Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
BengtGillholm

Rorkultsbåt till västkusten

Rekommendera Poster

Hej! Jag har i några år försökt bli vän med en Yamarin 63 med en 115hk motor. Den är dock för stor för mig och jag har svårt att hantera den i trånga utrymmen där det krävs att man "finmanövrerar". Dessutom kör jag som det vore en bil: inte toucha något någonstans för att slippa repor etc. Nu är den såld och jag funderar på en ersättare. 

 

Det jag är ute efter är en typ öppen eka (tänk Crescent 465 och liknande) med 15-30 hk med rorkult. Båten kan gärna vara större också men ingen styrpulpet. Tänker först och främat ett begagnat, gärna äldre, skrov och jag köper ny motor.

 

Jag vill kunna åka stabilt och inte behöva stanna i land bara för det fläktar lite. Över 15 knop med 3-4 pers är aldrig aktuellt. Marchar nog i kanske 8-12 oftast. Ska användas till badturer och fiske i Göteblrgs skärgård. Klarar den enstaka turer till tex Tistlarna vid skapligt väder är det bra.

 

Tacksam för alla inspel jag får!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sandström (utternskrov) har modeller som är rejäla. 460/495R exempelvis. Rullar mindre i sjön än Crescent 465.

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar! Kollade på deras hemsida och 495R verkar ju intressant. Om man köper en äldre begagnad Uttern 495-vet du om det är samma skrovform eller om nåt är ändrat? Tänker om de tagit över utrustningen eller mer låtit sig "inspireras".

 

Vet du fler vettiga modeller som kan funka? Prioriterar stabilitet före fart/bränsleekonomi (gissar det innebär prio för V-skrov före flat) och kan som sagt inte hantera en ratt på sjön 😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sandström är identiska kopior. Kan skilja i vissa detaljer, men skroven är identiska. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...