Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Emilioten

Madrassunderlägg plus ventilationshål

Rekommendera Poster

Hej,  ska göra något åt problemet med svettiga mornar i båten.  jag har 4 tygdynor fram i ruffen idag men inget underlägg.  tänkte lägga dit sånt golv man har på balkongen.  funderar på om jag ska borra upp några hål med så fukten  kan vandra ner.  det är redan hål i sidorna på bäddarna så det blir lite cirkulation.  nu är frågan hur många hål och vad för storlek och placering på dessa?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns några trådar här om detta redan. 

Jag läste dessa för några år sedan och det slutade med att jag la liggunderlag under madrasserna istället för att borra hål. 

Ett tag tänkte jag isolera underifrån med liggunderlagen men det var lite krångligt så jag började med att bara lägga dit dem, och så har det förblivit. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I förraförra båten hade jag balkonggolv, ja sådana där kvadratiska bitar man knäpper i hop, och en hel del hål i kojbottnar ventilation i sidorna fanns redan, funkade vare sig bra eller dåligt, ja möjligtvis bättre än madrasserna direkt på kojbottnar av plywood och plast. Förra båten fick tunna liggunderlag, var ganska bra.

I nuvarande båt gjorde jag som @ChristerNköpte Julas tjockaste liggunderlag och skar till, och limmade mot kojbottnarna, de enda hålen som finns är de som man använder för att lyfta på skivorna. Detta fungerar bättre, det isolerar bort fukten. Utrymmet under kojerna är redan ventilerat genom hål akterut i inredningen. Detta funkar bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kul att höra att liggunderlagsmodellen funkar. Jag vet att jag förordat denna i flera trådar.

 

Kort teori:

Värmen blir kvar i madrassen så vattenångan (svettångan) inte kondenserar i botten av madrassen.

Ångan pyser ut ur madrassens ovansida.

 

Ännu bättre är att isolera under kojen (om man kommer åt) och lägga något material med luftkanaler under madrassen. Bergogolv  som jag tror att Georg_Ohm använde vet jag används av flera.

Finns även andra alternativ för att få lite luft under madrasserna.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var nog Bergogolv. Jag hade den teorin att det var för litet space mellan detta och kojbottnar, kanske max 10mm, och en massa mellanväggar, förstärkningar, som hindrade luften att cirkulera. Detta var i en Monark 670, och där låg även vattentanken längst förut under kojerna, det kalla vattnet bidrog väl också till kondensbildningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Bergogolv och det fungerar bäst. det fungerar dels som isolering, dels som ett ventilerat utrymme. Ska man förbättra det ytterligare så ska man isolera under britsbottnarna eller isolera skrovsidorna i stuvarna.

Ska man isolera med liggunderlag så kan man lika gärna köpa en 10 mm tjockare madrass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bhemac:

Ska man isolera med liggunderlag så kan man lika gärna köpa en 10 mm tjockare madrass.

Det får du förklara, för så kan jag inte se att det funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej där har nog bhemac fel. Poängen är väl att man får daggfällningen i slutna celler som inte kan mögelangripas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Mackey:

Det får du förklara, för så kan jag inte se att det funkar.

Slutna celler i liggunderlag, dom är ju konstruerade för att användas när det är fuktigt ute i skog och mark.

En vanlig madrass lär ju fungera som en tvättsvamp här och samla på sig all omkringliggande fukt.

Sedan finns det ju speciella madrasser med slutna celler också, men dom lär ju vara betydligt dyrare än dessa liggunderlag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-29 vid 12:42 skrev Emilioten:

Hej,  ska göra något åt problemet med svettiga mornar i båten.  jag har 4 tygdynor fram i ruffen idag men inget underlägg.  tänkte lägga dit sånt golv man har på balkongen.  funderar på om jag ska borra upp några hål med så fukten  kan vandra ner.  det är redan hål i sidorna på bäddarna så det blir lite cirkulation.  nu är frågan hur många hål och vad för storlek och placering på dessa?  

Ett förslag "lite utanför boxen".

 

Kapa bort kojbottnarna så det blir 10-15 cm kvar längs sidorna (beroende på hur kojbottnarna är fästa så kan kanterna behöva förstärkas). Åk till IKEA eller annan sänghandlare o köp ett par ribb-bottnar med gummifästen i sidorna. Dra i ett par grov o höga skruvar i vardera änden o spänn upp bottnarna. 

 

Du slipper fukten i madrasserna och får en behaglig botten att sova på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Mackey:

Det får du förklara, för så kan jag inte se att det funkar.

Liggunderlaget gör två saker. Det ena är att ge mer isolering och det gör en tjockare madrass också.

Det andra är att stoppa fuktvandringen men det vill nog inte, eller? Fukten stannar i madrassens nedre del. Lite byggplast lär fungera lika bra, prova det!

Lintotts ribbotten är ett perfekt exempel på hur det bör vara, luft under.

