Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Tobbemed2ben

Ny båtägare

Rekommendera Poster

Hej gott folk! Jag och min familj funderar starkt på att skaffa båt. Vi har kikat lite på en fjord attache 24 med en 220hk motor. Vi kan inte jättemycket om båtar så jag undrar om den kan passa oss eller om vi ska försöka hitta nåt annat. Vi är 6 personer som ska rymmas i båten och det är ju en fördel om vi kan övernatta i båten. För övrigt tänkte jag fråga vad man ska tänka på när man köper begagnat privat. 

Mvh Tobias 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Lär dig först sjömansvett.... Efter det vet du hurdan båt du behöver

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev FinskaTruten:

Lär dig först sjömansvett.... Efter det vet du hurdan båt du behöver

Vilket innebär? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hur du skall framföra en båt säkert för dig och andra båtar i din omgivning. När du vet dina egna begränsingar/kunskaper så börjar du där.

Nu på lördagen så körde en motorbåt över en segelbåt här i Finland och två personer på segelbåten dog. Så jag är ganska bestämd att jag vill att nya båtförare lär sig båtvett före köp av något som rör sig fortare än 6 knop...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev FinskaTruten:

Hur du skall framföra en båt säkert för dig och andra båtar i din omgivning. När du vet dina egna begränsingar/kunskaper så börjar du där.

Nu på lördagen så körde en motorbåt över en segelbåt här i Finland och två personer på segelbåten dog. Så jag är ganska bestämd att jag vill att nya båtförare lär sig båtvett före köp av något som rör sig fortare än 6 knop...

Jag hör vad du säger. Och självklart har jag inte för avsikt att bränna runt skärgården i 30 knop. Ville mest ha tips på en skaplig motorbåt med kojplats för hela familjen. Men vafan. Köper väl husvagn istället...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Alla är vi barn i början och det är lätt, och naturligt, att göra fel ibland. Jag håller med FinskaTruten om att det är bäst att lära sig först men sen krävs det ju övning och det gör man bäst i egen båt. Skillnaden mellan båtar och tex bilar är att en bil kör du in till vägkanten om den krånglar. Sen ringer du någon vägassistans som kommer och hämtar er. Med båt är det betydligt farligare, det ska man vara medveten om. 

När det gäller båtval så tror jag att en båt på 24 fot är väl liten att sova 6 pers i. Men det beror ju på vad ni är vana vid och vad ni har för krav. Många gillar ju att tälta...

En större båt innebär också större kostnader så om man inte riktigt vet vad man vill ha så är det bättre att börja med något mindre. 

Jag skulle rekommendera att ni börjar med en styrpulpetare och tar med er tält någon gång för att prova på. En styris är lätt att lära sig i för man märker ganska snabbt hur en båt fungerar. Sen är den lätt att sälja om ni vet att ni vill satsa mer pengar på båtlivet.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ChristerN:

Hej och välkommen till MG!

Alla är vi barn i början och det är lätt, och naturligt, att göra fel ibland. Jag håller med FinskaTruten om att det är bäst att lära sig först men sen krävs det ju övning och det gör man bäst i egen båt. Skillnaden mellan båtar och tex bilar är att en bil kör du in till vägkanten om den krånglar. Sen ringer du någon vägassistans som kommer och hämtar er. Med båt är det betydligt farligare, det ska man vara medveten om. 

När det gäller båtval så tror jag att en båt på 24 fot är väl liten att sova 6 pers i. Men det beror ju på vad ni är vana vid och vad ni har för krav. Många gillar ju att tälta...

En större båt innebär också större kostnader så om man inte riktigt vet vad man vill ha så är det bättre att börja med något mindre. 

Jag skulle rekommendera att ni börjar med en styrpulpetare och tar med er tält någon gång för att prova på. En styris är lätt att lära sig i för man märker ganska snabbt hur en båt fungerar. Sen är den lätt att sälja om ni vet att ni vill satsa mer pengar på båtlivet.  

Tack! Vi har under dagen börjat snegla på lite styrpulpetare också. Mest för att skaffa lite sjövana. Tips och idéer på en bra styrpulpet? Finns det bättre och sämre motoralternativ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att skaffa sjövett är det ganska bra att ha tillgång till en båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt han ska börja med nåt mindre för att träna, så gjorde jag,  började med en Smiler 500 som 14 åring och gick till en större Flipper när jag var mogen, sedan till en 22´a. Att börja för stort på en gång kan vara vanskligt om man inte har kört båt över huvud taget nån gång i livet. Dessutom ju större båt desto större krav. Ska 6 pers sova dessutom bekvämt så krävs det någon form av stor dc eller ht, cabin och då gäller det att man planerar sina turer och inte bara ger sig ut i skärgården när man är ovan = säkerhetsutrustning utöver den sedvanliga. Men för att inte skrämma iväg ts så börja med mindre för att sedan gå över till större tycker jag iallafall.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

41 minuter sedan skrev FinskaTruten:

Lär dig först sjömansvett.... Efter det vet du hurdan båt du behöver

 

4 minuter sedan skrev FinskaTruten:

Om man inte har sjömanstvett så skall man stanna på land enligt mitt tycke, det är lite som att köra bil utan körkort.... Kanske du tycker att det är OK också?

