qinxfre 0 Postad 29 Juli , 2019 (redigerade) Hej! Jag har dubbla Mercruiser 305 förgasare med Bravo 2 drev som börjat larma (pipa) konstigt och oregelbundet. En av dem ger korta oregelbundna pip vid ca 4,8 knop runt 1000 rpm. Är tyst vid 1200 rpm ca 5,2 knop. Börjar pipa oregelbundet igen vid 2000 rpm och vid 3500-4000 rpm så piper det tyst hela tiden. När jag slår av så brukar pipandet bli oregelbundet men högre. Trodde först det var drevoljan men behållarna är på full nivå. Monterade ur givarna till drevoljebehållarna men larmet kvarstod då det bör inte vara drevoljegivarna. Jag testade sedan att varva på tomgång men inget larm. Någon som har ett förslag? Vad jag förstått finns det endast tre orsaker på larm. Temp, oljetryck och drevolja. Finns det något mer? Känns lite som det beror på när växeln är i men riktigt konstigt att den piper korta oregelbundna vid 4,8 knop men helt tyst vid 5,2 knop. Redigerad 29 Juli , 2019 av qinxfre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 23 Postad 29 Juli , 2019 Det är riktigt som du skriver, normalt betyder larmet: för lågt oljetryck, för hög temperatur eller för låg drevoljenivå. Kan du konstatera vilken motor som larmar? Hur ser temperatur och oljetryck ut i förhållande till varvtalet? Följer båda motorerna samma temp och oljetryck? Är motorerna sjövattenkylda? Är väl där man får börja felsökningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qinxfre 0 Postad 29 Juli , 2019 Oljetryck är OK. Är samma som innan larmet började. Temperaturen är också OK. Motorerna är sjövattenkylda. Det är det som förbryllar mig. Hade tänkt identifiera vilken motor det är men eftersom larmet inte kommer vid tomgång får jag ge mig ut och testa om larmet kommer när jag kör en motor i taget. Antar att ”Transmission fluid” inte finns när det är drev, då sitter väl växeln i drevet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 23 Postad 31 Juli , 2019 Detta är ett rent långskott... Vad har du för termostater i? Har du bytt inför säsongen? Sjövattenkylda motorer skall enligt Mercruiser ha 62 graders termostater medans färskvattenkylda skall ha 72 graders... eller om det nu var 61 och 71... Om du har 72 kanske temperaturen just når larmgränsen? Som sagt en ren gissning, Kan ju också vara någon av sensorerna som börjat spöka. ligger temperaturerna stadigt när du kör eller fluktuerar dom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser