Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
larban

Blir båtarna bättre av moderna styrsystemen?

Rekommendera Poster

Vi låg i Gästhamn en blåsig dag, när en modern, stor segelbåt skulle lägga loss. 

Det blåste friskt från sidan och det var trångt i hamnen. Något hände med det elektriska styrsystemet och styrningen låstes. Kalabalik utbröt och flertalet båtägare blev involverade. Ett datorfel visade det sig. Bara att starta om, så var det löst. 

Vi pratade med hamnägaren som påstod att detta händer,  särkilt med moderna high-tech båtar, där det ofta inte finns reservplan om något skiter sig. Enl honom inte lika vanligt med gamla enklare konstruktioner när man säkrar upp, bär av, planerar för eventualiteter innan man går ut/in.

Frågan är alltså blir båtarna bättre (eller sämre) utvecklingen av styrsystem som samordnar drev/ bog- o akterpropellrar/ ankarspel mm för en behaglig ”parkering”?

Det låter ju ändå väldigt bekvämt.🙄

 

/L

Redigerad av larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta får mig att tänka på en gammal historia (från tidigt 90-tal) om mekanikern, elektrikern och datateknikern som åkte bil tillsammans.

Plötsligt uppstår ett konstigt ljud och motorn stannar.

Mekanikern: Det där lät som något mekaniskt som gav upp.

Elektrikern: Nej, nej, det var typiskt något elektriskt.

Datateknikern: Vi gör så att vi går ur bilen och låser den, sedan låser vi upp den, kliver in och kör vidare.

 

Nu är våra bilar precis sådana...

Båtarna är på väg.

 

Är styrsystem och annat då bra eller dåligt när det gäller båtar.

Så länge båten går att använda utan en fungerande dator tycker jag det är bra med ny teknik.

Problemet med alla hjälpande system är att man med tiden tappar kompetens att klara sig utan dem, eller så lär man sig aldrig ens att hantera en båt utan dem.

 

Kombinationen av "old school" och ny teknik är absolut bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer när båtarna är 10 år gamla? Och systemet börjar svikta, med tanke på att systemen kan störas redan som nya.?

Å andra sidan verkar det ju toppen när båten själv samkör alla tekniska hjälpmedel för enkel tilläggning, känns som framtid ( i stil med backvarnare/självparkering mm på bilar.)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl likadant på alla områden, det blir bekvämare med mer automatik, men det behöver finnas ett manuellt reservsystem. På en båt blir effekten mer omedelbar och dramatisk vid ett bortfall än när en bil krånglar. Blir spännande med självkörande bilar och bussar, vågar man sig ut då tro? 

Boeing 737 Max.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att.

Vatten/fukt och elektronik inte riktigt kommer överens.

Digital teknik och instabil spänning inte riktigt kommer överens.

Lättare att skarva en kabel, nödreparera en styrvajer eller vad som nu man kan råka utför i en gammal båt.

I en ny båt är det enda jag kan göra är att stirra på och förbanna, och inse att det blir ett stort hål i plånboken när den magiska lådan som skulle sköta allt åt mej inte gör som den ska..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev trewq:

Det är väl likadant på alla områden, det blir bekvämare med mer automatik, men det behöver finnas ett manuellt reservsystem. På en båt blir effekten mer omedelbar och dramatisk vid ett bortfall än när en bil krånglar. Blir spännande med självkörande bilar och bussar, vågar man sig ut då tro? 

Boeing 737 Max.......

Boeing är i stora delar redan självflygande.

Se hur det gick!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Wildeside:

Boeing är i stora delar redan självflygande.

Se hur det gick!

Det är väl mera självstörtande...

...på ett mera utstuderat vis.

 

Ska bli väldigt intressant att se hur utredningen slutar och hur det som hänt påverkar framtiden. Det är ju uppenbart att systemen ombord inte testats tillräckligt mycket, men vad är egentligen tillräckligt.

 

Knappen Flying without technical assistance borde finnas så att piloten får möjlighet att reda ut det tekniken ställt till.

Som jag ser det blir alternativet att plocka bort piloterna, de gör ju ingen nytta alls om inte tekniken kan kopplas bort.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gammaldags autopiloten är bra, såg bättre ut som ny inskaffad.

Men den fungerar fortfarande efter 25 år visst lite krångel har det väl varit med åren, men reparationerna har varit billiga.

Älskling styr mot den röda pinnen där borta

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Det är väl mera självstörtande...

...på ett mera utstuderat vis.

Mina damer och herrar detta är kapten som talar. På grund av tekniska problem ombeds samtliga passagerare att snarast finna sin ståplats på respektive vinge, så vi kan låsa flygplanet. Efter upplåsning kan samtliga passagerare återvända till sina platser och vi kan förhoppningsvis fortsätta till destinationen. Vi i personalen vill passa på att tacka för er för ert samarbete och be om ursäkt för den olägenhet som detta innebär. Ni som köpt till trygghetspaketet kan hämta fallskärm vid huvudingången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häftig teknik säljer, köparna vill ha det men ibland går det lite för fort.

Titta på bilarna, de har trots allt med tiden blivit oändligt mycket bättre. Vill man inte ha tekniken så är det bara att köra "old school". En gammal Amazon var ju så najs, eller hur?

 

Båtar har ibland långt till service, en god regel är att det alltid bör finnas tre system: Normal, reserv och nöd.

Eller

Toalett, pyts och knäveck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev trewq:

Det är väl likadant på alla områden, det blir bekvämare med mer automatik, men det behöver finnas ett manuellt reservsystem. På en båt blir effekten mer omedelbar och dramatisk vid ett bortfall än när en bil krånglar. Blir spännande med självkörande bilar och bussar, vågar man sig ut då tro? 

Boeing 737 Max.......

 

Boeing 737 är ett mindre bra exempel på självflygande flygplan då det innehåller
jämförelsevis lite automatik jämfört med t.ex Airbus A320neo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev JEC78:

 

Boeing 737 är ett mindre bra exempel på självflygande flygplan då det innehåller
jämförelsevis lite automatik jämfört med t.ex Airbus A320neo.

Ok, det visste jag inte, sällan jag är ute och flyger än mer sällan jag varit i en cockpit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller 737 kan jag rekommendera följande artikel för den som vill förstå mer.https://www.seattletimes.com/seattle-news/times-watchdog/the-inside-story-of-mcas-how-boeings-737-max-system-gained-power-and-lost-safeguards/

 

Åter till ämnet: även med automatiserade hjälpmedel så måste ändå skepparen kunna manövrera båten utan dessa. Sen kan man knappast förvänta sig att ett automatiserat system på en segelbåt eller motor ska fungera alltid år ut och in. Det kommer fallera. Prislappen på ett system med samma integritet vad gäller tillförlitlighet och funktionssäkerhet som för ett kritiskt system på t ex ett flygplan skulle kosta mer än en bättre ny båt...Har jobbat med inbyggda säkerhetskriska system i 20 år. De är inte billiga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...