I min båt kan man inte göra så, jag har ett basinrede i plast inkl stuvfacken. Men Bergogolv och några hål där inte stuvfacken inte är fungerar perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Liggunderlaget gör två saker. Det ena är att ge mer isolering och det gör en tjockare madrass också.

Det andra är att stoppa fuktvandringen men det vill nog inte, eller? Fukten stannar i madrassens nedre del. Lite byggplast lär fungera lika bra, prova det!

Liggunderlaget gör två saker samtidigt, 1) det ger isolering och

2) det stoppar gasen/ångan att vandra vidare till områden som är så kalla att ångan kondenserar till fukt.

 

Resultatet blir att gas/ånga i madrassen pyser ut ur madrassen istället för att hamna i botten på madrassen i form av fukt.

 

Byggplast isolerar inte mot kyla, så det funkar bara om man lägger det ovanpå madrasserna, men det är nog inte så skönt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fukten från kroppen är tyngre än luften så den strävar nedåt. När den träffar den kalla britsbottnen så kondenserar den om temperaturskillnaden är tillräcklig. Är det stopp för fuktvandringen pga britsbotten, liggunderlag eller byggplast så blir fukten kvar i madrassens nedre del. Detta kan ventileras bort om man ställer madrassen upp. En riktig madrass ska kunna ta upp en hel del fukt. I en vanlig säng är det öppet  undertill så att det kan bli ventilation. 

Har man ribbor, Bergogolv eller ventilerat madrassunderlägg så får samlas inte fukten i madrassen utan "rinner ut". 

En madrass hemma är antingen betydligt tjockare eller så har man en tunn bäddmadrass på en fjäderbotten. 

Madrasser förr gjordes av hästtagel, används fortfarande i bättre sängar. Tagel har en mycket god förmåga att transportera fukt. För flera hundra år sedan upptäckte man att träbotten i sängarna inte skulle vara tät utan luftig. Eller så hade man typ glest vävd kanvas som var luftig. Allmogen fikk nöja sig med en brädbotten och en säck fylld med halm. Men halmen fick bytas med jämna mellanrum.

De första skumgummimadrasserna som kom hade slutna celler, ingen fukt kunde passera. De var hemska. Sen lärde man sig göra med öppna celler så fukten kunde passera och då blev det mycket bättre.

Gör ett experiment, lägg ett tidningspapper under madrassen. Blir det fuktigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
38 minuter sedan skrev bhemac:

Fukten från kroppen är tyngre än luften så den strävar nedåt. 

 

Nej det är den inte, ånga är faktiskt lättare än torr luft. Inte intuitivt men så är det. Men ångan vandrar neråt ändå, det ligger ju t ex en människa i vägen uppåt.

 

har du gjort det där experimentet själv, t ex med tidningspapper i botten på en f.d. Vanlig säng med skumgummimadrass och masonitbotten? 

 

Är helt på mackeys sida här. Det är tempskillnad + fuktvandring som ger blötan. Bergogolv flyttar daggfällningen från madrassen till någonstans mellan brits och madrass (inuti bergogolvet). Borde ge blöta under bergogolvet? Kanske hinner detta ventileras bort snabbare än vattnet kondenserar.

 

Liggunderlaget gör att daggfällningspunkten hamnar inuti det isolerande lagret, där det inte sker nån daggfällning/kondensering eftersom cellerna är slutna och antagligen fyllda med torr luft eller kväve. Detta gör inte t ex ett lager byggplast, bhemac!

 

 Bergo har en fördel vad jag kan tänka mig. Med liggunderlaget kan man få daggfällning ändå på följande sätt. Anta att liggunderlaget isolerar så bra att ingen kondensering sker i madrassen när gasten sover där. När gasten sen reser sig för att skura däck, sjunker temperaturen i madrassen vilket skulle kunna få mättad ånga att fälla ut som vatten. Möjligen kan den fukten få svårt att hitta ut enbart uppåt. Med bergo kan den smita ut även nedåt.

 

Nu lär väl den här frågan drunkna och är eventuellt trådkapning, men ni som lägger bergogolv, hur installerar ni det? Man vill ju inte söla mängder med lim och sen har man oftast lite stuvluckor där under som sällan används men ogärna blockeras.

 

 

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev AndW:

- - - 

Nu lär väl den här frågan drunkna och är eventuellt trådkapning, men ni som lägger bergogolv, hur installerar ni det? Man vill ju inte söla mängder med lim och sen har man oftast lite stuvluckor där under som sällan används men ogärna blockeras.

 

Jag använder Bergoplattor i kylboxen o i botten av stuvfacket där jag har tampar (blöta ibland).

