Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
  • 0

Fråga

Hej! 

Tänkt köpa en större båt som jag hitta till bra pris. Enda problemet är att den är dåligt ommålad för x antal år sedan och ägaren vet inte varken tillverkare eller modell. Går inte heller att hitta tidigare ägare då den är köpt på auktion. 

 

Fråga 2

Säljaren begär 10.000kr för båten, den har stått i ca 2år och har en mercruiser 165. Motorn går runt men startar inte. Är det värt att köpa och fixa iordning?

 

Mvh

received_2317810984972400.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

14 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

har du nagelfarit skrovet inuti?

kan ju alltid finnas nån övermålad typskylt gömd ngnstans i aktern eller runt maskin..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

vet du

jag hade inte köpt den.

jag tycker att det låter lurigt med motorn men också utseendet på målningen får mig att tänka på ärlige harrys bilar och sen tycker jag att grejerna på skrovet ser lite klena ut som t ex förtöjningsknaprar och vad man ser på bilden ser dom där limmade rutorna i fören ut att få en del stryk...tänker på tätheten.

personligen hade jag hellre lagt runt 15 på en kultig draco eller nåt vid rätt tillfälle.

snart är det upptagningsdags i hamnarna, avgifter skall betalas mm + folk tröttnar på sina båtar och säljer billigt som skam.

mitt råd är 

ha is i magen :)

och om du är supersugen så hyr en båt.

ser t om på facebookens marcetplace att båtar hyrs ut billigt ibland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Sitter rätt långt över vattenytan vad jag fått förklarat iallafall och är både limmade och skruvade. Han har papper från auktionen att han är ägare av båten iallafall. Men håller med om att målningen ser bedrövlig ut.

Har även fått tag på en mercruiser reservdels motor och den ser annars helt okej ut.

Vill gärna veta modell innan jag åker dit då jag har ca 13mil till båten och har inte själv sett den på plats utan bara fått bilder på den.

Bifogar en till bild där du ser fönstren lite bättre

20190801_192408.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

fler foton är alltid bra :) 

ser rätt bra ut på bilderna  vad jag kan se.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det är lätt att tro att iallafall första bilden är PhotoShoppad, finns det sådana båtar? :ph34r: på vilken substans var designern hög på när hen konstruerade denna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Har sett hela båten på under live filmning så kan intyga att bilden inte är omgjord :)

själv tycker jag den ser helt okej ut, lite annorlunda men det är väl aldrig fel att sticka ut lite i mängden ;)

tycker priset ändå var hyfsat för storleken och får man bara liv i motorn så borde det väl vara värt det....dock vill man ju ändå veta vad det är för modell :)

båten har både för och akterdäck så den passar perfekt för min familj.

fler bilder kunde jag tyvärr inte lägga upp då jag nått max mb här.

 

men skulle verkligen uppskatta om någon kunde lyckas få fram vad det är för båt :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Ursäkta mina negativismer, men om du finner båten passande för dig, priset är bra och att motorn är ok så slå till, dessvärre är det ju sällan att görbilliga båtar är 100% funktionella. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det enda som håller mig tillbaka är ju att det är extremt tråkigt att äga en båt man inte vet modell på. Därav tänkte jag kolla här först ifall någon har koll på denna båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är lätt att tro att iallafall första bilden är PhotoShoppad, finns det sådana båtar? :ph34r: på vilken substans var designern hög på när hen konstruerade denna?

 

Det samma gäller väl i högsta grad Volvo 740? En fulare bil går väl knappast att uppbringa om man då inte väljer en Saab förståss.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Helt klart en udda fågel. Den ser väl ändå inte värre ut än många andra båtar. Höjden gör ju att man sitter som på en flybridge och det borde föra med sig att utrymena under däck blir helt ok. Att kapellet är uppe på första bilden bidrar dessutom till intrycket av att båten är högre än normalt. Grabbräcket som inte är öppet i fören och det lutande fördäcket kan tyda på amerikansk tillverkning, kanske sent 1980 till en bit in på tidigt 2000-tal? Motorn är ju en mycket vanlig modell, åtminstone ut i världen så delar och kunskap om den finns bara man googlar.

Till det priset tycker jag att båten är klart prisvärd för någon som inte skyr det udda och inte är rädd för att sätta lite (nåväl, en hel del) tid på den.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2019-08-03 vid 07:58 skrev Faderullan:

Helt klart en udda fågel. Den ser väl ändå inte värre ut än många andra båtar. Höjden gör ju att man sitter som på en flybridge och det borde föra med sig att utrymena under däck blir helt ok. Att kapellet är uppe på första bilden bidrar dessutom till intrycket av att båten är högre än normalt. Grabbräcket som inte är öppet i fören och det lutande fördäcket kan tyda på amerikansk tillverkning, kanske sent 1980 till en bit in på tidigt 2000-tal? Motorn är ju en mycket vanlig modell, åtminstone ut i världen så delar och kunskap om den finns bara man googlar.

Till det priset tycker jag att båten är klart prisvärd för någon som inte skyr det udda och inte är rädd för att sätta lite (nåväl, en hel del) tid på den.

Tack för ett bra svar :) Den påminner ju en del om bayliner tycker jag. Tiden är jag helt klart villig att lägga på den för att få den i riktigt fint skick.

Men funderar lite på hur man gör med försäkring osv? Kommer väl knappast gå att försäkra en båt utan varken skrovnummer eller ens ett fabrikat? 🤔

Har googlat mig genom nästan varenda båt som finns känns det som...utan att hitta någon som liknar denna.

Sea ray och bayliner är dom jag hittat som är snarlika denna iallafall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Bilderna ljuger en hel del pga av att de troligen är tagna med mobilkamera och då kraftig vidvinkel, vilket tex får första bilden att bli kort med höga fribord och rejält hög akter, ex: sitter ju bak små 4 bults 13"  opel fälgar vilka ser mycket större ut än framfälgarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Du kan troligen få tillbaka mycket av de 10KKr på att skrota ut delar av båten, så köp och dra hem så kan du ångra dig sedan.

 

Redigerad av Gundj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...