Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ancan-af-Argos

Diesel eller bensinmotorer?

Rekommendera Poster

Dags att byta båt, blir något runt 33-37 fot. 

I princip alla de båtar jag tittar på så sitter det ju 2 motorer i, i de flesta dieselsnurror, typ kad43, D3 osv...

Finns vissa med dubbla VP 5,0 eller 5,7.

 

Är det bara fördelar att åka diesel och nackdelar att åka bensinare, eller finns det någon fördel att åka bensinare?

 

Ha det/Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis, du har just startat en evighetsdiskussion.

Om du frågar mig så vill jag inte under några omständigheter ha bensin ombord annat är till mindre utombordsmotorer.

Men det finns massvis med åsikter om detta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensin är mer brandbefängt än diesel, bensinmotorer är billigare i inköp och oftast även i underhåll.

Det sägs att dieslar har länge livslängd, men rätt omhändertagna bensinare håller länge också.

Dirvmedelsprisernas skillnad är idag marginell, men man kommer längre på samma mängd diesel som bensin, i allmänhet.

Dieselmotorer har mer kraft även i låga varv, har iallamänhet bättre verkningsgrad.

Miljömässigt är kanske bensinmotorerna mer "gretavänliga" men det variererar från säsong till annan.

Sedan är det ju avhängd till vilken båttyp du skall sätta in motorn i, snabb planande båt eller långsam deplacementbåt, dieslar finner man i nästan alla olika båtkategorier, medan bensinare nästan uteslutande finns i snabbare planande båtar, inte sällan sexigt mullrande V8;or i dubbelmontage. Medan dieslar låter ungefär som lokaltafikbussar på tomgång, saknas gör bara ljudet av de pneumatiskt manövrerade dörrarna och de automatiska hållplatsutropen.

I de farvattnen där jag navigerar är det betydligt lättare att få tag på diesel än bensin, det är inte alla sjömackarna här som säljer det, annat än i femlitersdunkar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Bensin är mer brandbefängt än diesel, bensinmotorer är billigare i inköp och oftast även i underhåll.

Det sägs att dieslar har länge livslängd, men rätt omhändertagna bensinare håller länge också.

Dirvmedelsprisernas skillnad är idag marginell, men man kommer längre på samma mängd diesel som bensin, i allmänhet.

Dieselmotorer har mer kraft även i låga varv, har iallamänhet bättre verkningsgrad.

Miljömässigt är kanske bensinmotorerna mer "gretavänliga" men det variererar från säsong till annan.

Sedan är det ju avhängd till vilken båttyp du skall sätta in motorn i, snabb planande båt eller långsam deplacementbåt, dieslar finner man i nästan alla olika båtkategorier, medan bensinare nästan uteslutande finns i snabbare planande båtar, inte sällan sexigt mullrande V8;or i dubbelmontage. Medan dieslar låter ungefär som lokaltafikbussar på tomgång, saknas gör bara ljudet av de pneumatiskt manövrerade dörrarna och de automatiska hållplatsutropen.

I de farvattnen där jag navigerar är det betydligt lättare att få tag på diesel än bensin, det är inte alla sjömackarna här som säljer det, annat än i femlitersdunkar.

 

Tack för svar!

Det blir en båt som som har marschfart kring 22-25 knop, natuligtvis åker vi saktare också.

Det var livslängden som jag bland annat funderar över, om dieslarna ”håller” längre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Ancan-af-Argos:

 

Tack för svar!

Det blir en båt som som har marschfart kring 22-25 knop, natuligtvis åker vi saktare också.

Det var livslängden som jag bland annat funderar över, om dieslarna ”håller” längre?

Enligt en del subjektiva åsikter här håller dieselmotorerna längre, å andra sidan lagerhåller inte vp reservdelar i all oändlighet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Enligt en del subjektiva åsikter här håller dieselmotorerna längre, å andra sidan lagerhåller inte vp reservdelar i all oändlighet. 

Förstår inte varför diesel ska va så bra för sjön ur miljösynpunkt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Miljömässigt är kanske bensinmotorerna mer "gretavänliga" men det variererar från säsong till annan.