 

De plattor jag har är bara att klicka samman med små tappar i hål. I en koj så fungerar det att bara lägga dem på kojbotten om det finns en kojfront, annars får man väl skruva i några små skruvar så de inte kan kasa ut. Vid stuvfacksluckor är det bara att såga en/flera plattor i lagom format så luckan går upp genom hålet. Att det blir lite skarv mellan den lösa iläggsBergon påverkar inte luftflöde eller sovkomforten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev AndW:

Nej det är den inte, ånga är faktiskt lättare än torr luft

Visst är ånga lättare än luft. Men vi pratar inte om ånga här, för att ånga ska kunna ska kunna bildas krävs 100°C vid normalt lufttryck.

Det vi pratar om här är fuktig luft och den är tyngre än torr luft.

Därför vandra fukten nedåt i madrassen.

 

1 timme sedan skrev AndW:

Bergogolv flyttar daggfällningen från madrassen till någonstans mellan brits och madrass (inuti bergogolvet).

Just det och där gör den ingen skada. De "madrassunderlägg" som säljs och som folk verkar vara väldigt nöjda med fungerar precis som Bergo.

"Placeras under dynor/madrasser för att undvika fukt och kondens. För bästa funktion bör ventilationshål finnas i kojbotten, samt att underlägget vikes upp i huvud och fotända."

 

1 timme sedan skrev AndW:

Liggunderlaget gör att daggfällningspunkten hamnar inuti det isolerande lagret, där det inte sker nån daggfällning/kondensering eftersom cellerna är slutna

Var tar fukten vägen då? Liknelsen med byggplast är att den stoppar fukten lika bra som liggunderlag. Men fukten måste ta vägen någonstans?

 

1 timme sedan skrev AndW:

har du gjort det där experimentet själv, t ex med tidningspapper i botten på en f.d. Vanlig säng med skumgummimadrass och masonitbotten? 

Jag har gjort det i båten. Någon säng med skumgummimadras har jag inte haft sen jag var liten. Men då var masoniten perforerad. Varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har detta utvecklats till något slags teoretisk argumentation. Jag vet att med liggunderlag under madrasserna har jag väsentligt mindre fukt i och under dem. Varför spelar inte mig någon roll 😉. Därför rekommenderar jag det. 

Kanske ska prova med tidningspapper under madrasserna för att se om fukten åtminstone passerar där. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev ChristerN:

Därför rekommenderar jag det.

Och jag som har Bergo rekommenderar det.

Kan ju vara intressant att prova båda varianterna kanske?

HÄR finns lite tips. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag vill understryka att jag (och Mackey?) tror på båda metoderna. Jag invänder mot bhemacs resonemang om liggunderlag.

 

15 timmar sedan skrev bhemac:

Var tar fukten vägen då? Liknelsen med byggplast är att den stoppar fukten lika bra som liggunderlag. Men fukten måste ta vägen någonstans?

 

Så länge madrassen är varm så är den i gasform och sen sticker den uppåt när gasten gått för att svabba däck. Jag öppnar för att en del kanske inte hinner vandra iväg innan madrassen blir för kall igen och skulle kunna fälla ut som vatten. Men det tror jag inte, och det bidrar hursomhelst inte till att det är blött under madrassen redan när man vaknar. 

 

Min käpphäst om att fuktig luft är lättare än torr luft är jag beredd att rida på in i solnedgången: https://www.google.se/amp/s/www.engineeringtoolbox.com/amp/density-air-d_680.html

 

Lite ointuitivt men betänk att i allmäna gaslagen tar alla gasmolekyler lika stor volym. Byter man en O2 eller N2 mot H20 får man en nästan hälften så tung molekyl. 

 

 

Ni som enbart lagt in bergogolv, ligger det vatten under bergogolvet på morgonen? Det är inte en fråga om bevis till diskussionen utan jag funderar på vilken metod jag ska köra på.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev AndW:

Så länge madrassen är varm så är den i gasform och sen sticker den uppåt när gasten gått

Ja, i den mån den fuktiga luften kan tränga igenom täcke mm. För att bli av med fukten så måste den omgivande luften vara torrare. Det jag och många har gjort långa tider är ställa madrasserna upp så att luften kommer åt att torka båda sidor. Med Bergo eller madrassunderlägg så kommer också luften åt på bägge sidor. Varenda säng för hemmabruk har någon form av öppningar i botten. Varför skulle detta inte behövas i en båt? En madrass hemma är dessutom tjockare för att kunna härbärgera fukten tills den kan ventileras bort.

 

Att fuktig luft är tyngre än torr luft är väl ändå ganska självklart? Fuktig luft är torr luft med tillsatt vatten. Kolla Mollierdiagrammet!

 

Liggunderlag kan absolut förbättra genom att det blir mer isolering men det gör en tjockare madrass också. Men har man tex en britsbotten av plywood så brukar det vara effektivt att isoler på undersidan av plywooden för att inte få en "kall vägg", det går bra med liggunderlag, eller som i en av mina båtar, frigolit. För att den fuktiga luften ska kondensera så krävs en ganska stor temeperaturskillnad. Det är därför som "den kalla väggens princip" sällan fungerar i verkligheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...