 

"Sjömansvett" har inget med behov av båttyp att göra. "Sjömansvett" har med beteende på sjön att göra. Det finns alldeles för många som beter sig fruktansvärt illa även med båt som presterar mindre än 6 knop.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Tobbemed2ben:

Tack! Vi har under dagen börjat snegla på lite styrpulpetare också. Mest för att skaffa lite sjövana. Tips och idéer på en bra styrpulpet? Finns det bättre och sämre motoralternativ? 

Det finns en massa att välja ibland eftersom det är den vanligaste båttypen förutom dc.

Om du anger den budget du tänkt så kan det bli lättare för oss på MG att ge dig tips o råd om vilken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 minute ago, Volvo_Penta said:

 

 

 

"Sjömansvett" har inget med behov av båttyp att göra. "Sjömansvett" har med beteende på sjön att göra. Det finns alldeles för många som beter sig fruktansvärt illa även med båt som presterar mindre än 6 knop.

Jep men dem kan man enkelt väja för även om jag har rätt för väg..... De som kommer körande över 30 knop är svårare...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Pilletant447:

Helt rätt han ska börja med nåt mindre för att träna, så gjorde jag,  började med en Smiler 500 som 14 åring och gick till en större Flipper när jag var mogen, sedan till en 22´a. Att börja för stort på en gång kan vara vanskligt om man inte har kört båt över huvud taget nån gång i livet. Dessutom ju större båt desto större krav. Ska 6 pers sova dessutom bekvämt så krävs det någon form av stor dc eller ht, cabin och då gäller det att man planerar sina turer och inte bara ger sig ut i skärgården när man är ovan = säkerhetsutrustning utöver den sedvanliga. Men för att inte skrämma iväg ts så börja med mindre för att sedan gå över till större tycker jag iallafall.:)

Hur stor styrpulpet känns rimligt för en familj på 6 pers? Om man helt bortser att sova på båten. Känns som att den inte får va FÖR liten om alla ska få plats med lite packning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev FinskaTruten:

Min komemntar om bilar var till Vilvo Penta.....

Om TS inte förstår hur reglerna fungerar till sjöss, vem som ger väg för till exempel så skulle jag rekommdera en kurs i båthantering innan köp av båt.....

Jag förstår att man inte bara kan ge sig ut på vattnet hur som helst. Har många vänner med stor båtvana som man kan rådfråga. Och det finns väl nån typ av kurs/utbildning för dom som vill börja nånstans. Förstår hur du menar, skulle inte heller vilja råka på nån som idiotkör utan koll på nånting. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Pilletant447:

Det finns en massa att välja ibland eftersom det är den vanligaste båttypen förutom dc.

Om du anger den budget du tänkt så kan det bli lättare för oss på MG att ge dig tips o råd om vilken.

 

Runt 50000 kanske. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Likt bilar så är det skick på skrovet och skicket på motor / drivlina som spelar roll,

 

Rent säkerhetsmässigt är en hel del annorlunda på en båt. Den måste ju vara sjösäker, det är ju ganska mycket svårare att bara stanna och kliva ur om något går fel. 

 

Så, skador på skrovet.. När båten är på land så är det viktigt att kolla efter färgområden som inte torkar lika snabbt som andra, de kan dölja sprickor eller dåliga lagningar t.ex.. Saker som kan gå upp och där med sänka båten när belastningen ökar (t.ex skitväder)

 

Genomföringar (alla ventiler / hål) måste kollas, det ska gå att sticka in en rejäl pinne i alla genomföringshål och bryta till ganska ordentligt åt olika håll utan att det går sönder då sakerna kommer att utsättas för en hel del belastning när båten är i sjön, alla ventiler måste även gå att stänga ordentligt, gamla skjutventiler (sånna man skruvar flera varv på) kan vara svåra att stänga så de är täta.

 

Ventiler måste motioneras några gånger om året, annars kärvar dom fast och kan vara knepiga att få loss om dom inte rörts på väldigt länge..

 

Bensinmotor, bränsleläckage är ett seriöst problem, kolla efter bensindoft runt tank och motor, bensinångor är ju explosiva och det behöver åtgärdas, enkelt om det bara är nån slang, mycket svårare om tanken är gammal och har porer som den "svettas" ångor igenom.

 

Motor och drev / backslag generellt sett måste kollas ordentligt, dyr historia om det är helt slutkört och motorn måste renoveras (t.ex 50 000kr - 250 000kr beroende på), stor risk om det lägger av i ett oväntat läge..

