Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Wildeside

Götakanal vs Europas kanaler.

Rekommendera Poster

Skulle vilja gå Göta kanal T/R någon gång igen. På den tiden när det inte va så dyrt gick jag kanalen vart 2-3:dje år.

Men det va länge sen. Nu skulle det kosta 19500 kr med min nuvarande båt(10X3m) inklusive bränsle.

Som jämförelse och resplan för nästa år.

Transport med egen lastbil till Trelleborg T/R.

Lyfta i och upp båten i Trelleborg.

Parkera lastbilen 8 veckor.

Tuffa över till Travemünde.

Så har jag fortfarande ekonomi för att tuffa runt i kanalerna 450 distans innan jag kommer upp i 19500kr

Visserligen ingår gästhamnarna i Göta kanal och tillkommer för kanalerna i Europa, men den kostnaden kan jag klara av utan att sörja för mycket.

Valet är inte så svårt är bara lite fundersam på prissättningen av Götakanal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prissättningen har spårat ur sedan ett par år. Man tog då även bort rabatten för oss insjöbåtar som mest använder kanalen som transportsträcka och inte utnyttjar gästhamnarna mer än absolut nödvändigt. Vi går numera sällan kanalen och detsamma gäller många i hemmahamnen.

 

Dessvärre blir man bekymrad på riktigt om de som håller i det kan något alls om båtliv. I Motala blir båtar ofta liggande ett par dagar om vädret på Vättern är grisigt. Men vad har man gjort ?  Jo, kapat bryggorna till mindre än hälften och tagit bort 2/3 av gästhamnsplatserna !  Fullständigt kaos vissa stunder. Gissar att det var något bättre betalande charterbåtsbolag som ville ha mer svängrum.

Ännu mer fundersam blev jag när vi skulle tanka på samma orts sjömack. Man hade bytt pumpar men skaffat sådana för bilmack och då de var placerade på insidan av bryggan nådde slangen PRECIS till bryggkanten. Trots att jag har påfyllningen i alkterhörnen räckte det bara till den närmaste om någon stod och sträckte slangen maximalt.

 

Hörde av några som verkligen gick kanalen att de inte längre fått klisterlapp till masten utan son en p-biljett att lägga i vindrutan......på sin segelbåt (!). De skulle dessutom lämna in och hämta ut toakort flera ggr under resan då de inte gällde hela vägen fast de köpt hela vägen. Men detts var olika bud om och de var märkbart irriterade över slussvakternas okunskap.

 

Nej, vi bojkottar kanalen tillsvidare....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Wildeside:

Visserligen ingår gästhamnarna i Göta kanal och tillkommer för kanalerna i Europa,

Det är inte alltid man behöver ligga i gästhamnar på kanalerna i Europa har jag förstått, inte prövat själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant att se en statistik på antalet fritidsbåtar per år som åker i kanalen.

Har bojkottat Göta kanal sedan dom chockhöjde priserna men saknar den lite efter så många år.

Men nästa år blir det kanaler men inte i Sverige tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev IngemarE:

Prissättningen har spårat ur sedan ett par år. Man tog då även bort rabatten för oss insjöbåtar som mest använder kanalen som transportsträcka och inte utnyttjar gästhamnarna mer än absolut nödvändigt. Vi går numera sällan kanalen och detsamma gäller många i hemmahamnen.

Ja man bytte tydligen marknadschef och då spårade det ut. Ägaren till min förra båt bodde i Hästholmen, den gick ofta kanalen. De har helt slutat med det. Jag kan inte tro att Kanalbolaget tjänat något på detta med att ta bort insjörabatten, det var ren vinst enl den förre marknadschefen.

--

Jag hade en kill på kurs som trailade ner sin båt till Tysklande eller Polen. Sen åkte de runt där och bpde på små hotell. För ett tag sedan träffade jag hans fru och frågade hur det hade gått. Jo då, varje sommar i närmare 10 år hade de åkt runt på kanalerna.

 

Nere i Europa satsar man på kanalfart, både kommersiellt och fritidsbåtar. Här pratar man om att stänga Trollhätte kanal, även om det aldrig kommer att ske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Mackey:

Det är inte alltid man behöver ligga i gästhamnar på kanalerna i Europa har jag förstått, inte prövat själv.

Det finns tydligen en massa bryggor/kajer där man kan ligga gratis, men vill man ha tillgång till toalett, dusch, färskvatten m.m. så kostar det att ligga i dom gästhamnarna.

Men man behöver inte ligga i en sån gästhamn varje natt men att ta en dusch ibland är ganska skönt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skickade ett e-post till Göta kanal bolaget om deras besöksstatistik.

Bifogade min uträkning på mina semesterplaner för nästa år och frågade dom om dom tycker att deras priser är rimliga.

Ska bli intressant att se vad och om dom svarar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite som när Lars Petersson (även kallad Lasse Tvärstopp) var GD för SJ. Antalet resande sjönk så man tvingades höja priserna varvid antalet resande minskade osv.

Tills man tillsatte Stig Larsson som sänkte priserna och se då ökade antalet resande så mycket att intäkterna steg till en nivå mycket högre än innan man sänkte priserna. Konstigt eller hur?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev bhemac:

Lite som när Lars Petersson (även kallad Lasse Tvärstopp) var GD för SJ. Antalet resande sjönk så man tvingades höja priserna varvid antalet resande minskade osv.

Tills man tillsatte Stig Larsson som sänkte priserna och se då ökade antalet resande så mycket att intäkterna steg till en nivå mycket högre än innan man sänkte priserna. Konstigt eller hur?

Inget konstig eller nytt i Finland gjorde man lika dant med entré priserna till biograferna, tror det var på 90 talet och intäkterna blev bättre en innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade priserna och de är väl inte så avskräckande om man vill tillbringa en tid på Göta kanal inklusive hamnavgifter.

ho-gsa-song-2019.png.0e9b893e2bb4fd947c73abb01a34769d.png

Under din resa på Göta kanal ingår:

  • 5 dygn per gästhamn på aktuell sträcka*
  • Gästhamnsservice (toalett, dusch, tvättstuga)
  • El i gästhamn i mån av tillgång
  • Dricksvatten
  • Septitanks- och latrinvasktömning
  • Dessutom är en ToR-biljett ett säsongskort för obegränsat antal resor på köpt sträcka med samma skeppare och båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:

Jag kollade priserna och de är väl inte så avskräckande

Nej inte om man ser vad man får för pengarna men det verkar vara en oöverstiglig utgift för många.

Men det tillkommer ju bränsle ToR kanske 20 tkr för en motorbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Letade gamla webbsidor för att hitta historiska priser. Hittade priser för 2007 och hittar dessa priser för hela kanalen enkel resa.

0-8,99      3.800:-

9-11,99    5.000:-

12-14,99  6.500:-

15-30      7.600:-

 

Frågan är om det blivit billigare eller dyrare...

  • Vår båt som är 9,5 m lång kostade 5 766:- kronor i 2019 års penningvärde år 2007. Priset är nu 7 042:- kronor.
  • 5000 SEK år 2007 motsvarade betalning för lika lång arbetstid som 6908 SEK år 2019 mätt med löneindex för löntagare.

Jo, lite dyrare har det allt blivit på 12 år, men inte mycket att skrika sig hes för tycker jag. Sedan kan ju förstås andra båtstorlekar och sträckor både ökat mera eller minskat.

 

Beräknat på  http://www.myntkabinettet.se/fakta/rakna_ut_penningvardet

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hyrde en kanalbåt i Frankrike tillsammans med några vänner på Canal Nivernais för några år sedan, vi var tre par ombord, tre dubbelhytter med AC, toa och dusch, så vi var självförsörjande ombord.

 

Luncherna ombord och middagar på restauranger i byarna vi kom till.

 

Att tuffa runt på kanalerna var väldigt trevligt, vi kunde lägga till där det passade oss och det kostade inte någonting under hela veckan! 

 

 

Kanaltur.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För oss var insjörabatten avgörande, och den syns inte i prislistan. Det gjorde -50% (sista åren -40%) på priset. Och insjöbåtarna var måååånga. Vi vill ju inte "uppleva" kanalen, det har vi gjort tillräckligt.

 

Men sedan har Mackey faktiskt en poäng med årets prislista. Om man jämför med t ex 2015 är listpriserna nu sänkta med 15-20%. Det har jag missat. Någon har kanske äntligen insett att det var för dyrt och fel sätt  att bara höja?  Likaså verkar strafftillägget för oss med båtbredd från 3,3m och uppåt vara borttaget. Tack för upplysningen, Mackey.

 

Tyvärr är ju skadan skedd och tar tid att reparera. De har ju heller inte tagit tillfället i akt och talat om att priserna sänkts - varför ?  Och för oss insjöbåtar är det fortfarande dyrt jämfört med tidigare. Servicen och standarden har heller inte gjorts någonting med sedan den rejäla uppryckningen för 10-12 år sedan.

Lägg där till klantigheterna som att ta bort 2/3 av gästplatserna vid en av de viktigaste "vänthamnarna" inför Vätteröverfarten samt montera bränslepumpar med slangar som knappt räcker fram till bryggkanten - sådant visar att man fortfarande inte förstår båtliv.

 

Men sänkta priserna är kanske ett steg i rätt riktning. Om än alldeles för litet - i mitt tycke.

 

Edit: Såg att man också faktiskt åter låter en ToR gälla som säsongsbiljett, har redigerat mitt inlägg utifrån det.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Stephan_D:

Vi hyrde en kanalbåt i Frankrike tillsammans med några vänner på Canal Nivernais för några år sedan, vi var tre par ombord, tre dubbelhytter med AC, toa och dusch, så vi var självförsörjande ombord.

 

Luncherna ombord och middagar på restauranger i byarna vi kom till.

 

Att tuffa runt på kanalerna var väldigt trevligt, vi kunde lägga till där det passade oss och det kostade inte någonting under hela veckan! 

 

Det där verkar trevligt. Hur långa är de kanalerna? Har du några länkar till uthyrningsfirmor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Mackey:

Jag kollade priserna och de är väl inte så avskräckande om man vill tillbringa en tid på Göta kanal inklusive hamnavgifter.

ho-gsa-song-2019.png.0e9b893e2bb4fd947c73abb01a34769d.png

Under din resa på Göta kanal ingår:

  • 5 dygn per gästhamn på aktuell sträcka*
  • Gästhamnsservice (toalett, dusch, tvättstuga)
  • El i gästhamn i mån av tillgång
  • Dricksvatten
  • Septitanks- och latrinvasktömning
  • Dessutom är en ToR-biljett ett säsongskort för obegränsat antal resor på köpt sträcka med samma skeppare och båt.

Beror på om man jämför mot mina semesterplaner i Europas kanaler.

Mitt pris på Göta kanal är Göta älv inräknat vilket gör 12563 för 200 distans kanal enkel resa.

Vet inte vad jag ska göra i samma gästhamn 5 nätter.

Europas kanaler vet jag inte hur många distans dom är på och slussningen är oftast gratis.

Man kan besöka Tyskland, Holland, Frankrike, Belgien och Polen

I Europas kanaler finns hur många platser som helst som är gratis, om du inte behöver toa, dusch, vatten och tvättmaskin.

Har alla dom faciliteterna ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur som till er som skriver om priset gått upp eller ner och vad som ingår i priset för Götakanal.

Jämföra Gratis kanaler i Europa mot att betala 12563 kr för Göta kanal så är inte mitt val så svårt.

Dessutom vet jag inte om jag skulle orka fördriva 8 veckor på Götakanal.

Tror att det räcker med 4 veckor för att utforska Göta kanal utan och innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Wildeside:

Mitt pris på Göta kanal är Göta älv inräknat vilket gör 12563 för 200 distans kanal enkel resa.

Vet inte vad jag ska göra i samma gästhamn 5 nätter.

Europas kanaler vet jag inte hur många distans dom är på och slussningen är oftast gratis.

Trollhätte kanal kostar väl 1000 kr? Men nog är sträckan mer än 200 M. Landvägen är det ca 270 M och kanalvägen är inte kortare.

Europa har 30.000 km eller 16.000 M kanalvägar. Där har du att göra ett tag...

I Frankrike måste du betala typ vecko eller månadskort.

Och du MÅSTE ha Kanalintyget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev bhemac:

Trollhätte kanal kostar väl 1000 kr? Men nog är sträckan mer än 200 M. Landvägen är det ca 270 M och kanalvägen är inte kortare.

Europa har 30.000 km eller 16.000 M kanalvägar. Där har du att göra ett tag...

I Frankrike måste du betala typ vecko eller månadskort.

Och du MÅSTE ha Kanalintyget.

Trollhättekanal T/R 2000:- tänkte inte stanna i Göteborg eller gå runt sydkusten, Gillar inte att guppa omkring utomskärs längre tid än jag måste.

Tror Göta kanal är ca 200 distans oavsett så är Europas kanaler en o annan distans längre.

