Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Neptim8000

Motorn rusar.

Rekommendera Poster

Har en Neptim8000 med en Bedford 330 motor som har en separat CAV dieselpump.

Det är gamla grejor men har fungerat bra tills i år. Upptäckte då att en packbox läckte på dieselpumpen vilken jag bytt. Men efter det så har det tryckts ut diesel först vid "förpumpens" valveskruv. Satt en slang därifrån till en dunk vilket fungerade. Upptäckte senare att det även kom diesel ur ett "luftrör" på pumpen. Drog då en slang därifrån med.

 

Men sist vi var ute så såg jag att oljetrycket sjunkit. Vilket gjorde att jag först gasade på för att se om det höjdes. Men ingen större skillnad och då stängde jag av till tomgång... med följd att motorn rusade och ej gick att stänga av med stopspaken. Men den dog till slut och vi bogserade hem den. 

 

Upptäckte att det gått ner diesel i motorolja.

Pumpade ur och fyllde på nytt. (Halvvfullt)

Justerade cav pumpen moturs i ovala skruvhålen för att få ned "insprutet" lite. 

 

Testade och tyckte motorn lät bra. Så vi åkte ut igen. Båten gick bra ca 45min men när jag skulle sänka farten så tyckte vi den började låta annorlunda igen. Drog då av till tomgång med följd att den rusade igen. Lyfte denna gång av golvet och stoppade en trasa i insuget vilket gjorde att den dog. Då det var sista semesterhelgen så startade jag den igen och har åkt några timmar utan problem.

Såg dock att en liten mängd diesel trängt ned i motorn igen vilket jag pumpade ur så den ej gick över full.

 

Men nu hemma igen med funderingar.

Vad tror ni är felet?

Är det en kolvring som gått ner tror ni? Hur testar jag det?

Eller är allt bara en följd av att dieselpumpen krånglar? Tror nämligen att "förpumpen" har gått sönder då jag ej har något motstånd i handpumpen där. Och när jag pumpar så slutar det flöda i slangen. Men kan det göra att diesel går ned i motorn?? Vet även det sitter en regulator på änden av CAVpumpen. Kan den krångla då det andra ej är helt??

Har även mer avgaser efter dieselpumpens packbox lagades. Men detta är vit rök.

Har ej bytt bränslefiltret där vatten samlas upp...

 

Tacksam för råd och idéer då i vill fortsätt båtsäsongen någon månad till..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ju tro att problemet fortfarande sitter i dieselpumpen, om det genom packboxen läckte diesel så kan den ju ha gått sönder av något annat fel inne i pumpen som orsakade övertryck, när du sedan bytte den packboxen så pressas nu dieseln ner i oljan istället.

 

https://www.newlifeontheroad.com/my-diesel-injector-pump-repair/

 

Nåt sånt kanske?, oklart vilken packbox du bytte dock :)

Redigerad av cetex
la till länk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en sådan här pump! https://ebay.us/PngQ5y

Sitter alltså skilld från motorn. Drivs av rem via "kardan" till pumpen. 

Men smörjning som jag förstått det går via rör från motor till pumpen så är ju antingen där eller via spridare/cylinder som diesel kommer.

Ska se om jag hittar någon som kan kolla kompression på cylindrar innan jag lägger ned arbete på matarpump/dieselpump.

Någon som vet om dess pumpar lagas någonstans? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den ska kunna trycka ner så mycket diesel genom en cylinder, borde den vara stendöd. Bara prova att släppa på ett spridarrör i taget medans den går. Minskar den ungefär lika mycket i varv på alla cylindrarna så har du inge större fel där. Utan skulle nog tippa på tex trasig matarpump ( om den siter skruvad i blocket) eller något annat knas med insprutningspumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...