Drev har väl nån gummibälg o.s.v som måste bytas med jämna mellanrum, om den inte byts och spricker så är det rätt dåligt.

 

Därefter kommer kosmetiska grejor som inredning o.s.v..

 

När det gäller sjövett som tråden spårade ur i så tänk på att du kan dra rejäla svall vilket kan bli problematiskt för annat båtfolk, hastighetsbegränsningar handlar ofta om hur mycket svall man drar upp.. Att gå en navigationskurs är vettigt, väjningsregler är väldigt viktiga.

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Tobbemed2ben:

Hej gott folk! Jag och min familj funderar starkt på att skaffa båt. Vi har kikat lite på en fjord attache 24 med en 220hk motor. Vi kan inte jättemycket om båtar så jag undrar om den kan passa oss eller om vi ska försöka hitta nåt annat. Vi är 6 personer som ska rymmas i båten och det är ju en fördel om vi kan övernatta i båten. För övrigt tänkte jag fråga vad man ska tänka på när man köper begagnat privat. 

Mvh Tobias 

Hej!

Det har börjat blåsa litet ofördelaktigt från öster. Måhända är det ett illasinnat lågtryck i Finska viken som gör sig gällande.

Klart att du skall köpa dig en båt! Men på samma sätt som man skaffar sig ett husdjur (ok, dålig liknelse) så är det ju förenat med en del anvar att vara båtägare samt att vara båtförare. Men det finns ju kurser, både IRL och på nätet.

Man kan ju börja med att hyra en båt och se hur man gillar det, och då även testa om man får plats med sex personer i en 24 fots båt, även jag tvivlar på det, men ok, det kanske funkar.

Nu när sommaren är mer än halvvägs brukar båtpriserna bli mer överkomliga, kolla runt på exv. Blocket, och åk ut och titta på några olika objekt, bilda dig en uppfattning om hur olika båtar ser ut. Man kan göra fynd, men man kan även bli pålurad vrak. Bra om man har en båtkunig med sig.

Ja det är ju en himla massa saker man skall tänka på vis köp, och det första båtköpet man gör blir sällan det bästa.

Naturligtvis skall motorn vara välskött och välfungerande, alla servicar skall vara gjorda. Båten skall rent allmänt se ok ut, allting ombord skall fungera, stirra dig inte blind på flaschig marinelektronik, utan se istället till att båtens basala funktioner är bra. Motorrummet, toaletten, köket och propellern är saker som skvallrar om båtens skick och hur den har använts och omhändertagits.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!

Det har börjat blåsa litet ofördelaktigt från öster. Måhända är det ett illasinnat lågtryck i Finska viken som gör sig gällande.

Klart att du skall köpa dig en båt! Men på samma sätt som man skaffar sig ett husdjur (ok, dålig liknelse) så är det ju förenat med en del anvar att vara båtägare samt att vara båtförare. Men det finns ju kurser, både IRL och på nätet.

Man kan ju börja med att hyra en båt och se hur man gillar det, och då även testa om man får plats med sex personer i en 24 fots båt, även jag tvivlar på det, men ok, det kanske funkar.

Nu när sommaren är mer än halvvägs brukar båtpriserna bli mer överkomliga, kolla runt på exv. Blocket, och åk ut och titta på några olika objekt, bilda dig en uppfattning om hur olika båtar ser ut. Man kan göra fynd, men man kan även bli pålurad vrak. Bra om man har en båtkunig med sig.

Ja det är ju en himla massa saker man skall tänka på vis köp, och det första båtköpet man gör blir sällan det bästa.

Naturligtvis skall motorn vara välskött och välfungerande, alla servicar skall vara gjorda. Båten skall rent allmänt se ok ut, allting ombord skall fungera, stirra dig inte blind på flaschig marinelektronik, utan se istället till att båtens basala funktioner är bra. Motorrummet, toaletten, köket och propellern är saker som skvallrar om båtens skick och hur den har använts och omhändertagits.

Ska kolla 2 båtar imorgon. Just för att få en uppfattning om vad vi kan tänkas behöva. Ska dessutom försöka få med en kompis som kan båtar. Så jag är helt inne på din linje. Men det är ändå skönt att få lite kött på benen med hjälp av er vänliga båtägare! Det värsta man kan göra är ju att berätta för en säljare att man inte kan/vet nånting om ämnet. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Tobbemed2ben:

Runt 50000 kanske. 

Hmm båt för 50 papp och 6 pers men jag antar att det är barn de flesta? En cresent snurra kanske eller en Flipper 640,  5-6 m Bayliner. Men de sistnämda kan man få i hyfsat skick med inombordare för 50-70 papp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Pilletant447:

Hmm båt för 50 papp och 6 pers men jag antar att det är barn de flesta? En cresent snurra kanske eller en Flipper 640,  5-6 m Bayliner. Men de sistnämda kan man få i hyfsat skick med inombordare för 50-70 papp.

