Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Carrera86

Husky R7 köpråd

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

funderar på att uppgradera min nuvarande Silver Shark 580 BR -18 med BF115 till en Husky R7 med F200. Någon  som har erfarenheter av den båten? ser trevlig ut men har letat några vettiga tester men inte hittat något. Kom med synpunkter eller andra förslag i 450-500" klassen på BR båtar. Letar en körglad båt för havet. Krav är stor och trivsam yta bakom föraren med solbädd, vill ha mycket motor med förhållandevis vettig bränsleekonomi

Redigerad av Carrera86

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en R7'a i ett år med F200, använd i Sthlm's skärgård för solskensturer. Trevlig körglad båt som går relativt snålt, körfaktan nedan stämde väldigt bra. På fullvarv gjorde min 45+ knop (omålad botten).

Bytte i höstas till en R8 som då givetvis är lite bättre i grövre sjö pga 1 meter extra längd men kanske ingen jätteskillnad.

Solbädden i R7 använde vi nog aldrig, den är ca 1.25 meter i längd och ca 1.7 i bredd (R8'ans är 1.75 x 1.85 som jämförelse) vilket gör att den är lite begränsande.

 

http://www.livetombord.se/artiklar/e-tester/20151022/test-finnmaster-husky-r7/

 

http://www.livetombord.se/artiklar/e-tester/20160509/batnytt-testar-sa-bra-ar-finnmasters-forsta-aluminiumbat/

 

https://www.batliv.se/2017/02/22/100-korgladje-med-nya-finnmaster-husky/

 

 

image.png.ebf0c4e3966ec0e3a5a2cb1a23650c19.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju lovande, hur är byggkvaliteten invändigt - känns den gedigen?

En kompis har en Yamarin cross 64 BR där jag tycker solbädden har vettig storlek och den båten har väll i princip samma storlek, är Huskyn mindre bakom rutan? Crossen tycker jag känns undermotoriserad med sina max 150 hk, därför tycker jag Huskyn känns mer intressent. 

Redigerad av Carrera86

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huskyn känns gedigen. Men det gör ju Yamarinen också trots nästan 200 kg lättare vikt.

Det är ju nästan samma slagvolym på 150hk och 200hk så någon större skillnad borde inte märkas då Yamarinen är lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50 hk är ju 50 hk oavsett slagvolym, crossen gör enligt körfakta med en 150 hk 44,6 knop, men cross 64 är också en mindre och lättare båt.

Man måste provköra helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst är det 50 hk i skillnad men vridmomentet lär inte skilja mycket. Och vridet har man kanske mest nytta av.

Yamarinen och Huskyn är ganska lika i storlek i vattnet då längdskillnaden mest är badplattform.

U-soffan är lite större i Huskyn så tycker du Yamarinens är tillräcklig så blir det bättre i Huskyn.

 

image.png.d0d6deb6b78d011655ff04cd0df9ac22.png 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...