Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Landgren123

Erlandsons brygga. Varning.

Rekommendera Poster

Varning. Förvänta er inte att öppettiderna på hemsidan stämmer. Kungens kurva har inte Söndagsöppet. Åkte 15 mil för o köpa reservdelar, möttes av stängd butik. Står på grinden att det ska vara öppet.

Redigerad av Landgren123

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag va med om precis samma sak. Behövde köpa en plotter kting midssommar och kollade öppettiderna. Kungenskurva hade skrivit på sin sida att dom hade öppet. När vi väl kom dit så stod den en lapp på entrén att det va stängt. Skoja inte att jag blev förbannad. Jag fick oglatt navigera med Eniro ett par dagar för att sedan åka till Sickla.

Har även handlat från Erlandsson på webben. Beställde en regulator som va helt fel när jag väl fick den. Stämde varken med bild eller text. Då va det tydligen deras leverantör som märkt produkten fel. Fick ett prisavdrag så så jag blev ganska nöjd i alla fall. Hade dock önskat en display på den vilket jag inte fick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har handlat av Erlandssons Brygga i Solna i många år. Absolut personal att lita på. Även de som sitter med webborder hur hjälpsamma som helst. Oavsett surt att andra i kedjan inte är att lita på.

Så mitt tips - Åk till Solnabutiken, eller ännu hellre om ni orkar köra till Lidingö - Sjöboden (Watski-butik). DÄR kan vi snacka engagemang från Conrad & Co! Blixtsnabba beställningar där andra går bet och en kunskap utöver det vanliga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni kontaktat dem och påtalat detta, och vad var i så fall svaret..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite utanför ämne men alla Kjell.com-butiker jag har besökt har alltid kompetent personal utanför det vanliga. Man har en svår tekniskt fråga och personen i kassan verkar ung. Men visst kan han svaret. Jag frågade hur de kan vara så kompetenta och de går kurser och får göra tester. Tummen upp för Kjelle!

 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Baxlaget:

Tummen upp för Kjelle!

Håller med, jag skickar dit alla som har lite tekniska funderingar och alla brukar bli nöjda.

Långt ifrån alla båtbutiker har det kunnandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

När jag var inne på EB i höstas och frågade efter GMDSS utrustning möttes jag av rynkor i pannan.

Kanske inte så konstigt. De säljer vare sig GMDSS eller SOLAS utrustning.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Kanske inte så konstigt. De säljer vare sig GMDSS eller SOLAS utrustning.

 

Vid en snabbgoogling på ”solas erlandssons brygga” dyker det upp ett gäng olika produkter. 

Så där var Du nog lite ovarsam med sanningen? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev coppertail:

Så där var Du nog lite ovarsam med sanningen? 

Ja ursäkta. De har en SOLAS livboj i sitt sortiment.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Ja ursäkta. De har en SOLAS livboj i sitt sortiment.

 

Nåja. I Baltics flytvästsortiment finns några SOLAS-klassade västar också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev coppertail:

 

Nåja. I Baltics flytvästsortiment finns några SOLAS-klassade västar också. 

Synd att de inte skriver det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också reagerat lite över tvivelaktig kunskap hos E. men det kanske måste bli så om man ska sälja billigt och dessutom säsongsberoende.

Undrar varför Kjell klarar att hålla bra priser och kompetens?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

Undrar varför Kjell klarar att hålla bra priser och kompetens?

Ganska enkelt, de har försäljning hela året.

Kompetensen har alltid haft med när de anställ folk, det har varit deras grej. Att hitta teknikintresserade nördar är inte så svårt. Men var hittar man båtintresserade ungdomar?

 

Alla båthandlare verkar vara lika goda kålsupare, dagens runtur på jakt efter bult till vattenpumpen visade det. Han med skjutmåttet kunde tydligen inte använda det eller så visade hans skjutmått fel på en mm. En annan kunde inte förstå att 1/4 är större än 1/16.

Som Ingo om någon kommer ihåg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev bhemac:

 

Alla båthandlare verkar vara lika goda kålsupare, dagens runtur på jakt efter bult till vattenpumpen visade det. Han med skjutmåttet kunde tydligen inte använda det eller så visade hans skjutmått fel på en mm.

Där var Båtaccenten ett lysande undantag tycker jag. Tyvärr sålde Tommy till Seasea. De hade väl inte tillräckligt med kunder för att gå runt med den bemanningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Tyvärr sålde Tommy till Seasea.

 

Alternativet var nog tyvärr konkurs med de siffror som Båtaccentens verksamhet genererade.

 

Jag pratade för en tid sedan med en av ägarna till Hjertmans och han bekräftade att det finns ingen som helst möjlighet att ha rejält kompetent personal i båttillbehörsaffärer. Marginalen och säsongen räcker helt enkelt inte till. Han ondgjorde sig också över alla dessa kläm-och-känn-besökarna som efter en runda i butiken, med frågor om allt mellan himmel och jord, åker hem och köper pryttlarna från långtbortistan på nätet. Han berättade bl.a. om en herre som hade kommit in i en av deras butiker och velat ha hjälp med en reklamation på en produkt som var köpt via Ebay...

 

Så vi får helt enkelt det bemötandet vi förtjänar.