Ja det är ju 4 barn. Kanske får gå upp en prisklass om man ska ha nåt längre än till nästa säsong. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit med far och mor sedan jag föddes ute på sjön. Vid 15 års ålder fatta jag tycke för att skaffa mig en egen båt, liten med en stickkoj och portapotti och for överallt i Södermanland. Hittade några grynnor som dom flesta erfarna gör också, har man inte gått på grund så ljuger man eller har varit för lite ute på sjön.

 

Idag vid 38 års ålder så har vi skaffat en större och modernare båt med all ny teknik som GPS, ekolod osv. Underlättar mycket vid navigation.

 

Tog även Kustskepparintyg för jag ville lära mig mer. Grunderna hade jag sedan innan, men det kan vara mycket bra kunna mer.

 

Att ta förarintyg anser jag skulle vara ett krav på sjön. Kostar inte mycket, tar några dagar och du lär dig grunderna som hur en kompass fungerar och vad dom "konstiga röda/gröna stolparna" som sticker upp mitt i vattnet betyder samt lite mer information som är riktigt bra för dig.

 

Så till TS, gör som du vill. Börja tufft eller börja försiktigt.

 

Lycka till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Som vanligt spårar trådar ur och alla kommer dö. "Dö kommer kommer vi alla göra en dag men alla andra dagar gör vi det inte." :)

 

Klart du ska skaffa båt! Finns massa att läsa och kan rekommendera att köpa/låna kurslitteratur och läsa igenom och ev boka en kurs för Förarintyg med båtpraktik för att lära sig grunderna för navigering och sjövett, säkerhet m.m

 

Ang båt så skulle jag satsa på styrpulpet, hardtop eller daycruiser runt 6,5 meter med minst 90hk så det går att åka ut med 6 vuxna ombord med lite packning.

Sedan uppgradera när man lärt sig och vet vad man vill ha. Åk till en större marina och spana samt fråga de båtägare du ser med intressanta modeller om för- och nackdelar samt om de är nöjda. 

 

Lycka till! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[raderat relaterat till OT. //stavhammar]

 

Jag förstår inte varför folk här hoppar på daycruiser-aktiga båtar och styrpulpeter för en som är oerfaren, det är som att påstå att man måste lära sig köra trampmoppe innan man får köra bil.. En större båt är tyngre och beter sig helt annorlunda än en liten båt, visst är dock erfarenhet från små båtar relevant och kostnaderna kan vara lägre, men om målet är att kunna sova över hela familjen så är väl en styrpulpetsbåt eller daycruiser ett bra sätt att garantera att det inte blir något.

 

En liten lätt styrpulpetsbåt väger väl 500-1000kilo från tom till fulltankad med 6 personer + packning i  och påverkas ju t.ex en hel del av vind och kan vara svår att styra precist, men den väger ju så lite så där kan man ju "bonka" in i bryggan utan att så mycket händer, eller varför inte stoppa en fot eller en arm emellan båt och brygga och bromsa / hålla fast den. Hamnar man fel kan man enkelt ta tag i en lina och dra båten rätt, även när det blåser storm. Så visst är det bra att man kan råka göra fel sådär utan att ha sönder saker, men det är inte alls samma sak som exemplet Fjord 24 som TS själv nämnde.

 

Fjord 24 Attache https://www.blocket.se/goteborg/Fjord_24_med_Volvo_Penta_Diesel_86438574.htm?ca=12&w=3  verkar väga 2300kg, fulltankad och full-lastad så är det väl närmare 3000kg vilket jag tycker börjar kännas som en ganska bra vikt om man ska kunna ligga still i en hamn utan att kastas runt allt för mycket, upp till nånstans runt 5 ton så kan fortfarande enkelt stoppa båten om den kommer farandes i 0.5-1 knop, det blir lite märken om man åker in i bryggan i 0.5 knop men antagligen ingenting allvarligt.. Exemplaret ovan verkar redan ha lite skavanker så det är väl inte hela världen om det blir någon repa till heller.. (Men om det nu är sprickor så är det ju typiskt dåligt, där måste man bedömma om det bara är i gelcoaten eller om det är något större.)

 

Utrymmesmässigt så verkar den faktiskt rätt bra disponerad enligt de (få) bilder jag hittat på inredningen, så förutsatt att barnen inte är för stora / ni kan bädda ner alla fyra barn i samma säng inuti båten så kan ni ju själva sova under kapellet, eller tvärtom då.. Men ni måste nog åka och kolla själva och prova / mäta för att se om det passar just er. Det blir ju inte jätterymligt, men det kan vara fullt tillräckligt ändå.

 

Det jag personligen tycker känns problematiskt är bränsleförbrukningen och sovarrangemaget, men det beror ju på hur man ska använda båten.

Är tanken någon kort helgtur med eventuell övernattning så är det nog inga problem alls.

