Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mans71

Det går inte att tanka båten!

Rekommendera Poster

Vad gör man när man inte vet svaret – frågar Internet så klart!

 

Jag var ute och åkte båt igår. När jag åkte ut hade jag full tank och när jag kom hem hade jag kanske 15% kvar enligt mätaren.

 

Trailade upp båten och åkte via macken hem för att tanka men handtaget slog från ideligen. Fick smyga i bensin och efter 4.2 liter tog det stopp (inget rann ut ur överfyllningsskyddet). Tittade ner i påfyllningshålet och såg att det stod bensin där som inte rann undan. Tänkte att det kanske hade blivit någon slags vakuum, att tanken höll emot, eller, jag vet inte. Iaf så slutade jag och tänkte att det kanske fixar sig imorgon...

 

Skulle ut idag med båten och svängde förbi macken igen – samma historia även nu!

 

Hoppade ombord och tittade på tanken och där sipprade bensin ut på ovansidan runt den svarta ringen (oklart exakt varifrån).

 

Nu tycker jag det börjar bli lite otäckt och rullar hem igen.

 

Hur kan det bli så här?

 

Har någon en teori vad som har hänt och hur jag kan fixa detta?

tanka1.jpg

tanka2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

För att kunna fylla någonting i en tank måste luften som redan finns i tanken kunna komma ut i samma takt som (i detta fallet) bensin rinner in i tanken, ganska elementärt eller hur!?

Alla tankar skall ha en avluftning, jag kan se tre slangar på din bild, den tjocka är påfyllningen, en av de klenare är den som går till motorn, den andra är troligtvis till avluftningen. Följ denna och se var den tar vägen, det brukar finnas en bordsgenomföring i skrovet, en avluftning som har ett finmaskigt nät i sig, detta brukar samla på sig en massa skräp som hindrar luften att bli evakuerad ur tanken. Kolla alltså avluftningen!

På din första bild, den med det röda tanklocket, där kan du också se bordsgenomföringen till avluftningen. Du kan vara hjälpt av tryckluft om du har tillgång till sådan och blåsa rent, annars får du skruva isär och rensa manuellt, kolla även att slangen inte är knickad.

 

Annars är väl det ett utmärkt miljöalternativ, att inte kunna tanka, Greta hade nog varit väldigt nöjd med dig!;)

 

Det kan ju också vara så att någon "Greta" stoppad ned någonting i din påfyllningsslang, som någon hade gjort på en av mina bilar, där hade någon knôtt ned en potatis, King Edward, fast och fin, i tankpåfyllningen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obs: Blås inte med tryckluft in genom genomföringen till avluftningen. Ev skit hamnar då i tanken.

 

Lättast är att pröva att lossa slangänden från tanken och blåsa. Går det lätt, är avluftningen ok och annars pröva lite tryckluft från det hållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Annars är väl det ett utmärkt miljöalternativ, att inte kunna tanka, Greta hade nog varit väldigt nöjd med dig!;)

Tack för svar och ideér!

 

Båten är mitt sista miljö-samvete. Vi käkar ekologiskt, vi käkar vegetariskt, vi konsumerar medvetet, vi flyger inte och vi har 2 elbilar.

 

Så, min Smuggler båt är mitt sätt att miljökompensera - OK? 😀

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Mange249:

Obs: Blås inte med tryckluft in genom genomföringen till avluftningen. Ev skit hamnar då i tanken.

  

Lättast är att pröva att lossa slangänden från tanken och blåsa. Går det lätt, är avluftningen ok och annars pröva lite tryckluft från det hållet.

Bra tips - ska prova imorgon!

 

Finns det något i själva tanken, skvalpväggar eller annat som skulle motivera att inspektion genom att lossa alla skruvar runt det svarta locket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Mange249:

Obs: Blås inte med tryckluft in genom genomföringen till avluftningen. Ev skit hamnar då i tanken.

 

Lättast är att pröva att lossa slangänden från tanken och blåsa. Går det lätt, är avluftningen ok och annars pröva lite tryckluft från det hållet.

Just det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev mans71:

Tack för svar och ideér!

 

Båten är mitt sista miljö-samvete. Vi käkar ekologiskt, vi käkar vegetariskt, vi konsumerar medvetet, vi flyger inte och vi har 2 elbilar.

 

Så, min Smuggler båt är mitt sätt att miljökompensera - OK? 😀

Jag röstar rött, äter och tankar grönt och jobbar svart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att det kommer ut bensin runt den svarta packningen. Även om din avluftning är igensatt ska det vara tätt där.

Förslag med reservation då jag inte vet hur det är att skruva i plasten. Kanske är det muttrar på undersidan? Lätta försiktigt på skruvarna (korsvis) och lyft försiktigt så du inte skadar någon packning. Kolla att packningen är hel och att det inte är någon skit runt hålet. Skruva tillbaka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev ChristerN:

Du skriver att det kommer ut bensin runt den svarta packningen. Även om din avluftning är igensatt ska det vara tätt där.

