Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

En elfråga.

Rekommendera Poster

Egentligen borde jag känna till detta, men har väl glömt...

 

Ja det var så att jag trodde att laddaren till skruvdragaren hade gått sönder, kanske tålde den inte den modifierade växelspänningen från den stora invertern ombord. Just den laddaren och den batteritypen till denna AEG-skruvdragare har ju utgått ur sortimentet.

 

Jag jag satte igång lödatationen, bytte batteri i multimetern, och med en del besvär kunde jag skruva isär laddaren, det var sådana där modifierade torxskruvar med en pigg i mitten, som jag inte hade passande bits till, suck och elände, men lyckades till slut få ur alla fyra.

Med viss försiktighet anslöts nu laddaren till eluttaget med dessa kapslngen borttagen, började möte på ingången på primärsidan, endast 194 V....

Bytte då till den mellanstora invertern, som också ger någon typ av trappstegsvåg, men skall vara mer lik sinus, iallafall enligt dess typskylt, samma där, 194 V.

Men laddningen kom iallfall igång när jag testade, bytte till den stora igen, och där startar inte laddaren... konstigt. Så har jag en jätteliten inverter som ger äkta sinusvåg, lyckades pruta till mig den när jag köpte mig en svindyr laptop för något år sedan... 235 V i tomgång, 230 med laddaren ansluten.

Jag får iallafall ut korrekt likspänning ur laddaren på sekundärsidan, och batterierna tar emot laddning och om jag vänder kontakten i eluttaget försvinner brummet... Som vanligt alltså.

 

Men nu kommer äntligen frågan;

Kan det vara så att den där modifierade växelspänningen, trappstegsvågen, eller vad den heter, kan lura billiga multimeterar? Jag vet att jag någonstans läst om mättekniska fallgropar, men finner nu inte den sidan på nätet jag läste det på...

Kan samma typ av växelspänning också lura någon krets i laddaren? 

 

Senare upptäcker jag att den stora invertern visst kan samarbeta med skruvdragarens laddare, efter det att jag kopplat ur en Ctec-kopia jag har till den elektriska utombordarens batteri... Det är la ännu interferens mellan anslutna laddare...?

image.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En enklare multimeter mäter fel på fyrkantsvåg och trekantsvåg.

En mera avancerad multimeter kan ha något läge eller knapp för att mäta sådana vågor.

 

Frågan är hur laddaren tänker?

Får googla lite...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns laddare av den gamla typen med transformator, de tycker väldigt illa om fyrkantvåg. Moderna, switchade laddare börjar med att likrikta inkommande spänning och bryr sig inte ett dugg om vågformen. Switchade nätdelar sitter idag i de flesta laddare, nätdelar till datorer, tv-apparater mm. Det som inte brkar fungera är eltandborstar.

 

Men varför inte köra med ren sinus idag, kostar nästan inget. Jag köpte en ny, större inverter. 2500W, max 5000W. Den har även fjärrmanöver. Kom från Tyskland för 2 792,47 kr, inkl moms, frakt och allt.

Ett underbart tillbehör ombord!

Min gamla hamnar i bilen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev bhemac:

Jag köpte en ny, större inverter. 2500W, max 5000W. Den har även fjärrmanöver. Kom från Tyskland för 2 792,47 kr, inkl moms, frakt och allt.

 

 Var hittade Du den makapären?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 Var hittade Du den makapären?

https://www.ebay.com/itm/Power-Inverter-2500W-5000W-12V-220V-230V-Onda-sinusoidale-pura-Convertitore-LCD/351520500209?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

 

5% brukar man kunna pruta

Belgien kom den visst från, jaja huvudsaken är EU.

Tog max en vecka att få.

Redigerad av bhemac
  • Gilla 2
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för detta, som jag trodde.

Skruvdragarens laddare har en drossel sedan en likriktarbrygga direkt på primärsidan.

Men den surrar litet högljutt ibland, men det försvinner då man fasvänder den men stickproppen.

Jag har minst tre multimetrar ombord, varav en är en tångamperemeter, och förmådde mig inte att mäta med en annan än den billigaste...

Nu när jag byggt ut ett 230-nät i båten som är försörjt från både landström och växelriktare kommer jag att köpa mig en växelriktare med ren sinusvåg framöver, väntar till rätt tillfälle, likaså skall jag efter alla dessa år köpa mig ett bättre mätinstrument.

Nu är iallafall båda batterierna till skruvdragaren laddade, och likaså batteriet till gummibåtens elmotor, och detta utan landström i en grå, kall och tråkig naturhamn i Bohuslän.

 

Ja tandborsen då...

För två år sedan pajade jag ju en Braun laddare, den gillade inte den modifierade sinusvågen.

Till denna säsongen har jag köpt en Jordan eltandborste, Elgigantens webshop.

