Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst Finn Hansen

Trätrappa (ytter) i Ek

Rekommendera Poster

Gäst Finn Hansen

Har just färdat min ektrappa till torpets farstubro. Hur kan jag bevara den ljusa fina eklyster?? vad skall jag behandla yttan med?? ?-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr. Det går inte. Fernissa är det enda som fungerar ett tag men eftersom du troligen kommer att gå i trappan kommer fernissan slitas ut ganska fort. Den är som bekant mjuk. Det finns också tvåkomponentlack om du vill chansa, men risken att den spricker är stor. Träet kommer att röra sig allt efter årstid och väder. Det gör inte den hårda lacken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska bara använda olja...fernissa , lacker etc håller inte utomhus på en trappa, och risken är för stor att den blir hal om du inte blandar i halkspån i ev lack. Nä olja på bara...fast om du ska hålla en trappa utan tak fräsch....då får du jobba....ofta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min båt utomhus för det mesta, fernissan verkar hålla :-D En fernissad trappa blir hal, ja. En oljad trappa håller sig ljus, nej. Finns det någon behandling för trappan som håller i evighet och bevarar ekens naturliga färg, nej. Vad bra det vore i så fall, den skulle jag använda på båten direkt! Inte för att vara taskig, men spikar du trappan först och kollar hur den skall behandlas sedan, det är lite av ett risktagande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

utgår ifrån att din båt inte står otäckad över vintern? Eller har du den som trappa in i huset?Pröva det ett år över en vinter, sen kan du väl skriva några inlägg under rubrik trähjälp så ska vi hjälpa dig....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att täcka trappan på vintern också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan säkert låna en 'kramtröja' av dig om det skulle knipa gissar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...