Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Peka67

En galen roder idé?

Rekommendera Poster

Det beror ju på... kopplar du autopiloten till vindinstrumentet så slipper du slänggippar. Och har du dn bättre autopilot än de enklaste för rorkult väsnas de inte, och det skall du nog ha om du vill ha en autopilot för långsegling. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Peter_K:

Det beror ju på... kopplar du autopiloten till vindinstrumentet så slipper du slänggippar. Och har du dn bättre autopilot än de enklaste för rorkult väsnas de inte, och det skall du nog ha om du vill ha en autopilot för långsegling. 

Du har rätt Peter, tänkte inte på att det går att kombinera med vindinstrument. Nu kan jag väldigt lite om autopiloter, men den typ du förespråkar kostar betydligt mer och drar mer ström (om jag fattat det rätt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Peka67:

Du har rätt Peter, tänkte inte på att det går att kombinera med vindinstrument. Nu kan jag väldigt lite om autopiloter, men den typ du förespråkar kostar betydligt mer och drar mer ström (om jag fattat det rätt).

Inte mer ström, men ja - de kostar mer. 
Och är smartare och snabbare; lär sig följa vågrörelser mm så man slipper slingrande gång genom vattnet (som också kan skapa slänggippar). 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som seglar med Hydrovane låser rodret så att båten seglar som den skall, normalt sett några grader mot lä, detta för att vindrodret inte klarar av att hålla båten ensamt utan endast gör små korrigeringar. Att då ta bort det ordinarie rodret skulle göra att du får stora problem i lite rulligare sjö. Jag skulle aldrig i livet ta bort ordinarie roder på hjärtstock, och byta det mot något som sitter skruvat i aktern.

 

Själv har jag ett Aries på min båt, det är av servotyp och klarade med nöd och näppe att hålla båten i bidevind på kuling i nordsjön förra året, ett hydrovane hade aldrig räckt till det.

 

Har även en autopilot som sitter på hjärtstocken, visst drar den lite ström men men jag har faktiskt aldrig hört den jobba och då sover jag i akterkabinen så ljudet kan du nog räkna bort, min autopilot kostar ca hälften av vad ett Monitor vindroder kostar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Peter_K:

Inte mer ström, men ja - de kostar mer. 
Och är smartare och snabbare; lär sig följa vågrörelser mm så man slipper slingrande gång genom vattnet (som också kan skapa slänggippar). 

Tack Peter du har just fått mig att inse att jag måste läsa på om autopiloter. Det verkar som om tekniken har seglat om mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peka67:

Tack Peter du har just fått mig att inse att jag måste läsa på om autopiloter. Det verkar som om tekniken har seglat om mig. 

Raymarine EV-100 brukar förordas av många har jag sett. Något helt annat än en rorkultspilot.
 

Jag har själv en enkel rorkultspilot, och den får ofta fungera som en hjälpande hand, och är ovärdelig i många situationer - men inget jag skulle satsa på för att korsa hav med. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Gaidin:

Själv har jag ett Aries på min båt, det är av servotyp och klarade med nöd och näppe att hålla båten i bidevind på kuling i nordsjön förra året, ett hydrovane hade aldrig räckt till det.

Först så är det inget som säger att hjärtstock är en starkare konstruktion. Tvärtom så brukar det kunna leda till roderknip och för mycket flex i hårda belastningar (om nedre fästpunkt saknas). 

 

Visst låser du rodret om du har Hydrovane, det innebär att "hydron" nu ÄR RODRET. Hur pass bra den klarar det, beror på storleken på båt (max 27ton). På många båtar är hydron lika effektiv eller bättre än ordinarie roder, då det oftast sitter längre bak. Ett exempel på det är Vega där hydron är mer effektivt än ordinarie roder. Något som även Yrvind förstod och satte ett roder i aktern på Vegan, inför Atlant överfart. 

 

Att Hydrovane klarar att styra båten i hårt väder är redan konstaterat (GGR). Snarare blir det för mycket effektivt som måste begränsas i mindre rodetutslag (växlas ned).

