Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Fredric81

Garmin 172C vs Raymarine A57D

Rekommendera Poster

Hej !

 

Jag har fått ett raymarine A57D som jag ev tänkte installera i båten. Idag har jag en garmin 172C plotter och ett garmin 240 fishfinder . Är det någon som vet om det är en bra idé att byta ut ekolodet och plottern mot detta eller är det "likvärdigt"? Bägge har några år på nacken.. tacksam för råd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjökort blir ju en fråga här, antar jag. 

Det är väl inte samma sjökortstyp i maskinerna; vilket är nyast..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det med.. jag har ju sjökort i 172 C .. min fråga är väl egentligen om nån har nån erfarenhet av dessa lod och om det är värt besväret att byta ut det jag har ( i första hand 240 fishfinder mot A57D .. Jag vet att raymarinelodet är helt nytt men det kom ut på marknaden 2009. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag personligen hade aldrig orkat byta ut gamla fungerande grejer mot lika gamla grejer. 

Då hade jag hellre behållt de gamla oanvända grejerna i en bra-att-ha-låda till de eventuellt behövs. 

Men det är jag. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl ungefär så jag känner.. enda fördelarna med raymarine är att det är lite större skärm och färg 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, byt ej. Även om du byter till det senaste så är det fortfarande leksaksprylar om man jämför med yrkessjöfartens ECDIS.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla kostnaden för sjökort, där kan det ligga en del pengar. Annars är ju Raymarinen en betydligt bättre och modernare plotter.

 

54 minuter sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Nej, byt ej. Även om du byter till det senaste så är det fortfarande leksaksprylar om man jämför med yrkessjöfartens ECDIS.

De visar inte alla grund eller vadå? Ett ECDIS system blir nog lite väl dyrt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev bhemac:

Kolla kostnaden för sjökort, där kan det ligga en del pengar. Annars är ju Raymarinen en betydligt bättre och modernare plotter.

 

De visar inte alla grund eller vadå? Ett ECDIS system blir nog lite väl dyrt

Nä, det jag menar att i grund och botten blir det samma system. Visst det kommer plottern att vara snabbare. Men den investeringen kontra "vinsten"  blir inte bättre.

 

Slutsvar till TS hade jag varit i dina kläder, stick to the same

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Men den investeringen kontra "vinsten"  blir inte bättre.

Det tror jag nog det blir men det är enkelt att kolla, montera dit den andra plottern lite löst och jämför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjökort till 172C slutade Garmin uppdatera någon gång kring 2007. Hur det är med Raymarine A57 vet jag inte, men går det att få nya sjökort till den så kan det vara ett skäl till att byta.

 

Garmin må vara äldre, men den har ett fyrkantigt format och är högre vilket jag skulle uppskatta där man ser mer av sjökortet i höjdled (har aldrig riktigt förstått vitsen med liggande wide-screen-format som nya plottrar envisas med). Möjligen om du vill ha extra info på sidan som fart mm, så kanske A57 utnyttjar skärmytan bättre än en helt fyrkantig 172C.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stående skärmar passar snabba motorbåtar, bred skärm passar segelbåtar. Som jag ser det. 

Vridbara skärmar finns inte. Jo, iPad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Stående skärmar passar snabba motorbåtar, bred skärm passar segelbåtar. Som jag ser det. 

 

Varför skulle man vilja se dubbelt så mycket i sidled jämfört med i höjdled bara för att man är segelbåt? 16:9-format verkar korkat enligt mig. Framför allt om man väljer kurs upp på skärmen. Varför ska man då se nästan dubbelt så mycket i sidled jämfört med i höjdled? Ett mer fyrkantigt format hade varit vettigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev ABC:

Varför skulle man vilja se dubbelt så mycket i sidled jämfört med i höjdled bara för att man är segelbåt?

För att se om jag ska slå åt ena eller andra hållet.

Nu spelar det mindre roll eftersom jag har en Simrad NSS som extremt snabb och enkel att panorera och zooma med. Behovet var större med en äldre och långsammare plotter.

Framåt har man ju ofta en planerad kurs där man redan från början vet att det är fritt. 

Om man undantar mindre/billigare plotters så har de nästan utan undantag en bred bild. Säkert mycket beroende på att man kan ha menyer och info på sidan. En hög/smal bild skulle få svårt att visa när man tex lägger upp 2 eller 4 bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...