Den laddas via USB, och två personer har nu använt den morgon och kväll i 14 dagar på samma laddning.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

...

 

Ja tandborsen då...

För två år sedan pajade jag ju en Braun laddare, den gillade inte den modifierade sinusvågen.

Till denna säsongen har jag köpt en Jordan eltandborste, Elgigantens webshop.

Den laddas via USB, och två personer har nu använt den morgon och kväll i 14 dagar på samma laddning.

Och det tipset tackar jag för. Har kört den hela sommaren. Har dock inte fattat hur den signalerar att den behöver laddas så jag har laddat den typ var tionde dag på två personers användning. 

Ps. Jag har en inverter med ren sinusvåg men borstaren från Jordan laddas snabbare och enklare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan HÄR fixade jag till en kille och hans tandborste. 200W, ren sinus, 3,1A USB. Ca 300 kr inkl allt.

Testade den och blev lite förtjust så jag köpte en själv, smidig att ta med när man tex behöver ladda datorn. Har kört en del med mitt 3kg LiFePO4 batteri "i fält".

 

Inverter 200W pure Sine.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan också instämma i bhemacs länk om sinusomvandlare. Bytte min "modifierad sinus" (=kantvåg) mot en motsvarande fast ett snäpp lägre effekt (1500/3000W) men också lägre pris. Snarlik och också från ebay (tror dock min säljare var just tysk).

 

Mikron låter numera inte ett dugg konstigt, varvtalsregleringen funkar perfekt på alla 230V-maskiner och den största utmaningen - den nya AC:n byggd av en modifierad hem-AC (annan tråd) med en icke mjukstartande kompressor - hanteras galant.

 

Hade samma problem med eltandborstens induktiva laddning tidigare, samt - precis som nämnts - att transformatorbaserade eliminatorer och apparater gav icke optimal funktion.

 

Edit: Har också en liten billig sinusomvandlare för utflykter (200W, kan ha köpts på Kjell för hundralappar). Har kört PA-högtalaranläggning utomhus på den utan problem (en kantomvandlare ger i dessa sammanhang lätt oljud).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte svårigheter att ladda eltandborsten ett rätt typiskt ilandsproblem? 🙂

 

Egentligen tänkte jag fråga hur grova kablar man behöver för en inverter som kan ge 6000W (500 A).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Mackey:

Är inte svårigheter att ladda eltandborsten ett rätt typiskt ilandsproblem? 🙂

Självklart är det så !

Och det är bara ett av alla delikata I-landsproblem mitt båtliv för med sig 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Och det tipset tackar jag för. Har kört den hela sommaren. Har dock inte fattat hur den signalerar att den behöver laddas så jag har laddat den typ var tionde dag på två personers användning. 

Ps. Jag har en inverter med ren sinusvåg men borstaren från Jordan laddas snabbare och enklare. 

 

1 timme sedan skrev bhemac:

En sådan HÄR fixade jag till en kille och hans tandborste. 200W, ren sinus, 3,1A USB. Ca 300 kr inkl allt.

Testade den och blev lite förtjust så jag köpte en själv, smidig att ta med när man tex behöver ladda datorn. Har kört en del med mitt 3kg LiFePO4 batteri "i fält".

 

Inverter 200W pure Sine.jpg

Jordantandborsten signalerar nog inte, men den börjar gå litet långsammare, upptäckte även att den har två hastigheter, om man håller knappen nedtryckt några sekunder ändrar man hastighet.

Hur men nu i annat än I-länder kan klara sig utan den finessen.

 

Min 800W inverter har 25mm2 kablar skulle jag tro. Den lilla på 300W hade 2,5mm2 kablar medskickade.

 

Den pyttelilla vet jag inte, kanske vara 1,5mm2 x 2 i klen tvåledare.

 

Nä jag behöver inga fler mindre växelriktare, jag skaffar en stor bjässe med sinusvåg vid rätt tillfälle.

Jag har väl "någonstans" en roterande omriktare, liggandes, primärspänning 600 VDC, sekundärt 12, 24 VDC samt 380 trefas... Väger väl minst ett ton... Den tar jag inte ombord...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Är inte svårigheter att ladda eltandborsten ett rätt typiskt ilandsproblem? 🙂

Egentligen tänkte jag fråga hur grova kablar man behöver för en inverter som kan ge 6000W (500 A).

Bor man i ett I-land så har man ju I-landsproblem, självklart!

--

En kraftig inverter kostar inte mycket mer. Man har det för att den ska klara att starta tunga och framförallt, induktiva laster. Min inverter klarar 5000 W kortvarigt men 2500 W kontinuerligt. Kablarna är på 16 mm2, längd 0,5 m. Mina LiFePO4 batterier är på 200 Ah och kan ge 3C dvs 600 A.

En värmefläkt på 2000W/230V drar ca 180 A, ska gå att köra en timma alltså men vi provade bar i 45 min. Min pinnsvets (med TIG-tillsats) går utmärkt att använda i båten.

