Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
larban

Fel instruktioner vid toatömning?

Rekommendera Poster

Vi har bittert fått erfara konsekvenserna av  att öppna ventilen i munstycket EFTER att sugtömningens kompressor slagits på, med (rejält) stänk av fekalier på både person och båt. Ingen kul upplevelse alls😖. Troligtvis berodde det dels på full tank samtidigt som att munstycket glappade lite när det uppbyggda trycket slog till?

Så till frågan: Varför instrueras man att, i tur och ordning;

1. Slå på sugtömningen

2. Stick ned slangen

3. Öppna ventilen

 

Enl mig är det bättre att slå på sugtömningen sist, då kommer trycket långsamt och man har möjlighet att avlägsna sig. När vi gjort så, har vi inte fått problem hittills. Rätt eller fel?

 

bifogar några länkar till instruktionsvideor och rekommendationer på nätet som alla säger att man ska slå på sugtömningens strömbrytare först. Man kan till och med se på den första videon att det stänker lite bajs i sugögonblicket, samma som för oss fas vi fick mer och åt alla håll.😳

 

Skitinstruktion, skitbåt eller bara skit.

 

 

http://www.mynewsdesk.com/se/videos/saa-enkelt-toemmer-du-din-baats-toatank-10660

 

 

https://www.sxk.se/system/files/vastkustkretsen/PDF-tekniska/TEK-halltankmaj2014.pdf

 

/L

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst har det hänt att tidigare användare lämnat anläggningen på ett felaktigt vis.

Därför börjar jag med sköljning...

1. Munstycket i vattnet

2. Starta pumpen

3. Öppna kranen, skölj ca 10 sek

Stäng av i omvänd ordning.

Tömning av septin

1. Munstycket i hålet

2. Starta pumpen

3. Öppna ventilen och töm

Stäng av i omvänd ordning.

Avsluta med en sköljning!!

🤗

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok så du tror att de stänkande fekalierna var från föregående båt? Hur skulle det gå till? Allt satt på plats. Jag ganska säker på att det var det plötsliga trycket i kombination med att slangen ryckte till vid öppnande av ventil, vilket ledde till att gummistosen deformerades lite och skiten kom farande i öppningen bredvid. 

Hade inte hänt om man skulle öppnat ventilen före start av sugen. Mitt stalltips till er andra. 

 

/L

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motsäger inte din upplevelse på något vis, då det finns ett flertal olika konstruktioner på anläggningarna, pumpar, olika typer av munstycken.

Förklarar endast mitt tillvägagångssätt vid tömning av septin.

Kollade på din bifogade filmsekvens, där ser man att locket är förseglat med en kedja, då tar inte munstycket tätt vilket man kan se när strilen kommer. 

Den kedjan plockade jag bort ganska omgående. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, det spelar väl inte någon roll hur man gör, det är ju mer regel än undantag att sugtömningarna inte fungerar alls... 

Vaddå jag dyster?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minutes ago, Georg_Ohm said:

Vaddå jag dyster?

Mad

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev FIATX19:

Mad

What me worry i original, MAD, Javisst, den blaskan och Monty Phytons Flying Circus har nog präglat mig ganska mycket, någon som är förvånad? 

 

Det var nu två år sedan jag fick en liknande dusch på Rörö. Jag har efter det köpt ny flytväst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tömt massor av gånger på flertalet olika ställen och öpnnar alltid ventilen sist ofta är tanken full upp till bredden men har aldrig lyckats kladda runt så det skvätter, möjligtvis en droppe eller 2, 

Tror du måste träna armarna lite så du kan hålla tätt 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-24 vid 20:58 skrev tugge:

Tror du måste träna armarna lite så du kan hålla tätt 😉

Nja nu var det inte jag som höll i munstycket, men du kan ha rätt i att personen inte hade kraft att både hålla styr på munstycket samtidigt som ventilen trögade, så var olyckan framme. 

 

Men återigen detta ska inte kunna hända, känns inte 2019. 

Det är inte förvånande att segling/båtliv inte är kul för alla. Det är för många moment som bygger på styrka, då kan exempelvis barn inte känna sig nyttiga och bidra. Måste motverkas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev larban:

Men återigen detta ska inte kunna hända, känns inte 2019. 

Håller helt med. Frågade en kille som kör slambil: "Spiller du?". Aldrig sa han.

Hur länge har de tömt tankar med slambil? 50 år?