 

Hur effektivt ett servo pendulum är, beror på hur bra ordinarie roderverkan är, så är inte fallet med Hydrovane. Därför kan du inte göra jämförelsen att hydron inte skulle ha klarat dina förhållanden på Nordsjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gaidin:

Själv har jag ett Aries på min båt, det är av servotyp och klarade med nöd och näppe att hålla båten i bidevind på kuling i nordsjön förra året, ett hydrovane hade aldrig räckt till det.

 

Seglade du med mycket press i seglen då? Vid bidevind är det ju annars ganska lätt att hitta balansen på de flesta båtar så att ett vindroder egentligen inte behövs. Det är ju mest på andra bogar som vindrodret gör störst nytta. 

Hur tänker du kring det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev MarkusF:

Seglade du med mycket press i seglen då? Vid bidevind är det ju annars ganska lätt att hitta balansen på de flesta båtar så att ett vindroder egentligen inte behövs. Det är ju mest på andra bogar som vindrodret gör störst nytta. 

Hur tänker du kring det?

Båten hade bra balans och det var inte mycket rodertryck så länge båten gick rakt men det var ganska brant sjö som slog undan fören och vindrodret fick jobba tillbaka det. Som sagt så gick det ju, men jag upplevde att det låg på gränsen.

 

Men visst var det mycket press på seglen, jag hade tre rev i storen och en liten näsduk i fören, vi gjorde 8 knop och hade rejält med lutning. Vind upp till 18 med lite högre i byarna.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gaidin:

Själv har jag ett Aries på min båt, det är av servotyp och klarade med nöd och näppe att hålla båten i bidevind på kuling i nordsjön förra året, ett hydrovane hade aldrig räckt till det.

Jag har upplevt att när våglängden är kort i förhållande till våghöjden, så man hamnar i lä/turbulens i vågdalarna, stör det flöjeln. När sjön "rätar till sig" efter ett tag går det bättre igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peka67:

Visst låser du rodret om du har Hydrovane, det innebär att "hydron" nu ÄR RODRET. Hur pass bra den klarar det, beror på storleken på båt (max 27ton). På många båtar är hydron lika effektiv eller bättre än ordinarie roder, då det oftast sitter längre bak. Ett exempel på det är Vega där hydron är mer effektivt än ordinarie roder. Något som även Yrvind förstod och satte ett roder i aktern på Vegan, inför Atlant överfart. 

 

Det är många som gör den förändringen på Vega, som ju har en ganska medioker roderkonstruktion från början.

 

När man låser rodret så ställer man det i en vinkel som gör att båten går rakt (Normalt sett är det ju en smula lovgirighet) och det är sedan vindrodret som sköter justeringar.

 

Men prova du, det kanske fungerar, men jag hade som sagt aldrig tagit bort det ordinarie rodret.

Att Hydrovane och liknande vindroder har svårt i rullig sjö grundar jag på erfarenheter av de som seglar med sådana roder, de blir inte lika effektiva och snabba som ett pendelservo, båten går då mer slingrigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Gaidin:

När man låser rodret så ställer man det i en vinkel som gör att båten går rakt (Normalt sett är det ju en smula lovgirighet) och det är sedan vindrodret som sköter justeringar.

Om vi bortser från Hydrovane så finns det nästan inga båtar som har trimmroder. Det innebär att om inte seglen är perfekt trimmade så kommer du att få segla med ett roderutslag. Vare sig du handstyr, använder autopilot eller har servo pendulum. Med Hydrovane kan du använda ordnarie roder så som du skriver, men du kan också ställa rodret neutralt (eller ta bort det) och låta hydron jobba som ett vanligt roder.

 

Men jag tar med mig det du säger, och om det blir Hydrovane (troligt) så ska det testas grundligt, vare sig med eller utan roder. Sedan  så hoppas jag kunna välja en något mindre båt än 34fot 😉, vilket gör det lättare att få Hydrovane att fungera bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...