Högtryckstvätten tar max 2,2kW, går också att använda. Kör man en halvtimma så har man tagit 1000 W, i verkligheten mycket mindre pga intermitensen i tvättandet. Det tar solpanelerna ett dygn att återladda det.

En underbar värld! I synnerhet när jag behöver 55 m kabel för att få landström ombord.

--

Jag sysslar lite med att projektera solel till sommarstugor mm. Med 1500 W solpaneler klara man en vanlig hemma kyl/frys, belysning, TV, vattenpump mm under perioden Mars-Oktober. Under perioden April-September klara man även all matlagning. Under Maj-Augusti klarar man även varmvattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev bhemac:

Jag sysslar lite med att projektera solel till sommarstugor mm. Med 1500 W solpaneler klara man en vanlig hemma kyl/frys, belysning, TV, vattenpump mm under perioden Mars-Oktober. Under perioden April-September klara man även all matlagning. Under Maj-Augusti klarar man även varmvattnet.

För rätt länge sedan (typ 2010) var det en familj på Gotland som bodde "off grid" med full bekvämlighet.

 

Det hela började som för dig, att mannen (för det var en väldigt traditionell familj tror jag 🙂 ) ville ha lite kräm till lite handverktyg (230 V) mm. ute på sommarstället. Det blev en solcell och några batterier och en inverter. Det hela växte och till slut flyttade familjen till huset för gott och levde ett helt normalt liv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ojdå, en sådan har jag ju.... hemma. 

Lever du off grid?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte lärt mig vad det uttrycket betyder, men misstänker att jag iallafall delvis är off grid.

ombord har jag en billig multimeternsom tillhör båtens verktygslåda.

Sedan pekade jag ned en flergångspåse med elgrejer, sortimentslådor med kabelskor och tänger till dessa, kabelbiyarvsamt en blå rätt bra multimetern, och så slank även tångmultimetern med, alltid ha att bra ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nu har jag inte lärt mig vad det uttrycket betyder,

Inte ansluten till elnätet.

 

Tänkte bara på att du hade en inverter hemma.

För oss som är anslutna till elnätet där vi bor är ju behovet av en inveter begränsat.

 

Det var ett (misslyckat) försök att vara lite rolig... 😞

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Off-grid lösningar har funnits väldigt länge. En familj hade stuga på en ö, det fanns varken el eller telefon (60-talet). Ett elverk stod i ett av uthusen, laddade några batterier till belysning och drev en vattenpump som pumpade upp vatten till en tank. Kylen gick på gasol.

För några år sedan hjälpte jag ett par i 80-års åldern. De hade en stuga på en halvö, strandtomt & sandstrand runt om. Vägen dit var en liten stig på en bank, lite vattensjuk. På vinter kunde bonden köra dit ved så de hade till nästa vinter. Kylen var gasol, fungerar ju utmärkt men väldigt besvärligt att få dit på en liten kärra. Deras vanliga väg var med en liten på trailer som gick att sjösätta på andra sidan sjön. Men stora, tunga gasoltuber var besvärligt. De tog fö båten på trailer fill ICA och köpte mat. 

De investerade rejält i solel och fick full bekvämlighet, de var så sjukt nöjda. För att vara på den säkra sidan köpte de även ett Honda aggregat. Som aldrig använts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-04 vid 20:31 skrev bhemac:

Det finns laddare av den gamla typen med transformator, de tycker väldigt illa om fyrkantvåg. Moderna, switchade laddare börjar med att likrikta inkommande spänning och bryr sig inte ett dugg om vågformen. Switchade nätdelar sitter idag i de flesta laddare, nätdelar till datorer, tv-apparater mm. Det som inte brkar fungera är eltandborstar.

 

Men varför inte köra med ren sinus idag, kostar nästan inget. Jag köpte en ny, större inverter. 2500W, max 5000W. Den har även fjärrmanöver. Kom från Tyskland för 2 792,47 kr, inkl moms, frakt och allt.

Ett underbart tillbehör ombord!

Min gamla hamnar i bilen!

 

Inte helt sant dock vilket jag skrivit om tidigare, moderna laddare jobbar hårdare med fyrkantvåg och blir betydlig varmare så visserligen kanske den typen av switchade laddare klarar fyrkant rent elektriskt sett men värmeutveckligen kan ta kål på dom. Ladda modern mobil eller komradio i ett gammalt Rc-lok är ett vågspel. Inte så länge sen en av mina laddare faktiskt "tog kvällen" just där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En switchad laddare har betydligt bättre verkningsgrad än do med trafo och blir därför mindre varma.

Vad har du för uttag i ett RC-lok? Antingen sitter det en inverter som gör om till vanlig spänning eller så är det bara en tarnsformator och du har en betydlig lägre frekvens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...