Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
  • 0
langvikensbastu

Kan 2-taktsolja bli för gammal?

Fråga

Hallå där vänner. Igår fick jag 3 flaskor 2-taktsolja av marin typ en polares föräldrar. Blev givetvis glad men insåg sedan att det i runda svängar måste vara minst 15 år sedan dom nissarna hade en båt. 2 av dom var oöppnade och den tredje var det en kvarts olja kvar i. Min fråga då jag inte har flaskorna här nu. Finna det något bäst före datum eller kan man hälla i att? Har hört att oljor kan dra år sig fukt så den som har varit öppnad går nog bort, men dom andra två? Vad tror ni?

 

Mvh!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

13 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

En liter tvåtaktsolja kostar 89 kr på Biltema. Möjligen uppåt det dubbla i "vanliga" butiker. Jag hade nog kasserat de gamla och kört på ny olja.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Detta är min personliga erfarenhet, men på tiden jag körde moped så hällde vi i 2taktsolja från min farfars garage, hur gammal oljan var minns nog bara min farfar.
2015 köpte jag mig en cross och använde 2taktsolja som jag hade köpt till min moped någon gång i slutet på 90talet.
Igår körde vi med 2taktsolja från 2016 i min kompis utombordare, med det sagt så hade jag använt oljan.
Personliga erfarenheter som sagt, men jag har svårt att se att olja skulle bli gammal, undantag som bromsvätskor finns ju alltid, men en 2takt av mineraloljebas tror jag knappast blir gammal.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det som väl är till den gamla oljans fördel är att tvåtaktsolja bara gör sitt jobb en kort stund. In i motorn med bränslet, smörj delarna, sen in i cylindrarna och ut genom avgasröret. Motorolja till sumpsmörjda motorer kanske är känsligare, eftersom den oljan ska hantera förhållandena i motorn under lång tid.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det går att berätta många historier om oljor, på mitt gamla jobb hade min chef fått ett fat med mineralmotorolja någon gång på 80talet.
Denna olja använde han i sin båt, en inombords 4takt av för mig okänd modell, jag jobbade på det företaget i 6 år och han berättade inte om några motorfel under den tiden.
Jag kan inte se att varken olja eller additiv till en 4taktare skulle brytas ner av förvaring i slutet kärl heller.

Det finns nog lika många skrönor som det finns oljor, men min och personer i min närhets samlade erfarenhet är att vanliga oljor inte blir gamla.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Nä, men det finns ändå fördelar med ny olja. Det sker förstås viss produktutveckling. En 30 år gammal olja lär inte vara lika bra som en tio år gammal, och en alldeles ny är säkert ännu lite bättre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Förmodligen har du rätt, jag vet inte riktigt hur mycket som hänt på mineral-sidan dom senaste 30 åren.
På syntetsidan så är det som natt och dag.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev raol:

En liter tvåtaktsolja kostar 89 kr på Biltema. Möjligen uppåt det dubbla i "vanliga" butiker. Jag hade nog kasserat de gamla och kört på ny olja.

Ja absolut är det så! Känns bara tråkigt att låta 2,2 liter "finolja" gå till spillo. Då blir ju greta om möjligt ännu mer grinig 😉

Redigerad av langvikensbastu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 timme sedan skrev JOLO725M:

Förmodligen har du rätt, jag vet inte riktigt hur mycket som hänt på mineral-sidan dom senaste 30 åren.
På syntetsidan så är det som natt och dag.

Det som sitter på båten är en johnsson 70hk från 76 så tror nog att den tuggar i sig lite vad som. Men finner det ändå lite halvintressangt vad som faktiskt händer efter så många år 😌

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)

Tvåtaktsolja är för luftkylda motorer som går varmare än vattenkylda motorer!!

Till vattenkylda motorer som förbränner vid betydligt lägre temperatur skall det vara Utbordarolja. Moderna utbordaroljor är märkta TCW-3. W-et betyder water.

Om oljan är av marin typ som du skriver så är den nog bra, den är ju betydligt nyare än din motor

Redigerad av Rascal
tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
6 timmar sedan skrev Rascal:

Tvåtaktsolja är för luftkylda motorer som går varmare än vattenkylda motorer!!

Till vattenkylda motorer som förbränner vid betydligt lägre temperatur skall det vara Utbordarolja. Moderna utbordaroljor är märkta TCW-3. W-et betyder water.

Om oljan är av marin typ som du skriver så är den nog bra, den är ju betydligt nyare än din motor


Båda är tvåtaktsoljor. Det är inte så att "tvåtaktsolja" bara syftar på moppeolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
16 timmar sedan skrev raol:


Båda är tvåtaktsoljor. Det är inte så att "tvåtaktsolja" bara syftar på moppeolja.

Jag vill bara påpeka skillnaden på dom två typerna, eftersom många använder fel sort och får onödigt slitage och beläggningar. Snålheten bedrar visheten ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Många oljor är specade att funka både i luft och vätskekylds motorer. Vätskekylda motorer har problem att transporters ut förbränningsresterna. Tillsatserna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Fortsätter här: Pga den lägre drifttemperaturer har vätskekylda 2-T motorer svårare att transportera ut föebränningrester. Oljorna som används är därför av typen askfria och med tillsatser som skall ta med sig förbränningsrester ut med avgaserna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...