Är det som vi gör med långa turer varje sommar, närmare 1000M / sjömil årligen över 8 veckor så börjar en båt som drar 1.25L/M kosta en hel del pengar då det går åt 1250L diesel á cirka 18.5kr per liter = 23 000kr diesel (+ motorns kostnad, men det tar ju bara 40 timmar motorgång att köra upp denna mängd diesel vid 1.25L/M och 24knop), det kan även börja knaka i relationsfogarna om det är för trångt ombord.

 

Som en anekdot så drar vår albin 25 knappt 0.3L/M och kostar då 5550kr diesel för en sådan sommar, eller cirka 33kr per timme i diesel, lägger man till motorns slitage o.s.v så går den ju ganska många timmar och man hamnar man väl på cirka 70kr per timme totalt sett i motorslitage o.s.v, vi måste ju serva den (motor + olja + filter + bränslefilter + drivrem) minst en gång per år också, och gå igenon spridare var 1000e timme vilket blir vart 5e år o.s.v.. Vi tycker att den är lagom för 2. Dock är ju disponeringen av utrymmet ganska dålig för två på en Albin 25a, det hade säkert gått ungefär lika bra om man var 2 vuxna + 2 barn, men när akterkojerna används till att sova så är ju frågan vart man sätter verktyg, dammsugare, grillar o.s.v..

 

Jag tror det blir svårt att få tag i så mycket mer boutrymme för cirka dessa pengar om det ska vara något som planar, men går man över till deplacementbåtar och kan sträcka ekonomin till lite drygt 100 00kr så finns det ju en del annat, t.ex caravelle 33 som jag själv snubblat över flera gånger: https://www.blocket.se/stockholm/Caravelle_33_fot_86293606.htm?ca=12&w=3 cirka 4 ton, lite mer kojplatser, antagligen större kök, större toa o.s.v, men då är man ju fast i cirka 6-7 knop.

 

Glöm inte att båtens pris bara är en del av det hela, dieseln kostar ju, något kommer säkert gå sönder som du måste fixa. Du kommer säkert (likt oss) vilja fixa lite grejor, t.ex bytte vi ut toa + tank, där toastol kostade cirka 1700kr, ny rostfri tank 1700kr -> "Det var ju inte så dyrt", sen bytte vi och fick köpa diffusionstät slang + nya genomföringar för 1500kr-2000kr + rostfria slangklämmor, t-rör, kulventiler o.s.v för totalt 1000kr. (slangklämmorna var väl den enda egentligen oväntat höga utgiften, fick en chock när jag insåg att vi lagt närmare 2000kr totalt på rostfria slangklämmor efter att ha gått igenom de flesta slangarna / genomföringarna ombord..).

 

I andra änden av spektrumet med större motor och deplacementgående segelbåtar där man kan få tre, kanske fyra spearata hytter (t.ex bavaria 40 - segelbåt, Princess 42 - motorbåt, stålbåtar i 35-40fots klassen o.s.v),  så påverkas man såklart också av vinden, men det är en helt annan tröghet det handlar om då båtarna börjar väga 10-15 ton olastade och 13-18ton fullastade. Man måste köra in till bryggan med motorerna och stanna med motorkraft, en person orkar inte på en halvmeters sträcka stanna en sådan båt från 0.5-1 knop utan "lilla nätta jag" som väger 110kg följer snällt med föräldrarnas 10-12ton tunga Bavaria 39 om den vill kommer med en knops hastighet. Manövrerar man fel där så riskerar man att fullkomligt krossa bryggor och liknande om man råkar ha lite för hög hastighet. Stoppar man en fot eller arm mellan båten och bryggan så är det ungefär lika smart som att sticka ut armen eller benet igenom tågfönstret, det kan enkelt krossas eller i värsta fall klippas av..

 

Samtidigt så kan man med en sådan båt lägga sig längs med en kaj och båten står typ kvar där i vart fall i 10-20 sekunder innan den börjat driva någonstans, Angöringen blir rent naturligt lite annorlunda då det är mycket större massa, man tvingas till att inte längre "fuska" och försöka flytta båten med muskelkraft utan man kanske lägger sig längs med kajen och skickar iland någon med en aktertamp och gör fast aktern lite snabbt, sedan slänger man i växeln igen och låter båten motorn trycka in fören så att båten hålls fast längs kajen medans man i lugn och ro kan gå fram i fören och förtöja båten, för nu står den ju stilla.. Detta funkar väl i teorin på en liten styrpulpetare också, men det är en helt annan grej.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev patrikflink:

Har varit med far och mor sedan jag föddes ute på sjön. Vid 15 års ålder fatta jag tycke för att skaffa mig en egen båt, liten med en stickkoj och portapotti och for överallt i Södermanland. Hittade några grynnor som dom flesta erfarna gör också, har man inte gått på grund så ljuger man eller har varit för lite ute på sjön.

