Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Elegancej

Yamaha 30hp 2t 1988 stendöd.

Rekommendera Poster

Var vid båten idag och skulle greja lite startade motorn och det var inga problem. Började skruva isär för att ta bort förgasarna och ta med hem för rengörning och skulle även byta tändstift. Någon gång i detta förfarande skulle jag kolla något och vrider på tändningen för att starta och det är stendött, det klickar inte ens i solenoiden till startmotorn allt är bara tyst. Batterierna håller 13V, hängsäkringen som sitter på en tunn röd kabel är avbrunnen, bytte den men fortfarande stendött. Var leta efter vad? tändningslåset eller solenoiden hur mycket är det att riva isär?

 

//Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju som om det inte finns kontakt med batteriet om det inte ens klickar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag har kunnat mäta på startmotorn direkt från batteriet så har jag 13V och jag tror att det var så även på den ena anslutningen på solenoiden lite svårt att se och komma åt, verkar som man kanske behöver skruva bort startmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den nya säkringen som jag bytte till var trasig också men det syntes inte utan man fick mäta på den. Så iväg och köpa några nya säkringar och sätta dit en och vips så startade de motorn så allt frid och fröjd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får du ju ta reda på varför den första säkringen löste ut, fixade du en kortis någonstans tror du? Eller har du öht kopplat med några kablar?

Hoppas nu bara att du köpte flera säkringar och inte en ända... Typisk bra att ha ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag fixade en kortis för egen maskin märkte jag senare när jag fått igång den. Det blev även fler säkringar till reserv.

 

//Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...