duelago 0 Postad 4 Augusti , 2019 Hej gurus, Håller på att slita mitt hår. Motorn har startat och gått superfint tills en dag när den inte fick gnista (startmotorn gick alltså). Värt att notera är dock att jag har fått igång den ett par gånger sedan det började strula, men det är helt random. Det tycker jag tyder på att CDI-boxen borde vara okej då den faktiskt går igång ibland. I samband med detta mätte jag upp dödmans med multimeter (som var ok )och kopplade ur den vita kabeln enligt felsökningsschemat och motorn startade fortfarande inte. Tändstift är bytta och jag har provat även med startgas men får ingen gnista. Tändspole är bytt. Jag har misstänkt kablaget från motorn till tändningen. Hittade lite ärg där och smörjde upp det hela. I samband med uppsmörjningen fick jag två nya problem. När motorn väl går igång så stannar den plötsligt inte. Den går alltså om jag rycker dödmansgrepp och/eller tar ur nyckeln. Så där var det några dagar och det är nu nästa problem dyker upp. När jag gav full gas ved växeln i så puttrade motorn framåt i lägsta möjliga fart. Jag stängde av motorn (genom att rycka bensinslangen) och nu startar inte ens startmotorn längre. Allt är alltså stendött. Provade precis med nödsnöret men inte tillstymmelse av liv. Till saken är att motorn lämnades in till ett varv (ej yamaha dealer) i våras och vi fick tillbaka den "lagad" med en fet faktura på detta vis. Några tips? Blå himmel, /David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 470 Postad 4 Augusti , 2019 Lite svårt att få grepp om vad du gjort. Kablage mellan motor och tändning, vad avser du med detta, tändkablarna? Vad fick du för resultat när du mätte stoppkretsen, notera att startlåset ingår i denna krets. Att motorn inte går att stänga av med stoppledningen urkopplad vid CDI är som förväntat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
duelago 0 Postad 5 Augusti , 2019 Tack för svar! Inser att det är snurrigt. Det är ju en rad av händelser och åtgärder staplade på varandra. Med kablaget mellan motor och tändning menar jag det gäng med kablar som går från motorn till reglaget (med bland annat tändningslåset på.) Finns ju en snabbkoppling där emellan och denna koppling verkar misstänkt då jag såg ärg i kontakten där. När vi mätte upp dödmansgrepp mätte vi bara upp med multimeter att vi fick kontakt som vi skulle genom nyss nämnda kabel. Motorn stannade alltså inte när allt var inkopplat enligt konstens alla regler. Fråga: Hur "tjuvkopplar" jag en sådan här motor om jag vill testa att starta den helt utan inblandning av de kablar som går från motorn till reglaget och därmed kolla om felet ligger i reglage/kablar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 470 Postad 5 Augusti , 2019 Även om den som kan lite om det elektriska förstår hur det hänger ihop vill jag ogärna svara på hur man tjuvkopplar. Istället skall jag försöka hjälpa dig förstå och hitta felet. En viktig insikt är att 12 V-systemet med batteri/startmotor etc. saknar betydelse för tändningen. Motorn du har är samma som en med manuell start men med 12 V systemet "påhängt" efteråt utan modifiering av tändsystemet. - Koppla bort 12V-batteriet och stoppledningen (som du konstaterat vara vit) vid CDI:n. Ställ in mätinstrumentet på resistansmätning (Ohm). Slå på tändningen med startnyckeln och se till att säkerhetsbrytaren är i läget för normal drift. Mät mellan den vita ledningen och den ledning som går till den negativa batterianslutningen. Resistansen skall nu vara mycket hög, i vart fall över 100 kOhm (100 000). Om du slår av tändningen ELLER aktiverar säkerhetsbrytaren skall resistansen sjunka till nära noll Ohm. Not: Anledningen till att koppla bort 12V-batteriet är att inte riskera att förstöra mätinstrumentet om du skulle koppla fel. Med den vita bortkopplad, kolla om du kan starta motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
duelago 0 Postad 5 Augusti , 2019 Tack så mycket. Ska testa detta snarast Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
duelago 0 Postad 15 Augusti , 2019 Hittade ett av felen. När jag kopplade runt denna brytare i reglaget som är trasig så går startmotorn igen Är det någon som vet exakt artikelnummer? Sista siffrorna är borta som ni ser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 470 Postad 15 Augusti , 2019 Troligen kan du köpa en på Kjell & Co som går att modda att passa. Googla på mikrobrytare. Men kolla också varför den gått sönder så att det inte blir samma visa igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
duelago 0 Postad 15 Augusti , 2019 23 minutes ago, guestsson said: Troligen kan du köpa en på Kjell & Co som går att modda att passa. Googla på mikrobrytare. Men kolla också varför den gått sönder så att det inte blir samma visa igen. Tackar. Jag gör så Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 49 Postad 15 Augusti , 2019 Brytarens funktion är att du inte skall kunna starta motorn med växel i. Går naturligtvis att bara koppla förbi brytaren helt men är inte att rekommendera. Inte helt ovanligt att dessa går sönder, tror jag har en fungerande liggande. Om inte annat kan jag ge dig numret när jag kollat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
duelago 0 Postad 15 Augusti , 2019 2 minutes ago, sigge_1 said: Brytarens funktion är att du inte skall kunna starta motorn med växel i. Går naturligtvis att bara koppla förbi brytaren helt men är inte att rekommendera. Inte helt ovanligt att dessa går sönder, tror jag har en fungerande liggande. Om inte annat kan jag ge dig numret när jag kollat. Tack Yes, jag har redan kopplat förbi den Misstänker att den här funkar?https://www.elfa.se/en/micro-switch-16a-pin-plunger-1co-omron-electronic-components-d3v-16-1a5/p/13572922 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser