Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Dilba

Behandla teakdäck

Rekommendera Poster

Har hört att man kan behandla / tvätta teakdäck med såpa för att bevara träet. Jag vill att träet ska åldras fint, jag är inte ute efter ett ”rött” nytt däck. Är det bra att använda såpa och ska det vara vanlig tallsåpa (grön/gul) eller linoljesåpa? Teaken ligger på en badbrygga som ligger lågt och sköljs lätt över av vattnet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All sorts såpa funkar fint. Kom ihåg att tvätta tvärs fibrerna. 

Sen är det skillnad på teak och teak. 

Min teak på badbryggan, som också sköljs över hela tiden, är av en nyare sort som inte är lika bra som de äldre, förmodligen långsamtväxande. Den släpper fibrer hela tiden. 

Har testat flera olika medel men resultatet är lika dåligt. 

I våras ledsnade jag och slipade ner till ”rött” däck och la på fyra lager Alcro Ädelträolja. Ska egentligen räcka med ett eller två men om man oljar för mycket blir det som fernissat och det gjorde inte mig något så det blev fyra lager. Blev inte halt vilket jag trodde. Kommer fortsätt med detta kommande år för hittills har det inte släppt fibrer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du vill förebygga grön beväxning är ett tips att spraya på grön Rodalon för utemöbler, går att köpa i danska butiker (tom Brugsen säljer det, 70 DKK/liter).

Finns på nätet oxå.

Fördelen enligt varvsfolk på Vindö är att det inte torkar ut teaken som Boracol sägs göra.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...