Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
sommarboda

Drev sitter fast kan inte byta impeller Suzuki dt 75, HJÄLP

Rekommendera Poster

Hej! 

har en utombordare Suzuki dt 75 från 1985 som har funkat toppen hela sommaren, men en kväll slutade motorn kyla och misstänker att impellern är slut.

Lossat alla bultar som ska lossas ( lyckats bryta av 2 st som jag kommer få borra ur senare) enligt instruktionerna ( även den under) samt kopplas loss växelledaren.  Problemet är att inte drevet har rubbats en mm, det sitter stenhårt fast. 

Har värmt med både gasol och värmepistol, slått med hammare på träkloss men utan att få den att komma ner en milimeter. 

 

så nu vänder jag mig till er och hoppas det finns ett proffs här som har ett knep för att få loss drevet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Har du lyckats få loss drevet ?

Jag har exakt samma problem på min 

DT 85 -95 

Så har du fått något tips eller om någon annan har lösning på detta ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan! 

det löste sig tillslut ( med lite våld). Jag använde tunna skruvmejslar och fick slå in dem i skarven så försiktigt jag kunde. gjorde detta runt om i omgångar och kilade in mejslar så fort jag fick fram en liten glipa. 3 timmar senare så hade jag fått loss drevet. detta är dock sista utvägen då man såklart jackar upp lite i drevet som man får slipa till efter. 

 

Börja med att värma i omgångar och slå med gummiklubba, smörj med 556 osv ett tag innan du går på med tyngre våld mot drevet.

 

Hoppas det löser sig för dig!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Jag tackar för ditt svar.

Härligt att du lyckades !!!

Ja då är det bara å värma vidare och försöka utan våld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På många lite större motorer är växelaxeln/stången skarvad nere vid drevet med splines så att drevet kan dras ur efter att ha denna lossas. Så verkar det dock inte vara på denna motor.

https://www.justanswer.com/boat/9nlx1-remove-lower-unit-1988-suzuki-dt85-outboard.html

Konstruktionen verkar att vara densamma på din 95:a

Du skall lossa muttern (3) och skjuta ut axeln (1) för att frigöra stången (8)

https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-year/1995/dt-85tcls-beginning-vin-08501-581001/clutch

 

Kolla också att det inte sitter någon skruv/mutter under trimfenan. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...