Förslag med reservation då jag inte vet hur det är att skruva i plasten. Kanske är det muttrar på undersidan? Lätta försiktigt på skruvarna (korsvis) och lyft försiktigt så du inte skadar någon packning. Kolla att packningen är hel och att det inte är någon skit runt hålet. Skruva tillbaka. 

Det har alltid luktat lite bensin i båten när man öppnar upp kapellet. Har inte tänk så mycket på det, men nu måste jag ju ta reda på var det är otätt. Vet inte om det just är runt den svarta ringen eller runt en anslutning, får forska i det imorgon.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pröva att dra åt skruvarna runt givaren(det svarta locket). Ofta sätter sig gummit efter ett tag. Det finns som jag ser det ingen anledning att lossa locket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju klart ett observandum när det luktat bensin ombord, typ väldigt "obra".

Kolla över hela bränslesystemet och byt samtliga slangar om du bara misstänker torrsprickor eller annat otyg. Likaså packningen i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men... Om det sipprar ut bensin från svarta ringen på tankens ovansida som du skrev... Då måste ju tanken vara full!? Överfull till och med, så det står bensin en bit upp i påfyllningsröret. 

Är det helt uteslutet? 

Mätare går sönder titt som tätt så ignorera den en stund och försök se genom eller rucka på tanken istället. 

Överfyller man borde du förvisso se rinningar från avluftningen på utsidan skrovet då bensinen smiter ut där, men det ser ju rent ut på bilden... Å du borde ju märkt om du tankat orimligt mycket. 

MEN, bensin flyger inte. Så hur kan det sippra ut från tankens ovansida dagen efter du tankat? Om tanken inte är full! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev mikael_matsson:

Överfyller man borde du förvisso se rinningar från avluftningen på utsidan skrovet då bensinen smiter ut där, men det ser ju rent ut på bilden... 

Ja... om avluftningen sitter lägre än påfyllningen. Gör den det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har exakt samma "uppförande" på vår färskvattentank. Boven i dramat är avluftningen som fylls med vatten när man kryssar med ganska full tank.

 

  1. Du har varit ute med båten och kört så tanken ska rymma mer än 4,2 liter om du inte körde väldigt lite... Den enda möjligheten att tanken verkligen är full är att räkneverket på macken är felaktigt. Det skulle ju vara bra för dig. 😀
  2. Eftersom avluftningen sitter under påfyllningen borde det rinna ut bensin där om tanken var proppfull och det stod bensin högt upp i påfyllningsslangen.
  3. Eftersom det sannolikt är så att tanken inte är full så gissar jag på att det läcker vid slangens anslutning till tanken eller i skarven på den blåa delen. Med toapapper så ser du ganska lätt var det läcker.

Hoppas det löser sig så du kan ut och åka igen och lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var mycket riktigt avluftningen. Lossade slangen vid tanken och blåste med munnen - en stor "blobba" med klegg åkte ut genom avluftningen på utsidan av skrovet och sen var det inte stopp längre.

 

Efterdrog alla skruvar på tanken några millimeter och hällde sen på 20L från reservdunken i rask takt utan att läckage visade sig.

 

Tack för hjälpen alla som svarade!

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-03 vid 20:33 skrev mans71:

Det var mycket riktigt avluftningen. Lossade slangen vid tanken och blåste med munnen - en stor "blobba" med klegg åkte ut genom avluftningen på utsidan av skrovet och sen var det inte stopp längre.

 

Efterdrog alla skruvar på tanken några millimeter och hällde sen på 20L från reservdunken i rask takt utan att läckage visade sig.

 

Tack för hjälpen alla som svarade!

 

Nu fick du ingen hjälp av mig men det är härligt att läsa att folks tips hjälper till att lösa olika problem 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Olten:

 

Nu fick du ingen hjälp av mig men det är härligt att läsa att folks tips hjälper till att lösa olika problem 🙂

Så är det absolut, och minst lika trevligt att se när den som fått olika tips, kommer tillbaka här och avrapporterar hur resultatet blev, som mans71 nu gjorde här.

 

Tyvärr ser man detta för sällan.

 

TS mans71 är ju också ett föredöme när det gäller problembeskrivning och bifogade bilder.

Till skillnad från de som skriver typ: Tjena, idag när jag kom till båten och vred om nyckeln så startade den inte, vad är det för fel?

Redigerad av Wingan
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Wingan:

TS mans71 är ju också ett föredöme när det gäller problembeskrivning och bifogade bilder.

Till skillnad från de som skriver typ: Tjena, idag när jag kom till båten och vred om nyckeln så startade den inte, vad är det för fel?

Jag har funderat över denna företeelse. TS som lämnar minimal information och där de som skall hjälpa till förväntas ställa frågor. Det blir som radioprogrammet 20-frågor under rubriken "Gissa mitt fel". För det mesta tröttnar jag väldigt fort och tystnar, men ibland när det är unga personer kan man försöka påpeka att TS nog behöver anstränga sig lite själv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...