Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gusten61

Aquador 23 ht vatten kölsvinet

Rekommendera Poster

Hej 

Vår aquador 23 ht -05 tar in vatten på babord akter sida, någon som har tips på detta? Vissa dagar kommer det in mycket vatten (klart vatten) så vi får länspumpa ( har endast manuell pump), andra dagar är det i stort sett torrt. Kan inte härleda till något speciellt tex regniga dagar, soliga dagar, kraftig sjö eller när vi fyller på färskvattentanken. Vi har sett att det ibland sipprar in vatten i utrymmet där batterierna finns och rinner sedan ner i kölsvinet. Tacksam för tips!

/Gusten61

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ligger i saltvatten, smaka på vattnet. Så vet du om det är regn eller havsvatten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mange249:

Om du ligger i saltvatten, smaka på vattnet. Så vet du om det är regn eller havsvatten...

Man behöver nog inte smaka på det, det räcker med lukten när det gäller havsvatten. Men det är klart, är man förtyld så.

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det luktar oftast sunk oavsett vattentyp i kölsvinet. Smaktestet är en klassiker:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju hur många källor som helst, om nu ordvalet tillåts.

Vatten kan ju ligga kvar någonstans i båten osynligt för att sippra fram senare.

Om det nu inte är havs/sjövattnet kan man ju då misstänka färskvatten från färskvattensystemet, ofta råkar man ut för små läckor på pentrypumpens trycksida, vilket märks på att pumpen startar litet då och då, utan att man tappar upp något vatten, om du nu har en tryckvattenpump...

Jag har en misstänkt manlucka på en av mina vattentankar som det är lite vått runt. Likaså runt tankgivare, eller om avluftningsslangen inte är tät.

 

Sedan då stänk eller regnvatten uppifrån, jag hade läckage från pulpitstöttor, där företrädesvis regnvatten runnit ned i ovala skruvhål, och rann på ovansidan av en panel och droppade ned i ett utrymme där vi förvarade våra pyamasar, det var direkt omysigt. Tog en säsong att finna denna läcka.

Som redan skrivits så skall du smaka på vattnet och jämföra med smaken på vattnet i båtens hemmahamn, vi i Västerhavet har ju en fördel här. Om vattnet är väldigt mycket salt, på gränsen till salmiaksmak kan man ju misstänka en läcka i ett batteri. Det kan smaka trä, då har det runnit längs en kryssfanérskiva, det kan smaka bensin eller dieselmotor eller glykol, eller vad som helst egentligen. En komis hade rödvinsmak i sitt kölsvinsvatten, det var en vinbox som läckte, snacka om missbruk av alkohol.

Men vatten ovanifrån som riner någon dold väg och kommer fram vid batterifacket är nog en god gissning, kolla alla skruvade beslag på däcket, kolla rutramar, genomföringar för elkablar etc.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ankarspel med blyad lina så kommer det in där varje gång ankaret åker upp..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har denna båt en genomföring för dräneringen till (ankar)boxen i aktern på babords sida? En bekant hade problem med sin aquador 23:a (en dc förvisso) där de hade en box baktill som hade en genomföring som inte höll tätt. Svårt att se då det läckte så att säga mellan boxen och akterspegeln och vattnet dök upp i kölsvinet. Genomföringen var helt lös så tänkte om det kan vara nåt standardproblem? Läste en annan tråd om detta också vill jag minnas. Bara att skruva loss genomföringen och täta upp men jag tror man måste ha upp båten först då denna ligger i/under vattenlinjen. Bara en idé att kolla...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra tips! Jag tror att jag ska börja med ankarbox + genomföring under denna.

Hälsningar Gusten61

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att Aquador har dräneringar som går ut i motorrummet(idiotiskt ja)

Detta enligt en vän som har en AQ 23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/3/2019 at 12:33 AM, Bernte-AQ said:

Har du ankarspel med blyad lina så kommer det in där varje gång ankaret åker upp..

 

Behöver väl inte vara en blyad lina?

Jag har 40m oblyad med 5 meter kätting. När jag drar in mitt ankare så får jag garanterat med 1-2 liter vatten. Jag tömmer 2-5 liter i veckan från kölsvinet när jag varit ute mycket.

Sedan får man inte glömma att det skapas en del kondens pga temp-skiftningar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick en liten spricka i en pentrypump en vinter. Hade tömt vattentanken men inte pumpen. Ett par droppar i minuten blir en del på en vecka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...