Jump to content
Thursday 19 September 2019
Big_Mike

Utombordare 20hk Yamaha går dåligt på låga varv

Recommended Posts

Hej, har en Yamaha 20hk styrpulpet, snörstart, manuell choke, tidigt 90-tal. Sitter på en Buster Booster. Första året i min ägo. Har inte kört jättemycket med den än men upplever vissa problem.

 

Har bytt tändstift och bränslefilter.

 

Går mkt dåligt på låga varvtal och vill tjuvstanna om man låter den stå på tomgång. Är man snabb och varvar upp går den bra.

 

Idag när jag kört med den ett tag så startade den på första draget men dog när jag började ge gas. Sen sjukt svårstartad. Lyfte av kåpan och fick till slut igång den men om jag inte gasade så dog den direkt. Efter massa nötande fick jag den att börja röra sig framåt, fick ge ca 50% gaspådrag för att den skulle börja gå bra. Körde då hem igen. På låg fart framåt rycker den och går ojämnt.

 

Någon som kan hjälpa mig i rätt riktning här?

 

Tack på förhand.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev guestsson:

Sannolikt behövs en rengöring av förgasaren.

Ok, det var min första tanke också. Kan man hitta beskrivningar för hur man får loss den på bästa sätt? Lite osäker på exakt årtal på min motor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enklast om du hittar en skylt med modell/serienummer på motorn. Kolla runt fästet. Ej på kåpan. Eller kanske enklare att leta på youtube efter film på någon som plockar ner förgasare på en motor som ser ut som din. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för dina svar. Ja, finns en skylt som jag bifogat. Hittat en lista med årtal för olika nummer men denna verkar saknas där.

 

Aldrig hållt på med utombordare eller förgasare tidigare så det är ju dags nu.

20190728_234049.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Några tips. 

Håll till på en ren plats där det går att hitta ev saker som faller på golvet. 

 

Använd skruvmejslar med klinga som passar bra i de mässingsdetaljer som skall lossas. De kan sitta ganska hårt. Ibland kan man t.o.m. få ge upp att lossa.

 

Det brukar finnas en blandningsskruv med fjäder för tomgångsinställning. Innan denna tas bort, dra den inåt och räkna varven tills den bottnar lätt. Dra inte hårt. Anteckna antalet varv, även 1/4 räknas. Tänken är att kunna återställa skruven i samma läge.

 

Tillgång till tryckluft är bra. En cykelpump eller tryckluft på burk kan duga.

 

Vanligen behövs inga reservdelar/packningar om den bara skall rengöras. 

 

Fota så att du får ihop det på samma sätt det var.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rebgöring påbörjad. Till skillnad från många förgasare på Youtube har denna bara en jetscrew vid flottören. Inga uppenbara stopp som jag har hittat än. Skitigt på utsidan, rent inuti. Motorn är från 84 så det är nog väntat.

 

Lite fundersam på hur mycket jag behöver plocka isär den. Många videos så sprutar de lite rengöringsspray i munstyckena och är nöjda sen. 

 

Vad tror ni? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spjälen kan du låta vara. I övrigt lossa allt som är gängat och kan dölja en väg för bränsle/lufth. Du ska inte räkna med att se ev. skit som satt igen lågfartsdelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, lossade på det mesta utom spjällen. Blåst på ordentligt med både förgasarrengöring och tryckluft men nu vill skrället inte starta alls. 

 

Idéer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Testa med startgas allt spruta in lite bränsle direkt i förgasaren och öppna gasspjället en bit. Om motorn fortfarande är tvärdöd är det dags att rikta uppmärksamheten mot tändningen istället.

Har du gnista?

Fjärrdiagnos med knapp information kan tyvärr leda fel ibland. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tände ju innan jag tog ner förgasaren så borde vara ok och dessutom nya stift för säsongen. 

 

Ska prova startas.

 

Kan blandskruven spöka? Stod två varv från botten när jag lossade den men kan ju vara lite lite felmarginal här.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Blandningsskruven kan vara stängd utan att det påverkar. Motorn skall starta ändå med choke och lite pådrag, men den kommer sakna tomgång/lågfart. 

Edited by guestsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gick igång med startgas och gick bra på höga varv. Riktigt bra. 

 

Fortfarande sämre på lägre varv. När den var kall och gick på tomgång så var det ett jäkla knack och ryck. Smällde i hela båten. 

 

Ställde upp tomgången något, blev lite bättre. Försökte testa lite med blandskruven, kvarts varv åt bägge hållen men gav inget direkt.

 

Tror rengöringen gjorde gott men kan vara fler issues.

 

Funderar på att lämna in den och kolla kompressionen. Fler idéer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så... Det här gick ju bra...

 

Köpte kompressionsmätare på Biltema och konstaterade att jag hade 5.5 bar på ena cylindern och 7.1 på andra. 

 

Beställde en ny topplockspackning på marineparts.se. 

 

Tog upp båten och konstaterade att motorlåset buggat ur totalt så kommer inte kunna plocka av motorn. 

 

Well, började demontera topplocket med motorn kvar på båten. Går ju bra så länge man kommer åt allt. Första skruvarna gick bra men sen gick det dock käpprätt åt h-vete. Ena skruven sa klick och gick av. Följt av en till. Och tre som underdelen av kåpan täcker för så jag har svårt att få loss dem.

 

Antagligen är det smartare att skrota riggen men jag är inte riktigt där än. 

 

Kommer att såga av ena motorfästet (det med lås) med tigersåg så jag kan få hem motorn till garaget. Får lösa en ny vridskruv där sen så småningom. 

 

Hur är konstruktionerna på dessa topplock? Är det möjligt att borra ur skruvarna som gått av eller kommer man garanterat borra sönder nåt?

 

Vad är det för material i skruvarna? Lyckas jag få ut dem behöver jag nya. Rostfria? Ska man köpa syrafasta om man nu ändå bara ska köpa två nya?

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-hp/20hp/20mlhu-1996/cylinder-crankcase

 

Det brukar vara en rostfri legering i skruvarna men ganska mjuk. Jag borrade ur M10 skruvar till vxlhuset i min 55 hk -76 med handborrmaskin och satte i Helicoil. Motsv. Finns på BilTema. Se till att det är rfr. insatser. M6 alt. M8 som du har är svårare. Sättet att lossa dessa skruvar är att värma upp dem så att aluminiumoxiden krymper. Men det är ju lite sent nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plockade ur motorblocket vilket gjorde det lättare att komma åt. Hettade upp med en trippel burner vilket gjorde att jag fick ur återstående skruvar någorlunda enkelt. Några hade börjat rosta...

 

Riggpackningen gick sönder när jag plockade ur blocket så en ny är beställd. 

 

Ordentligt skitigt så tänkte rengöra bäst det går med t-röd och smärjelduk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy