Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
OGW

Demontering värmeväxlare, D4 Volvo Penta

Rekommendera Poster

Hej,

Är det någon som har en beskrivning/ verkstadshandbok Volvo Penta D4 300 hk, för demontering av värmeväxlare, som skall rengöras. Motorn går varm vid marschfart.

Tacksam för svar !

 

Olof

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte ta isär värmeväxlaren och problemet kan lika väl sitta i intercoolern. 

 

Jag löste mitt överhettningsproblem förra året på min VP D4 från 2006. Den gick bara i 25knop men i 30 knop överhettades motorn

 

Efter att ha studerat den här artikeln där någon hällde "brick cleaner" (salsyra) i en D4 så fann något mer sansat rengöringsmedel.

http://www.marineengine.com/boat-forum/showthread.php?401523-D4-260-starboard-overheating

 

Det finns en vätska som heter Systemrens. Säljs i Norge och Danmark. Innehåller citronsyra och fosforsyra. Jag köpte min här,

https://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=27171


Skall hällas in i motorns sjövattensystem och ligga i 24 timmar. Sedan är det bara att köra. 
Jag gjorde det medans båten låg i sjön. Spädde ut det till och hade det i en hink, koppla loss sjövatten intaget, lyfte upp slangen över vattenlinjen (det sprutar in vattan). Kopplar en ny slang till vattenpumpen och hinken (gärna så kort som möjligt då det i slangen rinner tillbaka i hinken)

Startar motorn i några sekunder och stänger av innan hinken är helt tom.

Sedan får det ligga och gosa i 24timmar. Nästa dag startar men motorn och problemet är löst. 

Glöm inte att ta ur de två offeranoderna först.

 

Här är en kille som kör systemrens med hjälp av en cirkulatorpump. Funkar också.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr använde jag oxalsyra för rengöring av kylsystem, men jag tyckte det var bökigt och otrevligt att lösa pulvret i vatten. Numera använder jag Hessa Kalkbort,som är i vätskeform, och innehåller fosforsyra och rengöringsmedel. Jag tycker det funkar bra. Man kan köpa det på ÖB för 20:- litern. Jag minns inte hur mycket det ska spädas, men det blir inte så dyrt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...