Jump to content
Monday 28 April 2025
  • 0
langvikensbastu

Kan 2-taktsolja bli för gammal?

Question

Hallå där vänner. Igår fick jag 3 flaskor 2-taktsolja av marin typ en polares föräldrar. Blev givetvis glad men insåg sedan att det i runda svängar måste vara minst 15 år sedan dom nissarna hade en båt. 2 av dom var oöppnade och den tredje var det en kvarts olja kvar i. Min fråga då jag inte har flaskorna här nu. Finna det något bäst före datum eller kan man hälla i att? Har hört att oljor kan dra år sig fukt så den som har varit öppnad går nog bort, men dom andra två? Vad tror ni?

 

Mvh!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

13 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

En liter tvåtaktsolja kostar 89 kr på Biltema. Möjligen uppåt det dubbla i "vanliga" butiker. Jag hade nog kasserat de gamla och kört på ny olja.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Detta är min personliga erfarenhet, men på tiden jag körde moped så hällde vi i 2taktsolja från min farfars garage, hur gammal oljan var minns nog bara min farfar.
2015 köpte jag mig en cross och använde 2taktsolja som jag hade köpt till min moped någon gång i slutet på 90talet.
Igår körde vi med 2taktsolja från 2016 i min kompis utombordare, med det sagt så hade jag använt oljan.
Personliga erfarenheter som sagt, men jag har svårt att se att olja skulle bli gammal, undantag som bromsvätskor finns ju alltid, men en 2takt av mineraloljebas tror jag knappast blir gammal.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Det som väl är till den gamla oljans fördel är att tvåtaktsolja bara gör sitt jobb en kort stund. In i motorn med bränslet, smörj delarna, sen in i cylindrarna och ut genom avgasröret. Motorolja till sumpsmörjda motorer kanske är känsligare, eftersom den oljan ska hantera förhållandena i motorn under lång tid.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Det går att berätta många historier om oljor, på mitt gamla jobb hade min chef fått ett fat med mineralmotorolja någon gång på 80talet.
Denna olja använde han i sin båt, en inombords 4takt av för mig okänd modell, jag jobbade på det företaget i 6 år och han berättade inte om några motorfel under den tiden.
Jag kan inte se att varken olja eller additiv till en 4taktare skulle brytas ner av förvaring i slutet kärl heller.

Det finns nog lika många skrönor som det finns oljor, men min och personer i min närhets samlade erfarenhet är att vanliga oljor inte blir gamla.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Nä, men det finns ändå fördelar med ny olja. Det sker förstås viss produktutveckling. En 30 år gammal olja lär inte vara lika bra som en tio år gammal, och en alldeles ny är säkert ännu lite bättre.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Förmodligen har du rätt, jag vet inte riktigt hur mycket som hänt på mineral-sidan dom senaste 30 åren.
På syntetsidan så är det som natt och dag.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
3 timmar sedan skrev raol:

En liter tvåtaktsolja kostar 89 kr på Biltema. Möjligen uppåt det dubbla i "vanliga" butiker. Jag hade nog kasserat de gamla och kört på ny olja.

Ja absolut är det så! Känns bara tråkigt att låta 2,2 liter "finolja" gå till spillo. Då blir ju greta om möjligt ännu mer grinig 😉

Edited by langvikensbastu

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
1 timme sedan skrev JOLO725M:

Förmodligen har du rätt, jag vet inte riktigt hur mycket som hänt på mineral-sidan dom senaste 30 åren.
På syntetsidan så är det som natt och dag.

Det som sitter på båten är en johnsson 70hk från 76 så tror nog att den tuggar i sig lite vad som. Men finner det ändå lite halvintressangt vad som faktiskt händer efter så många år 😌

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Tvåtaktsolja är för luftkylda motorer som går varmare än vattenkylda motorer!!

Till vattenkylda motorer som förbränner vid betydligt lägre temperatur skall det vara Utbordarolja. Moderna utbordaroljor är märkta TCW-3. W-et betyder water.

Om oljan är av marin typ som du skriver så är den nog bra, den är ju betydligt nyare än din motor

Edited by Rascal
tillägg

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
6 timmar sedan skrev Rascal:

Tvåtaktsolja är för luftkylda motorer som går varmare än vattenkylda motorer!!

Till vattenkylda motorer som förbränner vid betydligt lägre temperatur skall det vara Utbordarolja. Moderna utbordaroljor är märkta TCW-3. W-et betyder water.

Om oljan är av marin typ som du skriver så är den nog bra, den är ju betydligt nyare än din motor


Båda är tvåtaktsoljor. Det är inte så att "tvåtaktsolja" bara syftar på moppeolja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
16 timmar sedan skrev raol:


Båda är tvåtaktsoljor. Det är inte så att "tvåtaktsolja" bara syftar på moppeolja.

Jag vill bara påpeka skillnaden på dom två typerna, eftersom många använder fel sort och får onödigt slitage och beläggningar. Snålheten bedrar visheten ibland.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Många oljor är specade att funka både i luft och vätskekylds motorer. Vätskekylda motorer har problem att transporters ut förbränningsresterna. Tillsatserna

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Fortsätter här: Pga den lägre drifttemperaturer har vätskekylda 2-T motorer svårare att transportera ut föebränningrester. Oljorna som används är därför av typen askfria och med tillsatser som skall ta med sig förbränningsrester ut med avgaserna. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...