Gör om, gör rätt!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att det fungerar väl när jag tömmer. Inget spill eller slabb, och sugmunstycket passar mot alla olika båtmodeller. Hur skulle ett universalmunstycke kunna utvecklas så mycket mer?

 

Om spillet beror på att den som håller i munstycket inte har kraft eller teknik nog, får man fråga en annan besättningsmedlem eller be om hjälp. Jag är tvärtom det som nämns här tacksam för de lösningar som finns och tycker att det oftast fungerar utmärkt på ostkusten.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stänger kranen på munstycket då det är tomt i tanken, pumpen går fortfarande.

När jag lyfter ur munstycket ur däcksgenomföringen omkring 5-10 sekunder senare rinner det ofta ur en liten skvätt som hamnar på båtens däck.

Om jag inte stänger av utan lyfter upp munstycket under tiden pumpen suger, rinner det i allmänhet ut mer äckligt latrinvatten.

 

Dom nyare pumparna, Fugelsang med fler är betydligt bättre, Fugelsang känner av när tanken är tom och stänger själv av pumpen. Och här har det sugits så bra att slang och munstycke är helt torrt, här sölas det ingenting.

 

Sedan beror det på hur slitet munstycket är också.

Gullholmen i somras var hopplös, inte nog med att det stod två sopcontainers i vägen så läckte även kulventilen i munstycket vid mitt tredje besök där (har hittills bara redovisat två besök i denna tråden) . Det latrininnehållet som fanns kvar i slangen efter pumpens tveksamma sugeffekt, rann ut över bryggan, jag klarade av båten den gången.

 

Hamnvärden i Skärhamn beklagade att man stängt av sugtömningen, han hävdade att båtägarna gjorde fel som stängde av ventilen i munstycket först och sedan bröt strömmen till pumpen, eller glömde av att bryta strömmen... Ja, då är det ju en felkonstruerad pump, kan tyckas, som då suger sönder sig själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev -PLM-:

Hur skulle ett universalmunstycke kunna utvecklas så mycket mer?

Klart saker kan utvecklas. Vid standardisering kunde man exempelvis byggt in bajonettfattning, så skulle det känts tryggare. Genomföring och munstycke har ju genomgått en standardiseringsprocess. Är övertygad om att det går att utveckla vidare utifrån den standarden som ligger också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev larban:

Klart saker kan utvecklas.

Eller hur? Någon form av bajonett och en adapter för de som har en gammal sugtömning. De som inte vill behöver inte byta.

Jag har inga problem med min station. Men det finns gott om folk som har problem med spill mm. Det finns säkert många som hellre pumpar ut i sjön än att få däcket nersölat.

Det första villkoret för att folk ska använda sugtömning är att det fungerar. Är det dessutom lättanvänt och åtkomligt så kommer garanterat fler använda tömningsstationerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Eller hur? Någon form av bajonett och en adapter för de som har en gammal sugtömning. De som inte vill behöver inte byta.

Jag har inga problem med min station. Men det finns gott om folk som har problem med spill mm. Det finns säkert många som hellre pumpar ut i sjön än att få däcket nersölat.

Det första villkoret för att folk ska använda sugtömning är att det fungerar. Är det dessutom lättanvänt och åtkomligt så kommer garanterat fler använda tömningsstationerna.

Skall funka i alla väder, man skall hitta dit, skall ligga på lättillgänglig brygga med någorlunda djupt vatten så att även segelbåtarna kommer till. Det skall inte ligga några andra båtar, bryggor eller yrkesfartyg i vägen. Ingen annan verksamhet såsom mastkran eller diesel/bensinpump skall vara i konflikt med sugtömningen. Det skall vara rent och snyggt, man skall inte behöva ha en ingenjörsexamen för att förstå hur grejerna funkar. Här finns det en stor utvecklingspotential för hamnägarna.

-Eller hur!?

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För den som vill experimentera och öva på det där med sugtömning finns nu möjligheten att ropa in en helt egen sugtömningsanläggning. Om man har stora behov (hmmm) kan man släpa den efter båten och således slippa sökandet efter en anläggning, den kan helt enkelt följa med under hela säsongen 😀

https://kiertonet.fi/ajoneuvot/veneet-vesikulkuneuvot/septivene--imutyhjennysalus-31377

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-26 vid 11:14 skrev bhemac:

Håller helt med. Frågade en kille som kör slambil: "Spiller du?". Aldrig sa han.

Hur länge har de tömt tankar med slambil? 50 år?

Gör om, gör rätt!

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...