Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Fix

Larm från nivågivare separat oljetank

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej på er! 

Båt: Sea Ray Seville från 1988 med original motor. Mercury 90 hk utombordare, tvåtaktare.

 

Problem: Larmet från nivågivaren i tråget för automatisk oljeblandning piper.

 

Tanken är fylld till rätt nivå. Det börjar pipa direkt när man slår igång tändningen. Även när motorn inte kört på ett dygn, så det kan inte va överhettning av motorn. Kylvattnet sprutar ut som vanligt ur motorn också när man startar den, så det måste va nåt med flottören, kontakten för flottören, eller koppling därifrån till alarmsignalen. Jag testade att suga ur olja ur tanken och det såg ut som flottören åkte ner fint och sen fyllde jag på med mer olja igen och flottören åkte upp fint till sitt övre stopp.

 

Jag har just ringt lite verkstäder i Stockholm, men de verkar ha några veckors kö, så tänkte se om det går att komma lite längre på egen hand. Gärna med goda råd från er!

 

Jag tänkte åka ner till båten nu. Det jag själv kan komma på att testa är följande:

  • Dra flottören upp och ner med en ståltråd när tändningen är på och se om det alltid piper
  • Torka av all olja från ledningarna till givaren och rucka på eventuella kopplingar för att se om larmet går bort
  • Följ ledningarna från flottören och öppna kretsen någonstans för att se om larmet går bort
  • Mät med multimeter om det är kontakt igenom nivågivaren när flottören är uppe eller nere. Om ingen skillnad är det ett fel!
  • Mät att det ligger spänning på en av ledningarna till givaren när tändningen är på.(det ska det väl, visst?) Var mäter man mot? Doppa ena mätsladden från multimetern i vattnet eller lägga mot motorblocket?
  • Kolla efter serienummer på motorn för att få fram ritningar etc.

 

Kom glad med goda råd och kommentarer! Tack!

 

 

Redigerad av Fix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alltför ovanligt att givaren går sönder, vilket kräver byte av tanken, för stora summor, om man nu vill ha en fungerande nivågivare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ja helst vill jag ha fungerande nivågivare, men har ännu inte tänkt ut var smärtgränsen går vad gäller kostnad.

 

Nu har jag i alla fall kommit lite längre med felsökningen:

Jag tömde oljetanken och slog på tändningen. Flottören är i sitt nedre läge och det piper. Om jag lyfter upp flottören med en ståltråd slutar det pipa.

 

Det blir lite mer komplicerat än så:

Flottören har en slaglängd på ca 20 mm. Pipet försvinner så snart jag lyft flottören till ca mittläget av slaglängden. Lyfter jag den högre förblir pipet borta. Sänker jag den från översta läget förblir pipet borta tills jag passerar mittläget. Då kommer pipet tillbaka. Det verkar alltså finnas en rätt distinkt brytpunkt kring mitten av flottörens slaglängd. Med lite tålamod kan man ibland få flottören att kladda fast mot ändstoppet i flottörens översta ändposition. Pipet är fortfarande borta så länge jag fortfarande håller flottören med ståltråden, men så snart jag släpper den med ståltråden börjar det pipa, trots att flottören är kvar i sitt översta läge.

Detta har jag svårt att förstå. Någon som tagit ut en sån här flottör/kontakt och tittat på den kanske kan lista ut vad det är som händer? Finns det mer än en rörlig del? Någon hylsa under flottören som kan glida ner?

 

Bilden är tagen ovanifrån. Den svarta runda brickan utgör det övre ändstoppet och under den kan man skymta den gulaktiga flottören som är ca 20 mm i diameter.

Flottör oljetank.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...