Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Byman

Playwoodbåt som ser risig ut

Rekommendera Poster

Hej, jag fick en playwoodbåt av en bekant som bara har stått i flera år, men den ser lite risig ut enl mig så jag tänkte fixa till den så den ser bättre ut. 

Den klarlack eller fernissa vad det nu är har släppt och rest sig. (min bekant vet ej hur den är skött innan) Det jag har läst mig till är att betsa så slipper man nyans skillnader, (vet att det ej blir hundra men kan ej bli sämre) men efter det? Någon fernissa, 2k lack? Helst vill jag ej måla med någon färg då jag vill ha den trä färgad. Ska lägga upp några kort men måste förminska dom innan jag kan lägga upp dom här. 

 

Mvh Ove 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att alla skarvar och kanter är friska. 

Och alla spant. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Plywoodbåtar är absolut någonting att se upp med, ett riskfyllt observandum.

Det pågår en annan tråd i samma ämne.

Innan du går på de kosmetiska detaljerna skall du se till att båten är tät, såväl underifrån som ovanifrån. Det kan vara en bra idé att plasta in hela eller delar av skrovet, men då skall materialet vara torrt, och det kanske det är efter alla år på land...?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Före betsning måste all lack vara bortslipad, annars blir det nyansskillnader. Betset drar in i träet, men inte i lacken, så det blir ljusa fläckar där lacken är kvar. Är det eländigt, kan man ju överväga att måla istället för att lacka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan se så att den bra ut, ingen röta eller torrsprickor, tänkte jag skulle ta ner den till sjön och kolla om den tar in vatten. 

IMG_20190802_082024.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara svårt att få snyggt. Plywod blir aldrig som massiv mahogny då man lackar. Förnissa/ lacka överbyggnad o måla skrovet med tvåkomponentlack.

det har jag gjort på min femtioåriga Macbeth.

B2BC4CDE-0807-4FBD-8F0E-A39458A107A8.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...