Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
MickeT

Märkligt fel, Evinrude 60hk -93

Rekommendera Poster

Hej, jag skulle behöva lite hjälp i mitt pågående jobba att felsöka en 60hk Evinrude från -93. Först lite bakgrund, båtmotor hamnade under vatten när båten sjönk för en tid sen, motorn bärgades och jag plockade isär det mesta och gjorde rent. I synnerhet förgasarna. Motorn startar fint nu, men går väldigt ojämt. Om man smyger upp gasen får man motorn att varva upp, men den beter sig ungefär som en kall tvåtaktare som inte får chooke, dvs den dör om man ger mycket gas väldigt snabbt. 

 

Lägger jag i växel och gasar upp försiktigt mot full gas så "tuffar" båten fram, med gasen i botten händer sen något plötsligt och oregelbundet. Motorn hoppar till och sen skjuter båten fart ordentligt och motorn vrålar som den tidigare gjort på fullgas, tio sekunder senare hostar den till och tappar all kraft och åter går till att tuffa vidare. 

 

Jag har bytt soppafilter, tryckt på blåsan i samband med gaspådrag och bytt bensin, fortfarande samma beteende. Vad gör jag som nästa steg? Felet uppstår ju oregelbundet eftersom den ibland går bra på fullgas, om än för korta stunder. 

 

Tips, idéer och hjälp mottages med tacksamhet! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat topplockspackningen?

Låter som lätt skevt topplock, funkar i bland, ibland inte, varierande kompression.

När motorn tog sig vatten över huvudet var den då avstängd eller gick den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör ett leakdown test. Kontrollera även tändsystemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla OMC S.L.O.W.  eller OMC SLOW, Johnson SLOW ...  läs på och kolla upp om din motor har denna funktion. Det kan ev. vara så att det är denna funtion  som aktiveras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte du bränslefiltret?

det kan spöka annars.

Annars är Georg Ohms fråga väldigt relevant, gick motorn eller var den avstängd när den dök?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja....

Bränslefiltret skriver du ju att du bytt...😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Har du kollat topplockspackningen?

Låter som lätt skevt topplock, funkar i bland, ibland inte, varierande kompression.

När motorn tog sig vatten över huvudet var den då avstängd eller gick den?

Hej, motorn var avstängd och inget i motorn snurrade innan jag tömt allt på vatten och gjort rent allt. Lite tveksam till att toppen plötsligt blivit skev, men absolut värt att kolla! Stort tack för tipset! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Ahmed:

Gör ett leakdown test. Kontrollera även tändsystemet. 

Tack för tipset! Hur kollar jag tändsystemet? Gnista har jag på alla tre stift, dock ser jag ju inte hur timingen är på högre varvtal. Leakdown test, kolla komp i alla cylindrar alltså?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja kolla. Det är ju så att vatten inte låter sig komprimeras så som bränsle/luft gör, och så går någonting annat sönder.

Om man skall tömma motorer som drunknat skall de dras runt försiktigt med tändstiften urskruvade.

Jag brukar kolla topplock till mindre motorer och till mina gamla VW-motorer genom att lägga dessa på en gammal fönsterbänk av marmor, den är nämligen helt slät. Med en ficklampa lyser jag bakifrån för att se från framsidan om det lyser inunder, men är det riktigt illa så känner man med en gång att topplocket inte ligger rakt utan vickar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...