Ja Frankrike tar betalt har jag läst mig fram till, men det va inga hutlösa kostnader vad jag kommer ihåg. Kan ha fel om det men om Frankrike är för dyrt finns det några distans att utforska i övriga Europa.

Japp jag vet att jag måste ha kanalintyg men det känns inte som något större hinder att läsa in den kursen.

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Runt 1000 kr för en månad i Frankrike tror jag. För småkanalerna får man en trådlös fjärrkontroll till slussarna. Kan ju vara trevligt att gå på tvären Bourgogne - Champagne. Fram o tillbaka, fram o tillbaka. Eller att ligga i Paris några dagar, kostar knappt mer än kusten.

Sthlm - Gbg är 480 km landväg.

Kanalintyget är inte svårt, du ska "bara" kunna slå i boken (CEVNI). Köp den och börja läsa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

Och du MÅSTE ha Kanalintyget.

 

Även i Frankrike? Det står på flera uthyrningssidor att det inte behövs några förarintyg.

T.ex. på Le Boat;

"A driving license is not required for your boating vacation on nearly all our destinations/cruises. After your instruction lesson you will be given a temporary permit for the duration of your vacation. In Germany, a permit is required in some areas. Check the cruise details or contact us for more information."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta länder i Europa (utom Sverige och UK) kräver Kanalintyg. Tyskarna lär vara hårdast. Fransmännen är ofta mera flexibla och jag kan tänka mig att det räcker med att uthyrarna informerar de som hyr.

Men på egen köl så ska man definitivt ha det vilket då också inkluderar minst Förarintyg och SRC (alltså SRC, det gamla VHF-intyget duger inte).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:

De flesta länder i Europa (utom Sverige och UK) kräver Kanalintyg. Tyskarna lär vara hårdast. Fransmännen är ofta mera flexibla och jag kan tänka mig att det räcker med att uthyrarna informerar de som hyr.

Men på egen köl så ska man definitivt ha det vilket då också inkluderar minst Förarintyg och SRC (alltså SRC, det gamla VHF-intyget duger inte).

 

Bra. då skall man väl klara sig i Frankrike på hyrd köl utan kanalintyg om uthyrarna säger så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Kane:

 

Bra. då skall man väl klara sig i Frankrike på hyrd köl utan kanalintyg om uthyrarna säger så.

Uthyrningarna verkar vara på de mindre kanalerna och där kanske man inte har behov av att veta hur nära en båt med explosiv last man får förtöja.

Men jag skulle nog ändå rekommendera ett kanalintyg, det tar inte många timmar att läsa in.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Men jag skulle nog ändå rekommendera ett kanalintyg, det tar inte många timmar att läsa in.

 

Får bli så!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hyrt av Leboat 2 ggr o gått Canal du midi , de tar en provtur med dej (ca 15-20 min) innan de släpper iväg dej. Du får även lämna en deponisumma för ev skador ,försäkringsärenden.

 

Uthyrningsfirmorna ex Leboat,Localboats, Nichols har oftast egna hamnar efter kanalerna där man ligger gratis o.man kan fylla på vatten annars ligger man för det mesta efter kanalbanken.

Har i o för sej kustskepparen men det var ingenting som efterfrågades .

 

Kan rekomendera Sea travel ( danmark) de har en bra katalog över hela europas hyrbåtar/ regelverk.

I vårt fall blev det faktiskt billigare att flyga Ryan air till Beziers hyra båt en vecka än att gå Göta Kanal med egen båt ( bor i Norrland)

 

Regelverket är nog annorlunda om du kör med egen båt.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frankrike har en praktisk inställning till mycket. Dessutom inser de att turister drar in mycket pengar till landet.

Ett roligt exempel på det praktiska sättet att se på saker:

Sent en kväll kom en dyngrak man. Någon ringde polisen. Vad gjorde de? Hjälpte honom upp på cykeln, kollade att han klarade av att cykla. Sen fick han cykla hem!

Inga papper, inget omhändertagande, inget krångel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Kane:

 

Bra. då skall man väl klara sig i Frankrike på hyrd köl utan kanalintyg om uthyrarna säger så.

 

Det vete katten.

 

"If as a visitor you are planning to use the French canals and rivers, the boat’s skipper must have an ICC certificate as endorsed for Inland Waters (having also passed the CEVNI exam)."

 

https://www.french-waterways.com/practicalities/competence/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...