  • Gilla 3
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Han ondgjorde sig också över alla dessa kläm-och-känn-besökarna som efter en runda i butiken, med frågor om allt mellan himmel och jord, åker hem och köper pryttlarna från långtbortistan på nätet. Han berättade bl.a. om en herre som hade kommit in i en av deras butiker och velat ha hjälp med en reklamation på en produkt som var köpt via Ebay...

 

Så vi får helt enkelt det bemötandet vi förtjänar.

Kan man dra alla kunder över en kant eller🤔hmmmm

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

alla dessa kläm-och-känn-besökarna som efter en runda i butiken, med frågor om allt mellan himmel och jord, åker hem och köper pryttlarna från långtbortistan på nätet. 

Min framtidsvision är att tillverkarna sätter upp showrooms bemannade med egen kompetent personal, och köpet får man göra på nätet. Man kapar då två led i distributionen och lagret i sista ledet. Sådana tendenser märks idag hos en del detaljister. I en del branscher, båttillbehör t.ex. räcker nog inte efterfrågan för enskilda tillverkare och då gissar jag att grossisten tar deras plats. Det här tror jag kan vara en framtid för gallerior som har svårt att fylla upp sina ytor. Vi kommer nog alltid att vilja klämma och känna på varorna.  På så sätt kan man också minska returerna på internetköp som är ohållbart.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kommer det showrooms men högst några få, alternativt fler och mindre mässor inriktade mer på tillbehör. De riktigt stora skulle kunna kör egna roadshows med lastbilar/båtar. Men det blir nog väldigt få, resultaten hittills har ju inte varit så bra.

De stora kedjorna med butiker på många orter kommer att finnas kvar men har nog lite att jobba med, logistik och kunnande. Biltemas andel på marknaden kommer att öka, de har ett stort sortiment och en mycket bra logistik.

Postorder ökar definitivt, titta på Apotea. Vem trodde man kunde köpa medicin på postorder? Välfyllt lager, till skillnad mot de lokala apoteken. Beställer man före kl 12 så kan man ha grejorna kl 18. Returproblemen finns bara hos de som säljer kläder, övriga har en försvinnande liten del returer. De som säljer kläder har har också extremt billiga frakter hos Postnord.

Den gamla typen av handel där ägaren jobbade själv sex dagar i veckan försvinner. De kan inte hålla lager, antalet artiklar är idag alldeles för stort. Tittar vi på elektroniken så har de ingen möjlighet att upprätthålla kompetensen.

 

De stora drakarna måste utbilda sin personal, det borde inte vara så svårt under lågsäsong.

En sak är säker, det kommer att bli förändringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev bhemac:

En sak är säker, det kommer att bli förändringar.

Större än du, jag och andra på jorden både kan ana och drömma om, förmodligen kanske inte till det bättre men inte till det sämre iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-17 vid 10:17 skrev bhemac:

Kanske inte så konstigt. De säljer vare sig GMDSS eller SOLAS utrustning.

En klassad VHF borde de ändå ha till salu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

En klassad VHF borde de ändå ha till salu.

Det är lite skillnad mellan fritidsbåtar och yrkesfartyg eller jordenruntseglare!

Tror att EB och liknande butiker främst riktar in sig på fritidsbåtar.

Dom som behöver mer kvalificerade tillbehör har andra försäljare att vända sig till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också varit med om att Erlandssons i kungens kurva haft stängt trots att det stått på deras hemsida att de skulle ha öppet. Kommer ringa nästa gång och dubbelkolla först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-16 vid 11:31 skrev Peter_K:

Har ni kontaktat dem och påtalat detta, och vad var i så fall svaret..?

..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-17 vid 23:45 skrev trewq:

Min framtidsvision är att tillverkarna sätter upp showrooms

Många möbeltillverkare har ordnat det så. Man kan klämma och känna och sedan beställa på nätet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Baxlaget:

Många möbeltillverkare har ordnat det så. Man kan klämma och känna och sedan beställa på nätet. 

Fast enligt uppgift så går det inget vidare, absoluta majoriteten säljs direkt i butikerna.

På IKEA kan man kolla och beställa så kommer det några dagar senare hem.

Men köpa en plotter så? Då vill man nog ha med sig plottern hem direkt. Är det sen tillverkarnas showroom så blir man låst till ett fabrikat. Jag har Plotter från Simrad men köper NMEA2000 kablarna av Garmin, mycket billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Fast enligt uppgift så går det inget vidare, absoluta majoriteten säljs direkt i butikerna.

Men hur är det om du bortser från IKEA?

Och bara se ett fabrikat? Kan tänka mig att man placerar många liknande nära varandra, det funkar ju på mässor. Kan också vara en grossist.

Leveranstid på plottern? Kanske inte lämpligt för plottern (eller ankare), men med drönare kan varan vara hemma före dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev trewq:

Men hur är det om du bortser från IKEA?

 

Det ska finnas några andra aktörer som har lite olika fabrikat, ofta egen import. Men små.

Mässor är ju egentligen idealiska, men inte som det ser ut idag. Skit i båtar, satsa på tillbehör. Billiga lokaler, kanske lite "off". Blir ju en slags varuhus.

Se vad Erlansson, Hjertman mfl säljer på mässorna. För deras del är det nog länsamt. Dessutom kan små firmor hyra ett litet hörn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...