 

Idag vid 38 års ålder så har vi skaffat en större och modernare båt med all ny teknik som GPS, ekolod osv. Underlättar mycket vid navigation.

 

Tog även Kustskepparintyg för jag ville lära mig mer. Grunderna hade jag sedan innan, men det kan vara mycket bra kunna mer.

 

Att ta förarintyg anser jag skulle vara ett krav på sjön. Kostar inte mycket, tar några dagar och du lär dig grunderna som hur en kompass fungerar och vad dom "konstiga röda/gröna stolparna" som sticker upp mitt i vattnet betyder samt lite mer information som är riktigt bra för dig.

 

Så till TS, gör som du vill. Börja tufft eller börja försiktigt.

 

Lycka till.

Tack! Det lutar åt att ta förarintyg så jag slipper googla allt jag inte fattar på sjön. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev cetex:

[raderat relaterat till OT. //stavhammar]

 

Jag förstår inte varför folk här hoppar på daycruiser-aktiga båtar och styrpulpeter för en som är oerfaren, det är som att påstå att man måste lära sig köra trampmoppe innan man får köra bil.. En större båt är tyngre och beter sig helt annorlunda än en liten båt, visst är dock erfarenhet från små båtar relevant och kostnaderna kan vara lägre, men om målet är att kunna sova över hela familjen så är väl en styrpulpetsbåt eller daycruiser ett bra sätt att garantera att det inte blir något.

 

En liten lätt styrpulpetsbåt väger väl 500-1000kilo från tom till fulltankad med 6 personer + packning i  och påverkas ju t.ex en hel del av vind och kan vara svår att styra precist, men den väger ju så lite så där kan man ju "bonka" in i bryggan utan att så mycket händer, eller varför inte stoppa en fot eller en arm emellan båt och brygga och bromsa / hålla fast den. Hamnar man fel kan man enkelt ta tag i en lina och dra båten rätt, även när det blåser storm. Så visst är det bra att man kan råka göra fel sådär utan att ha sönder saker, men det är inte alls samma sak som exemplet Fjord 24 som TS själv nämnde.

 

Fjord 24 Attache https://www.blocket.se/goteborg/Fjord_24_med_Volvo_Penta_Diesel_86438574.htm?ca=12&w=3  verkar väga 2300kg, fulltankad och full-lastad så är det väl närmare 3000kg vilket jag tycker börjar kännas som en ganska bra vikt om man ska kunna ligga still i en hamn utan att kastas runt allt för mycket, upp till nånstans runt 5 ton så kan fortfarande enkelt stoppa båten om den kommer farandes i 0.5-1 knop, det blir lite märken om man åker in i bryggan i 0.5 knop men antagligen ingenting allvarligt.. Exemplaret ovan verkar redan ha lite skavanker så det är väl inte hela världen om det blir någon repa till heller.. (Men om det nu är sprickor så är det ju typiskt dåligt, där måste man bedömma om det bara är i gelcoaten eller om det är något större.)

 

Utrymmesmässigt så verkar den faktiskt rätt bra disponerad enligt de (få) bilder jag hittat på inredningen, så förutsatt att barnen inte är för stora / ni kan bädda ner alla fyra barn i samma säng inuti båten så kan ni ju själva sova under kapellet, eller tvärtom då.. Men ni måste nog åka och kolla själva och prova / mäta för att se om det passar just er. Det blir ju inte jätterymligt, men det kan vara fullt tillräckligt ändå.

 

Det jag personligen tycker känns problematiskt är bränsleförbrukningen och sovarrangemaget, men det beror ju på hur man ska använda båten.

Är tanken någon kort helgtur med eventuell övernattning så är det nog inga problem alls.

Är det som vi gör med långa turer varje sommar, närmare 1000M / sjömil årligen över 8 veckor så börjar en båt som drar 1.25L/M kosta en hel del pengar då det går åt 1250L diesel á cirka 18.5kr per liter = 23 000kr diesel (+ motorns kostnad, men det tar ju bara 40 timmar motorgång att köra upp denna mängd diesel vid 1.25L/M och 24knop), det kan även börja knaka i relationsfogarna om det är för trångt ombord.

 

Som en anekdot så drar vår albin 25 knappt 0.3L/M och kostar då 5550kr diesel för en sådan sommar, eller cirka 33kr per timme i diesel, lägger man till motorns slitage o.s.v så går den ju ganska många timmar och man hamnar man väl på cirka 70kr per timme totalt sett i motorslitage o.s.v, vi måste ju serva den (motor + olja + filter + bränslefilter + drivrem) minst en gång per år också, och gå igenon spridare var 1000e timme vilket blir vart 5e år o.s.v.. Vi tycker att den är lagom för 2. Dock är ju disponeringen av utrymmet ganska dålig för två på en Albin 25a, det hade säkert gått ungefär lika bra om man var 2 vuxna + 2 barn, men när akterkojerna används till att sova så är ju frågan vart man sätter verktyg, dammsugare, grillar o.s.v..