 

9 timmar sedan skrev Pilletant447:

Förstår inte varför diesel ska va så bra för sjön ur miljösynpunkt?

 Some Geog_Ohm skriver varierear ju detta. För länge sen (80-talet) sades det att en diesel var myyycket mer miljövänlig, men numera är väl bensin bilar mer miljövänliga. 

Min båtmotor är från 1979, så den tillhör ju de miljövänliga dieslarna :)

Jag hanser också att eftersom dieslen är mindre eldfängd än bensinen, så är den ett trevligare bränsle att ha i stora tankar ombord. Bränsleekonomin är nog i regel bättre med diesel, eftersom förbrukningen generellt är lägre. Till stor del är det smaksak. Pilletant gillar bensinmotorer, jag gillar Dieselmotorer, och vi skulle nog kunna diskutera saken i många timmar. Gillar man dieselmotorer, så kan man ta en och annan nackdel på köpet, bara man får vad man vill. Och vice versa.

Så, Ancan-af-Argos:

Det är en smaksak, och det är vanskligt att säga att bensin eller diesel är bättre. Valet skall baseras på din egen preferens, som du skaffar dig genom livserfarenthet, genom att tala med vänner och förståsigpåare, och genom att försöka ta i beaktande odiskutabla fakta som till exempel eldfängdhet och tillgång till bränsle där du kör båt.

Lycka till med att göra ett  val som känns rätt för just dig.

 

15 timmar sedan skrev Ancan-af-Argos:

Är det bara fördelar att åka diesel och nackdelar att åka bensinare, eller finns det någon fördel att åka bensinare?

Pilletant kan nog fylla på här  för en balanserad diet :)

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensinångorna lägger sig på botten, i en bil så åker dom ut på marken medans de i en båt hamnar i tankutrymme / motorutrymme eller i ruffen.

 

Jag tycker att det känns ungefär lika säkert som att stoppa in schrödingers gasol-tub i ett stängt utrymme med ett tänt stearinljus.. Jag kommer nog aldrig skaffa en bensindriven båt, om det inte är en liten utombordare till jollen..

 

Jag kommer nog aldrig att ha en planande båt så mitt perspektiv är ju från (relativt sett) bränslesnålare deplacement-båtar och där är det oftast ganska stora dieslar med lågt effektuttag som det handlar om (600kg, 120-200hp / 1300rpm vid marchfart är inte ovanligt) medans en 120-200hp bensinmotor väger 200-300kg..

 

Bensinmotorer brukar väl historiskt sett ha högre effekt per kilo, lägre massa och högre volym på motorförsäljningen då samma motorer ofta användes i vanligt förekommande bilar vilket innebär lägre inköpskostnad, lägre vikt o.s.v. De brukar även ha ett större varvtalsområde än dieslar och kan därmed vara billigare och lättare att hantera när man ska ha planande båtar och liknande.

 

Motorerna är ju ganska likvärdiga i mängden skötsel om man bortser från att bensinmotorns bränslesystem måste vara 100% tätt för att undvika explosionsrisk, på dieselmotorn gäller detta krav på täthet i princip endast rören efter högtryckspumpen och där märker man nästan direkt på motorns gång om det är ett läckage.

 

Lite äldre dieselmotorer för marint bruk verkar väldigt sällan ha kamrem eller ens kamkedja, och har oftast en mekaniskt driven (kugghjul) centrifugalvattenpump, oljepump + en separat remdriven vattenpump (med impeller) för att pumpa sjövatten till värmeväxlaren medans bensinmotorer tenderar att ha allt detta drivet via kamremen och drivremmar vilket eventuellt kan anses vara en aning osäkrare. Däremot kan det ju antagligen vara mer lättservat när något väl går åt skogen..

 

På äldre dieslar är ju elproblem för motorns gång nästintill obefintligt, förutom just vid start och stopp. Därefter är de helt mekaniska (t.ex motorn jag har i min båt), när den väl är startad så går den så länge den får oavbrutet bränsleflöde och luft, och så länge som kylningen och smörjningen fungerar. En bensinmotor har många fler parametrar när det gäller tändsystem o.s.v och det verkar spontant sett som att bensinmotorer oftare bara kan lägga av p.g.a detta.

 

Med detta sagt så verkar ju diesel-elektriskt kunna bli intressant framöver för ännu lägre kostnad och bränsleförbrukning, men då främst för helt deplacement-gående båtar där energiuttaget per timme är relativt lågt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Kronvik:

Smaksak?

Etfer att ha hävertat såväl bensin som diesel kan jag ju få meddela att dom smakar illa båda två, fast på olika sätt. Gamla tiders blybensin hade en mer svällande smakkeopp i gommen, en smak som förnimmelse ett raffinaderi intill Rya skog på Hisingen, Koppartans. Den nya tiders bensin är mer halvtorr. Passar bra till picknicken på gräsplätten vid Jet/Ingo.

Diesel utan RME efterlämnar en fet eftersmak som är svår att bli av med, inte ens Genever eller billig amerikansk Rock n' Roll whisky tar död på den eftersmaken.

 

Jag har sett två tillbud med bensin i båtar, ja det ena blev mer, orsakade ett dödsfall, måhända är jag färgad av dessa upplevelser, och blir med ens paranoid när det gäller bensindoftande båtar och andra fordon.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev Kronvik:

Pilletant kan nog fylla på här  för en balanserad diet :)

Om jag kan.:rolleyes:

 

Men risken är att jag får så mycket negativet (nästan mobbning) (folk har ingen ironi eller humor längre) från övriga här inne av erfarenhet så att jag får tillbringa resten av veckan i vedboden.:) (obs jag har tänt många skogsbränder själv)😁

 

Men kortfattat så länge: Vad jag tycker om dieselmotorer både när det gäller miljö och ljud samt i största allmänhet är (jag vågar nog inte men kan inte låta bli)💩 oj nu sa jag det, tusan.

 

 

Redigerad av Pilletant447
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför en diesel skulle vara miljövänligare beror nog mest på den bättre verkninhsgraden, om en diesel kommer 1 M på en viss mäng diesel så kommer bensinaren 0,65 M.

Det som också är oomstritt är att en dieselmotor är tyngre, dyrare och bullrigare.

Vilken som är säkrast är en diskussion där man måste titta noga på statistiken men en sak är säker, det är ingen stor skillnad på hur farligt den ena eller det andra är.

 

Om man ska välja diesel eller bensin kräver oftast en stor och komplicerad kalkyl och handlar mycket om hur mycket man kör, hur stor båten är osv. Någon given segrare finns inte.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Numera är ju dieselmotorerna inte så värst mycket tyngre än bensinmotorer, som det var för en del år sedan. Man kan få ut mer effekt ur en relativt liten diesel med turbo, laddluftkylare och i vissa fall även med en kompressor. Säg för enkelehetens skull att du har en dieselmotor på 100Hk, med en turbo adderar du ungefär 50Hk, laddluftkylare ytterligare 25-40Hk, och en kompressor fyller i med effekt innan turbon hunnit snurra igång. Ja som exempel det kan finnas andra exempel med mer korrekta siffror. Sedan har man ju dessutom höjt varvtalet på en del dieslar. Förr var en diesel trög och långsam, jag hade en gång en Peugeot av tidig 70-tals modell, den accelererade något snabbare än en snigel i medvind.

Idag en annan fransk bil med en 1600 cc diesel med bättre prestanda än den senaste modellen av Golf GTI, dessutom är den väldigt snål.

Ungefär likadant med båtmotorerna, det var ett tag då dieslarna ansågs mer miljövänligare och då såg fabrikanterna till att skrämma upp dessa för att matcha bensinmotorerna, och det avspeglade sig även hos båtmotorerna.

