsen och ofta också klämdelen för att få bättre plats och inte minst säkerställa axelns rakhet i flänsen efter att ha gått med slitna/sneda tassar.

i mina öron låter det som att "mekanikern" (som du sätter din tillit till när det gäller inriktningen) inte dragit klämflänsen ordentligt.

 

Du måste börja tänka att lösa problemen och inte skjuta på dem. En läckande tätning som är svår att komma åt för att man inte når, ja då får man fixa ett verktyg så att man når. Eller demontera det som behövs. Du frågade ju om byte, alternativ o.s.v. redan för två år sedan här på forumet.

Och att axeln skulle hoppa ur vid back är egentligen ett icke-problem, för du skall inte köra en meter med den båten innan axeln sitter fast i flänsen.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska vanligt att man behöver justera uppriktningen med några års mellanrum. Väldigt enkelt jobb.

En del motorer ska ha olika hårda gummikuddar fram och bak. Enligt varvskillarna händer det att även duktiga mekaniker tar fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

 

Ett körnslag eller rits på axeln, likadant på klämkopplingen. 

Båda tätt och mitt för varandra. 

 

Kör kort sträcka, typ framkalla oljudet.

 

Kolla märkningen.

 

Hur ser det ut? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

 

I mina öron låter det som att "mekanikern" (som du sätter din tillit till när det gäller inriktningen) inte dragit klämflänsen ordentligt.

 

Ja... Tilliten är att det var en mekaniker på ett varv i Halland. Vill inte peka ut mer än så, men jag vill lita på att den mekanikern visste vad han gjorde...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men så vi förstår hur "lös" den är (frågan ovan) - du kan alltså med handkraft rotera axeln i flänsen ? Låter ju nästan otroligt, och i så fall är Hybros test ovan överflödigt.

 

Att du "vill" lita på någon hjälper dig föga. Om det nu är som du skriver så har ju "mekanikern" de facto lämnat ut båten med en (med största sannolikhet) icke riktigt åtdragen fläns efter motortassbytet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...