Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Wallenjr

Cylinder full med bensin

Rekommendera Poster

Tja. Min 3 cylindriga Johnson 60 hk från sent 80- tal vill inte starta. Understa cylindern är full med bensin vilket gör att vevhuset och startmotorn inte orkar starta motorn. Har tömt cylindern men det är något som läcker in. Hittar inte vad. Hjälp!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ta bort tändstiftet från den cylindern och prova att starta med de två andra.

Hur det än går så får du ledtrådar till vidare felsökning.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla membranet i soppapumpen

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-04 vid 19:03 skrev Gelis:

Kolla membranet i soppapumpen

 

Tror du inte att det in vara något mer. Eftersom det läcker ut bensin till chassit och ner vid propellern någonstans vid någon förgasare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det hål i membranet på "rätt" ställe så rinner soppan rakt in i vevhuset när du pumpar med blåsan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som det skulle kunna vara en flottör som inte stänger så det rinner från förgasaren in i cylindern.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I bara en cylinder?. Förgasaren på en tvåtaktare (antar jag att det är) har ingen direktförbindelse med  cylindrarna utan insuget går till vevhuset. Därför verkar det märkligt att endast en cylinder fylls. 

Kan du konfirmera att så är fallet samt att det är en tvåtaktare Wallenjr?

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa på bensinpumpens membran. Trecylindriga (och de flesta andra tvåtaktare) Johnson / Evinrude har en bensinpump som fungerar med tryckvariationerna i vevhusen, tvåtaktare har ju separata vevhus för varje cylinder. Går det hål på membranet så pumpar man in bensin i vevhuset och cylindern genom bensinpumpen när man klämmer på blåsan på slangen. Om motorn är från sent åttiotal och bensinpumpen likaså kan det ju vara möjligt att membranet har sett sina bästa dagar under de tre decennier som förflutit.

Bilden är tagen från verkstadsmanualen för Evinrude / Johnson 9 - 220 hp 1970 - 1990 (ungefär)

När vevhuset fylls med bensin så rinner överflödet ut i förgasarhalsen och läcker sedan ut under förgasaren.

bensinpump.jpg.798adabc2e9c05fa73422d08da6a5df7.jpg

En flödande förgasare kan också vara skyldig, då är det bara att skruva loss den och beställa en renoveringssats med ny flottörnål och packningar. Den som samtidigt inte renoverar de andra två förgasarna har inte min förståelse, hela settet måste bort för att komma åt den nedersta...

Redigerad av Faderullan
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Faderullan:

Skulle gissa på bensinpumpens membran. Trecylindriga (och de flesta andra tvåtaktare) Johnson / Evinrude har en bensinpump som fungerar med tryckvariationerna i vevhusen, tvåtaktare har ju separata vevhus för varje cylinder. Går det hål på membranet så pumpar man in bensin i vevhuset och cylindern genom bensinpumpen när man klämmer på blåsan på slangen. Om motorn är från sent åttiotal och bensinpumpen likaså kan det ju vara möjligt att membranet har sett sina bästa dagar under de tre decennier som förflutit.

Bilden är tagen från verkstadsmanualen för Evinrude / Johnson 9 - 220 hp 1970 - 1990 (ungefär)

När vevhuset fylls med bensin så rinner överflödet ut i förgasarhalsen och läcker sedan ut under förgasaren.

bensinpump.jpg.798adabc2e9c05fa73422d08da6a5df7.jpg

En flödande förgasare kan också vara skyldig, då är det bara att skruva loss den och beställa en renoveringssats med ny flottörnål och packningar. Den som samtidigt inte renoverar de andra två förgasarna har inte min förståelse, hela settet måste bort för att komma åt den nedersta...

Vet du något bra ställe/hemsida som säljer ett sjysst renoveringskit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Wallenjr:

Vet du något bra ställe/hemsida som säljer ett sjysst renoveringskit

Ska du köpa nytt innan du vet vad som är felet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpmembran är väl något man alltid har ett extra med i båten, helsats membran+oringar kostar ofta under hundringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Faderullan:

Skulle gissa på bensinpumpens membran. Trecylindriga (och de flesta andra tvåtaktare) Johnson / Evinrude har en bensinpump som fungerar med tryckvariationerna i vevhusen, tvåtaktare har ju separata vevhus för varje cylinder. Går det hål på membranet så pumpar man in bensin i vevhuset och cylindern genom bensinpumpen när man klämmer på blåsan på slangen. Om motorn är från sent åttiotal och bensinpumpen likaså kan det ju vara möjligt att membranet har sett sina bästa dagar under de tre decennier som förflutit.

Bilden är tagen från verkstadsmanualen för Evinrude / Johnson 9 - 220 hp 1970 - 1990 (ungefär)

När vevhuset fylls med bensin så rinner överflödet ut i förgasarhalsen och läcker sedan ut under förgasaren.

bensinpump.jpg.798adabc2e9c05fa73422d08da6a5df7.jpg

En flödande förgasare kan också vara skyldig, då är det bara att skruva loss den och beställa en renoveringssats med ny flottörnål och packningar. Den som samtidigt inte renoverar de andra två förgasarna har inte min förståelse, hela settet måste bort för att komma åt den nedersta...

 

Konstigt i en manual till OMC att tank. slang och koppling på denna är Mercury, men det kanske en Seloc där bilderna mer är generella principskisser 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Baxlaget:

Ska du köpa nytt innan du vet vad som är felet?

 

Min felsökning hade samma resultat som du beskrev så tänker att det är bra att ha grejerna hemma när jag ska plocka isär. Annars får jag väll lämna tillbaka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...