 

Vi var inne för några dagar sedan vid en sjömack och fyllde upp med ungefär 180 liter diesel, innan oss fyllde en "Ole" upp med drygt en halv kubikmeter bensin, han ansåg att den var väldigt dyr här. Nu ligger samme "Ole" i samma hamn som vi gör, han sitter nu på flybrigen tre våningar ovanför sina bensintankar och bigblocks V8:or och röker... Man kan inte bara få lungcancer av rökning, utan även hörselskador, spräckta trumhinnor, om man idkar detta missbruk ombord i en båt med läckande bensinångor. Tack och lov ligger den båten en bit bort vid en annan brygga och förhoppningsvis är hela dess bränslesystem i god ordning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
43 minutes ago, bhemac said:

Varför en diesel skulle vara miljövänligare beror nog mest på den bättre verkninhsgraden, om en diesel kommer 1 M på en viss mäng diesel så kommer bensinaren 0,65 M.

 

Det är väl också dagsformen / perspektivet / senaste modet som bestämmer. ;)

 

Frågar man en stadsbo så är en dieselmotor det sämsta som finns och bensinmotorn ska hyllas. (I år, för några år sedan var det tvärtom)

Frågar man nån som bor på landet så är en dieselmotor det bästa som finns

Frågar man nån som kollar på fraktfartyg utan perspektiv så tycker dom dieselmotorerna släpper ut hur mycket som helst.

Frågar man nån som kollar på flyg så är dieselmotorerna i båtarna extremt miljövänliga.

 

Stadsbon bryr sig i fallet om dieselmotorer om partiklar eftersom det i städerna kan bli höga koncentrationer av ppm 2.5 o dyl vilket orsakar cancer hos stadsborna, det är bland annat därför som bensinmotorer är så bra . Möjligtvis att Co2 utsläpp hos moderna bensinmotorer är lägre än moderna dieslar, har inte hängt med helt och hållet.

Den som bor på landet kollar antagligen på bränsleförbrukningen och ser att dieselmotorn drar en hel del mindre än bensinmotorn.

Den som kollar på fraktfartyg kollar på utsläppet av sulfit/sulfat, för från perspektivet av sulfit/sulfat så släpper transportbåtar som i princip bränner råolja enorma mängder sulfit/sulfat "lika mycket som alla bilar i EU" sägs det o.s.v, men de släpper nästan inte ut något Co2 per ton de fraktar.

Den som kollar på flyget kollar på Co2-ekvivalenter per transporterad person och ser att det är väldigt högt.

 

Kollar man på den senaste kollektiva hypen / klimatpaniken runt global uppvärmning så är det Co2-ekvivalenter som spelar roll i diskussionen, folk som då drar in dieselbilar och transportfartyg är bara ute efter att förvilla.

Vi båtägare som åker runt med 1-2 personer i båten är väl inte direkt miljövänliga oavsett om det är bensin eller dieselmotor, segelbåtarna ligger väl bättre till där..

Redigerad av cetex
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak att tänka på att alla sjömackar har diesel, men långt ifrån alla har bensin nu för tiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev ziggemannen:

En annan sak att tänka på att alla sjömackar har diesel, men långt ifrån alla har bensin nu för tiden.

Det har dom väl visst det, nu skall vi inte fara med osanning!

Dom säljer ju sådan där miljöbensin i femlitersdunkar.

Och om man är vänlig kan man få låna en cykel och några jeepdunkar så att man kan ta sig till Cirkel-K ute vid E20.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De flesta båtmotorer dör av ålder, inte av gångtimmar. 

Kör du inte mycket (ett relativt begrepp förvisso) är bensin inte dyrare än diesel. För de flesta fritidsbåtägare är bränslet, oavsett flytande i tanken eller duk att fånga vinden med, inte den största utgiften på årsbasis. 

Bensin går tystare men har sämre verkningsgrad fast är billigare i alla andra avseenden än diesel. 

Liten och lätt gillar bensin, stor

 och tung föredrar diesel. Hitta en medelväg som passar dig. 

Och inget bränsle är varken farligt eller säkert, allt beror på underhåll och handhavande. 

 

Redigerad av firefish
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Smaksak?

 

Diesel smakar ingenting. Förvånansvärt. Men sen blir det fett i hela huvet, så det är ett 1000-an att få bort. Bensin har jag inte smakat på i modern tid, och har inte heller planerat att smaka på det. Hade inte planerat att smaka på diesel heller, men... det bara blev så.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...