Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
mikaojje

Elektrisk avfuktare

Rekommendera Poster

Hej Alla

 

Tänkte höra.. Finns det några som kör med elektriska avfuktare i sina båtar på sommaren? Regniga dagar hade de vart skönt med torra sängkläder i båten.

Allt har en tendens att bli fuktigt efter ett tag.  Vad jag förstår finns det två typer, sorbtions samt kompressor varpå den ena fungerar vid lägre temperaturer. 

 

Ni som har, fungerar det bra? Vilken typ bör man välja? 

Lyxproblem kanske, men är intressant om de fungerar effektivt ombord. 

 

MVH Joakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte en elektrisk avfuktare, men brukar köra igång värmaren och ha öppet så den varma luften från värmaren (som har högre daggpunkt och suger åt sig fukt) vädras ur, in kommer svalare luft utifrån som inte har så mycket fukt i sig, låt det stå och vädra ett tag med värmaren på så brukar det bli torrt och fint hos oss i en Albin 25'a även om det är så fuktigt att det rinner kondens på insidan av rutorna när vi börjar..

 

Luckan i fören brukar vi lägga en rulle tejp i för att hålla öppen (1.5cm bred), blir bra luftgenomströmning igenom hela båten med det och ena kapellsidan lite på glänt.

 

Hade såklart kanske varit bättre med något som inte värmde båten en varm sommardag.. men oftast när det regnar sådär så är det ju kallare i luften..

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör en billig (nåja) avfuktare på höst och vår mellan gångerna vi är ute. Dock så rymmer behållaren bara ca två liter så den blir full ganska fort. Därför kör jag avfuktaren på timer ett par timmar per dag. Blir inte helt torrt men bättre än annars. Sen kör jag defrosterfläkten på väg ut till naturhamnen. 

På somrarna är jag ute mest hela tiden så då funkar det inte med avfuktaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev ChristerN:

Dock så rymmer behållaren bara ca två liter så den blir full ganska fort. 

Kan du inte ansluta en slang? Så har jag på min, slangen går ner i kölsvinet. Kör den på hösten framförallt och om det blir för fuktigt under vintern. Den är lite i vägen så planen är att bygga in den fast.

Har kört i hamn några gånger på sommaren. Den torkar ut väldigt effektivt så jag vill nog ha tillgång till den på sommaren. Den tar ca 200W, jag ska mäta medelförbrukningen, en gissning är 150 W i medeltal så det går att köra tex 6 tim på invertern, då kan den ta bort runt 2-3 lit vatten. Har även funderat på en portabel AC, lite klumpigare men kan avfukta mer. Dessutom kan man kyla när man har tillgång till landström.

 

Man kan torka ut effektivt med en värmare men bara om värmaren får 100% uteluft. Kör min Wallas 1800 så. Fast det blir ju varmt. På hösten körde jag den typ 4 tim när båten låg stilla. Då hade jag inte tilgång till kontinuerlig fuktmätning men det har jag numer (NETATMO). Ska bli intressant att kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev bhemac:

Kan du inte ansluta en slang? Så har jag på min, slangen går ner i kölsvinet. ...

Jo, jag kan ansluta en slang men jag vill absolut inte ha ner vattnet i kölsvinet/skarpen. Där ska vara torrt!

Hade den ett tag stående på diskbänken med slangen ner i diskhons avlopp men grannen kör sin båt så vilt nära bryggan så jag tordes inte ha den kvar där 😳

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ChristerN:

Jo, jag kan ansluta en slang men jag vill absolut inte ha ner vattnet i kölsvinet/skarpen. Där ska vara torrt!

Jag brukar ta ur dyvikan fast det är ju på land förstås....

Man kan säkert gör en liten tank med med en automatisk länspump. Eller sätta in en nivåbrytare i tanken och hänga på en liten pump. 

Eller, en avloppspump till en tvättmaskin som går samtidigt som kompressorn. En sådan pump tål i princip kontinuerlig drift. Jag hjälpte en kompis med ett sådant projekt till en dusch som byggdes där det inte fanns något avlopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, en separat tank har jag också funderat på men som det nu är så räcker min timerstyrda avfuktare ganska långt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ChristerN:

Jo, en separat tank har jag också funderat på men som det nu är så räcker min timerstyrda avfuktare ganska långt. 

Jo, det ska ju bli gjort också ;)

Jag styr med en Sonoffbrytare via WiFi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...