 

Jag tror det blir svårt att få tag i så mycket mer boutrymme för cirka dessa pengar om det ska vara något som planar, men går man över till deplacementbåtar och kan sträcka ekonomin till lite drygt 100 00kr så finns det ju en del annat, t.ex caravelle 33 som jag själv snubblat över flera gånger: https://www.blocket.se/stockholm/Caravelle_33_fot_86293606.htm?ca=12&w=3 cirka 4 ton, lite mer kojplatser, antagligen större kök, större toa o.s.v, men då är man ju fast i cirka 6-7 knop.

 

Glöm inte att båtens pris bara är en del av det hela, dieseln kostar ju, något kommer säkert gå sönder som du måste fixa. Du kommer säkert (likt oss) vilja fixa lite grejor, t.ex bytte vi ut toa + tank, där toastol kostade cirka 1700kr, ny rostfri tank 1700kr -> "Det var ju inte så dyrt", sen bytte vi och fick köpa diffusionstät slang + nya genomföringar för 1500kr-2000kr + rostfria slangklämmor, t-rör, kulventiler o.s.v för totalt 1000kr. (slangklämmorna var väl den enda egentligen oväntat höga utgiften, fick en chock när jag insåg att vi lagt närmare 2000kr totalt på rostfria slangklämmor efter att ha gått igenom de flesta slangarna / genomföringarna ombord..).

 

I andra änden av spektrumet med större motor och deplacementgående segelbåtar där man kan få tre, kanske fyra spearata hytter (t.ex bavaria 40 - segelbåt, Princess 42 - motorbåt, stålbåtar i 35-40fots klassen o.s.v),  så påverkas man såklart också av vinden, men det är en helt annan tröghet det handlar om då båtarna börjar väga 10-15 ton olastade och 13-18ton fullastade. Man måste köra in till bryggan med motorerna och stanna med motorkraft, en person orkar inte på en halvmeters sträcka stanna en sådan båt från 0.5-1 knop utan "lilla nätta jag" som väger 110kg följer snällt med föräldrarnas 10-12ton tunga Bavaria 39 om den vill kommer med en knops hastighet. Manövrerar man fel där så riskerar man att fullkomligt krossa bryggor och liknande om man råkar ha lite för hög hastighet. Stoppar man en fot eller arm mellan båten och bryggan så är det ungefär lika smart som att sticka ut armen eller benet igenom tågfönstret, det kan enkelt krossas eller i värsta fall klippas av..

 

Samtidigt så kan man med en sådan båt lägga sig längs med en kaj och båten står typ kvar där i vart fall i 10-20 sekunder innan den börjat driva någonstans, Angöringen blir rent naturligt lite annorlunda då det är mycket större massa, man tvingas till att inte längre "fuska" och försöka flytta båten med muskelkraft utan man kanske lägger sig längs med kajen och skickar iland någon med en aktertamp och gör fast aktern lite snabbt, sedan slänger man i växeln igen och låter båten motorn trycka in fören så att båten hålls fast längs kajen medans man i lugn och ro kan gå fram i fören och förtöja båten, för nu står den ju stilla.. Detta funkar väl i teorin på en liten styrpulpetare också, men det är en helt annan grej.

Tanken är att kunna åka ut, inte jättelångt, men nåt som inte drar skitmycket soppa. Jag har ju förstått att större båtar=mer förbrukning, logisk, men det är ju heller inte meningen att köra fort utan puttra runt lite i skärgården och lägga till vid nån ö och ev övernatta. Så vi vill väl ha en så liten båt som möjligt för att ingen ska behöva sitta illa och en så liten motor som möjligt för att föra båten framåt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minutes ago, Tobbemed2ben said:

Tack! Det lutar åt att ta förarintyg så jag slipper googla allt jag inte fattar på sjön. 

 

Förarintyget är vettigt och går igenom de absoluta grunderna som hur man läser ett sjökort, fastställer sin position, vilka djupkurvor som är viktiga (3meters / mörkblåa == kan vara hur grunt som helst t.ex) och utmärkning av grund, stenar, farleder, väjningsplikt (väldigt viktigt) o.s.v. 

Kustskepparen går igenom lite mer lagar och regler, död navigation / mörkernavigation / fyrar / lanternsättning (gröna / röda / vita lampor på båtarna..) och är inte så mycket jobbigare, jag rekommenderar bägge två, även om man inte behöver ta bägge kurserna just samma år. Det kan vara bra att sprida ut det lite då en uppfriskning av kunskaperna är ganska vettigt efter något år.

VHF är bra även om man inte tänker pratar så ofta då man går igenom en hel del hur sjöräddning o.s.v fungerar, nödsändare m.m och vem man ska kontakta beroende på vad som händer. En del saker som det kan vara bra att ha koll på om man är ute när det är mindre folk i närheten..

