Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tumlaren33

Startproblem Volvo penta MD40

Rekommendera Poster

Hej,

Min båtmotor har tidigare gått jämnt o bra vid alla varvtal men har krävt högt gaspådrag för att starta, dock efter en misslyckad sjösättning resulterade det i en totalt vattendränkt motor. Motorn fick tömmas på vatten och ett oljebyte. Fick igång motorn och gjorde ytterligare ett oljebyte.

           Ny sjösättning och upprepade tester med motorn i ca. 20 min. Allting verkade ok.

           Nu låg båten på tomgång vid kaj och efter några minuter stannade motorn. Jag gissade bränsleslut eftersom mätaren inte stämmer. I med en dunk diesel och luftar men motorn vägrar starta. Efter lång malning med startmotorn startar den till slut men dör omgående. Upprepar detta ett antal gånger med samma resultat. Startar men stannar igen. Har lossat rören till spridarna och diesel kommer när jag kör med startmotorn.

            Jag har upptäckt att överströmningsventilen till returen inte håller tätt då jag med handpumpen kan trycka igenom bränsle till returen. Det märks även då jag har luftat ur bränslefiltret och stänger luftskruven, fortsätter pumpa men får inget mottryck längre. Finns det något mer man kan testa?

              

              

            

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...