Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
skippeer

Hamnguider brister i infokvaliten.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag gillar naturhamnar men seglar man Göteborg - Bornholm - Rugen och tillbaka blir det av naturliga skäl en och annan hamn för att ducka för kulingbyar och regn.

Vi är av den gamla skolan som förbereder innan vi kommer in i hamnen dvs fendrar på alla sidor med höjd enligt hamnguide och tampar/ankare redo.

 

Det tråkiga är att kvaliten på hamnguider är låg, 2 exempel.

 

Ystad gästhamn skulle det vara långsides eller ankring enligt gästhamnsguiden, höga fendrar och akterankare redo. När vi kommer in i hamnen är det Y-bommar eller långsides som gäller.

 

Hasle havn på Bornholm är gästhamnssymbolen på guidesidorna i den norra delen, Hasle Marina.

I verkligheten ligger man långsides i hamnbassängerna för fiskebåtarna.

7-8 meters båtar kan finna gröna skyltar i ”marinan”.

De har rabattsystem, vi valde betala 5 nätter och få en gratis i en av de kommunala hamnarna, man för en ”discount code” + PIN code för kommande hamnar.

38 fot kostar 1245 DKR för 5+1 natt, all inclusive. 

 

Bastu och badanläggning för gammal och ung i egen bassäng, finns ca 5-6 hamnbassänger i hamnen.

 

Summering: var alltid beredd på alla varianter och lita inte på inaktuella web sidor.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På Bornholm samverkar följande hamnar med ett rabattsystem

Rönne Norrekås, Hammer, Sandvig, Allinge, Tejn, Gudhjem/Norresand, Svaneke, Hasle

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag navigerar mest i Bohusläns farvatten. Det finns flera olika publikationer med såväl gäst- som naturhamnar, de flesta är bra, men kan vara litet ouppdaterade beroende på när de trycktes. Det där med sugtömning exempelvis, men det är ett eget sorgset kapitel.

 

Det delas ut gratis hamnguider också, en del rätt lokala för en aktuell kommun, andra för flera kommuner. Dessa är rätt fulla med reklam, det är väl det som finansierar det hela. Men i dessa finns det många felaktigheter, felaktiga telefonnummer, ja det stod i någon sådan gratisguide för bara några år sedan att larmnumret var 90.000.... Det finns information om butiker som lagt ned eller bytt namn, eller om serviceverkstäder som lagt ned, å andra sidan har det öppnat nya som inte finns med i årets upplaga... Men gratis är gott!

Man måste vara källkritisk.

 

Sedan är det väl så även med @skippeers guideböcker att dom kanska var aktuella när dom lämnade tryckeriet? I Ystad har dom väl slängt i sina Y-bommar efter det att guiden tyckts?

Eller avser du digitala hamnguider på nätet? I så fall är det riktigt illa om dessa inte är uppdaterade.

 

Bornholm är för övrigt väldigt trevligt, synd att dom lade ned järnvägarna där!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Årets upplaga av svenska gästhamnsguiden, på rent jäkelskap frågade jag de unga hamnvärdarna om var ankring var tillåten i Ystad gästhamn.....

Naturligtvis visste jag svaret men det är bara ett av oändligt antal fel så varför distribuera en pappers baserad produkt som flertalet inte litar på?

Koppla det till Greta...miljöpåverkan av onödig publikation, känns fel att SXK medverkar i detta (bilaga till 40 000 medlemstidningar).

 

SXK medlemsmatrikel trycks inte längre på papper, den finns som PDF.

 

Hade varit trevligt att åka tåg, får bli buss som substitut.

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Maringuiden med desinformation

https://www.maringuiden.se/gasthamnar/;hamn=270

 

Gästhamnsguiden web

https://www.gasthamnsguiden.se/marina/540

Ankring precis som i pappersutgåvan

 

Kör in hamnen och leta sedan reda på rätt prylar och skippa research i förväg.

Det gäller att ha ett agilt mindset och bara komma till nya hamnar när det är ljust.

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... 

Kollade länkarna du skickade med i ditt inlägg, på Maringuidens hamnguider länkas in en kartbild från Googel Maps, blev litet fundersam då markeringar var på land, bredvid en sjö, någonstans i KANADA...! Hur kan det bli så? Tja man får väl le åt det och lägga in en smily.

:rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

MarinWikin? Forummedlemmen Mackey har ju försökt göra något åt problemet genom att skapa en öppen dataplattform där alla enkelt kan rapportera eventuella förändringar.
   Detta med Wikipedias öppna plattformar innebär att `innehållet ständigt kan uppdateras´ av vem som helst. Glöm föråldrade tryckta brochyrer är liksom grundtanken.
Men det krävs engagemang, att många är villiga att mer eller mindre ständigt bidra/bevaka faktauppgifter, för att denna idé skall fungera bra. Endast företagare, alltså krogägare, hamnägare, båtaffärer etceterera har genuint intresse för att synas i wikin om den blir populär?  (För - i ärlighetens namn - vilken båtägare vill egentligen exponera sina egna "kustpärlor" på ett sätt som kan göra exempelvis favo-naturhamnen överbelamrad i fortsättningen? Månne lite likadant smussel vad gäller riktiga hamnanläggningar??)


