Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MartinA

Ändra viloläge på torkare?

Rekommendera Poster

Nån som vet om man kan ändra viloläget på vindrutetorkarna? Nu stannar de i mitten, men jag skulle vilja få dem att stanna i ytterlägena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är olika på olika torkarmotorer. Du måste kolla upp vad som gäller för dina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Eld-:

Det är olika på olika torkarmotorer. Du måste kolla upp vad som gäller för dina.

Tack, ska kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du lossar på kåpan för vindrutetorkarmotorn bör det finnas en justerskuv för ändlägesbrytaren (den strömbrytare som stänger av strömmen till motorn i ett visst läge).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är Rocas, eller Biltemas som är kopior på American Bosch, alltså de med en kraftigare liggande motor, och tjockare spindelaxel, så ändra man parkeringsläge (hemmaläge) gör man det genom att ändra på matrisen och när det gällel svepvinkel rent mekaniskt i dessa torkarmotorers växellåda, 

det låter krångligt när jag förklarar, men är jättelätt, man ser hur det fungerar när man lyft på locket.

Iallafall på Rocas vindrutetorkarhemsida står det hur man gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som det är två Vetus HDM12DL (Aquador 33/35), dock ej säker eftersom märkningen inte syns så som de är monterade. Ska googla efter manual.

 

Tack/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en monteringsanvisning för Vetus HDM...

Skumt att den stannar mitt på rutan, förmodligen behöver du vrida "bracket B" 90 grader på rödmärkta axelinfästningen?

Bildkälla: PDF
 

xcs.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Thomas-1:

Tack Thomas! Inser att jag var lite otydlig, de stannar precis som de ska, alltså där de möts i mitten, men jag skulle vilja få dem att stanna i ytterlägena åt andra hållet. Ska testa mha din beskrivning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev jsbtango:

prova att flytta torkar armen till dit du vil ha den

Så tänkte jag också först, men då kommer de ju att torka på något helt annat ställe än rutan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev MartinA:

Ska testa mha din beskrivning.

Aha, du har ju redan sagt att du har ett dubbelmontage på vindrutan, se min hopfuskade bild nedan. I dagsläget stannar torkarna mitt på vindrutan men du vill nog att de stannar i sidolägena så som det ser ut i bilden!?
(Fick för mig att problemet gällde att bladet stannar nånstans mitt i "svepbågen".)
Borde funka att växla stopplägena på bägge motorerna enligt mitt tidigare inlägg. Kul om du rapporterar hur det gick!
Edit tillägg: Alternativt skifta plats på motorerna sinsemellan om det är enklare?
 

tt.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...