 

Och att vara hyfsat förberedd, men det kommer med erfarenheten också så det är väl vettigt att inte dra iväg för långt första turerna då man kan behöva shoppa lite grejor man inser att man saknar.. Ankare med vettig mängd lina (50meter), ankra på rätt ställen (<10meter djupt, 3-5gånger så lång ankarlina ute som det är djupt), tillräckli mängd fendrar om man ska lägga sig i en gästhamn bland andra båtar, kan bli pinsamt annars.

Flytvästar är viktigt, första förband, koll på hur man ska hantera allergier och liknande sjukdomsfall så man inte står helt handfallen om något nu händer (man kan ju vara mer än en timme från hjälp).

Lagomt dimensionerade förtöjningslinor (inte för grova -> knyckigt, inte för tunna -> håller inte), rätt längd (5-7meter räcker ofta, men ibland behöver man 20-30meter när man lägger till i naturhamn mot land..), en bergskil eller två + hammare kan vara bra o.s.v men det hjälper ju inte alltid heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Då får jag återigen nöjet att påminna om nätetikett och nätvett.

Samt att hålla sig till tråden ämne och trådskaparens fråga. 

Det finns andra delar på maringuiden som man bör ha den typen av diskussion.

Till exempel här i OffTopic

 

Fortsatt trevlig sommar!

 

//stavhammar

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev stavhammar:

Hej

 

Då får jag återigen nöjet att påminna om nätetikett och nätvett.

Samt att hålla sig till tråden ämne och trådskaparens fråga. 

Det finns andra delar på maringuiden som man bör ha den typen av diskussion.

Till exempel här i OffTopic

 

Fortsatt trevlig sommar!

 

//stavhammar

Varsågod, det nöjet bjuder vi på😉.

Önskar dej det samma om sommaren!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken trist början på sitt medlemskap på forumet och båtlivet TS fick. Beklagar, ibland spårar det ur här...

Med olyckan i Finland nyligen i åtanke har jag ett uns av förståelse för Finska Trutens reaktion, fast bättre hade det nog varit om han hållit sin trut. Det finns så mycket vi inte vet om både TS och olyckan. Ännu vet vi inte exakt hur olyckan gick till, vem vet, kanske det var en gammal sjöbjörn vid rodret? Vi vet inte ens säkert vilken av båtarna som orsakade olyckan. Även den bäste kan göra misstag, jag är själv ett levande exempel på det  😀 Därför skall vi inte ha olyckan i Finland som preferens när vi diskuterar TS frågor.

 

Vi vet inget om TS mognad som person, tycker han verkar besitta en vilja att lära sig och det är mer än många andra gör. Han börjar ju med att fråga saker här på forumet i stället för att göra en halvdan affär och sedan bränna iväg ut på fjärdarna.

När det gäller båtval kan TS gärna köpa sin Fjord Attache, med dagens mått är det inte någon ovanligt stor båt men den räcker säkert till för en samspelt familj. Den är inte ens vansinnigt snabb, en styrpulpet är kan i många fall vara snabbare. V8'ans bränsleförbrukning kommer per automatik att hålla gashanden i styr 😀 Med drev så är hanteringen exakt likadan som en styrpulpet. Manöverövningar görs med fördel runt en flytande boj ute på en tom fjärd så behöver inte båtgrannarna vid bryggan ta konsekvenserna av de första misstagen. En erfaren båtägare skall naturligtvis vara med som mentor, det snabbar upp inlärningsprocessen en hel del.

Sjömanskap sitter ju inte fastskruvat i båten, oberoende om båten är liten eller stor, det sitter i huvudet på hen bakom ratten. Bondförnuft och några kurser räcker långt. 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Tobbemed2ben:

Hur stor styrpulpet känns rimligt för en familj på 6 pers? Om man helt bortser att sova på båten. Känns som att den inte får va FÖR liten om alla ska få plats med lite packning. 

575-600 cm är lagom samt en 100 hk då går det inte för fort men inte för sakta heller. En äldre slittålig Buster 90 talet med tanke på den budget du angav (du får nog höja den ifall du vill ha en fin motor till den också) kan nog vara en bra nybörjarbåt för 6 pers, eller en äldre Ryds. Antar att du också är nybörjare på utombordare? Känner du någon som är haj på utombordare så ha med hen eller fråga på MG det sistnämnda kommer att lovorda 4T till leda. Marinor vill ju gärna sälja men har oftast stor kunskap om vad som kan passa dig att starta båtlivet med.

Själv har jag iofs. haft finfin erfarenhet av min gamla Yamaha F100 men hjärtat tillhör 2T för alltid (även om de torterar mig med 4T ljud).

 

Lycka till du kommer inte ångra känslan av att trycka till gasen och känna doften av övergödning.

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...