Mitt tips: PM:a Mackey och länka i mejlet denna forumtråd! Nyfiken på hans respons. (Och uppdatera för all del MarinWikin efterhand som du besöker hamnarna!)
Vad gäller hamnen just i Ystad finns dock bara knapphändiga uppgifter i MarinWikin, men det är ju för att knappt någon ids fylla i nyheter. (En bra sak är dock att varje ändring i hamnens MarinWiki-uppgifter går lätt att spåra bakåt i tiden.)


@Georg_Ohm: Klart skumt detta med placering i Kanada!? Själva positions-uppgiftens koordinater "Position 55° 25,6 N 13° 48,9 E" borde för tusan inte hamna i Kanada?? (Ofta ratas dock kommatecken till förmån för punkt-tecken i positionsangivelser, kanske är det där problemet ligger?) Nå, ropar på hjälp av forumets mycket kunnige teknik.admin stävhammar.      

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh vad fasiken. Det kan ju vara trevligt i Kanada också. 

 

Skulle väl skivit det i förra inlägget. Men Maringuiden är väl i mångt och mycket det vi gör den till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som programmerare av den gamla skolan där man gjorde indata kontroller, rimlighetskontroller mm skulle Kanada inte kunna sparas för en svensk hamn (det får väl anses som lite orimligt) men idag går allting med högsta fart och sedan gör man om det hela om någon lyckas få attention....

Bitter, nejdå inte alls, bara observant dinosaurie:-)

 

Skapade min första plats för Hasle havn på wikin

http://www.marinwiki.se/port.php?port=1737

 

Hamnar är troligen lättare att få communityn att lägga till (för att adressera bristande infokvalite på de kommersiella web siterna), jag skulle själv inte dela med mig en ”okänd” naturhamn. Vet ju vad som händer när SXK HAK väst lägger till nya naturhamnar, dessa platser blir upptagna i semestertider.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Harbourguide.com web-version skriver så här om Ystad:  Gästplatserna finns på insidan av piren och vid den västra flytbryggan, eller på lediga platser efter anvisning. Förtöjning sker långsides eller mellan y-bommar. 

 

Å deras hamnskiss visar långsides längs pirarna och Y.bom på flytbryggan. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Norsk hamnguide har högre informationskvalite än den svenska intresseorganisationens egna publikationer.

Tummen upp för våra Norska hamnguideskribenter.👍

 

Jag har köpt 5-6 olika norska guideböcker för jag gillar strukturen på dem, bla för Danmark och syd Sverige men Ystad är tyvärr inte med i den vad jag såg.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är ett svenskt företag "Hydrographica"  som svarat för framtagningen av de nya utgåvorna av Hamnguiden för ostkusten, sydkusten, Bornholm.

 

Nya utgåvan av Hamnguiden nr 7 går från Skanör till Landsort inkl Öland, Gotland o Bornholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Thomas-1:

MarinWikin? Forummedlemmen Mackey har ju försökt göra något åt problemet genom att skapa en öppen dataplattform där alla enkelt kan rapportera eventuella förändringar.

Det är @rejas som är pappa till Marinwiki, jag har bara hjälpt till med lite synpunkter och informationsspridning för att jag tycker Marinwiki är en bra idé.

 

Jag färstår om det ser ut som att det är min "produkt", men det är det inte.

 

Äras den som äras bör!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det Norska förlaget verkar ha använt minst 3 editörer för guide nr 7.

 

”Bokens andra avdelning, från Påskallavik till Skanör, med öarna Gotland, Öland och Bornholm, bygger på den föregående utgåvan av Hamnguiden 7 men även denna del är rejält uppdaterad med många nytagna foton och aktualiserade hamnbeskrivningar. Denna del domineras av kuststräckans alla idylliska gästhamnar. Här presenteras 140 gästhamnar och ett 20-tal naturhamnar. I denna del av boken är det Per Hotvedt som guidar.”

 

Har flera andra guider med Per Hotvedt som författare.

 

Man kan prova online access till deras guider gratis under 1 månad,

sedan finns det möjlighet att abonnera per månad eller år.

Skall testa det för resten av årets segling runt Bornholm och Rugen.

Jättebra tips om det Norska förlaget som jag trodde enbart erbjöd guider för Norge och Sverige. Nu har de för flera andra Europeiska länder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...