Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
rydsbat

Uttern 6300 - styrkabel av

Rekommendera Poster

Hej

igår hade vi oturen att vår styrkabel/vajer fick av (tror jag). Vi kan vrida på ratten hur lätt som helst men motorn rör sig inte. Har kollat på baksidan och ser att själva vajern rör sig i det lilla huset men inte där bal vid motorn.

 

kollade om det fanns någon märkning på kabeln men tyvärr inget så vet inte modell eller längd. Någon som vet vad uttern 6300 brukar ha eller är det olika? Är detta svårt att byta ut själv? 

 

Tacksam för alla tips och svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt är det inte men det gäller att köpa rätt längd på kabeln. Dra inte ut kabel med hölje utan att låta en draglina följa med. Det underlättar när man ska dra i den nya. Vet dock inte hur det ser ut på din båt. Där kanske vajern går synligt hela vägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej,

Nu kanske jag låter dum men byter man hela kabeln eller bara vajern inuti svarta höljet?

 

Ska försöka mäta den gamla. Hur får jag ut den från själva syrehuset tror jag det kallas, som ett stort kugghjul?

 

Jag ser delar utav den då gör genom lite tofter och sedan upp bakom ratten

Redigerad av rydsbat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast byter man hela vajern inklusive hölje. (Förr i tiden kunde man byta bara vajern men tror inte det finns längre.)

Hur det ser ut bakom ratten vet jag inte men testa Google. 

Och, som sagt, dra inte ut någon del av vajern/höljet som inte syns bakom något utan att dra en tråd eller snöre där. 

När du fått ut höljet är det lätt att mäta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På 6300 är det inga problem att byta styrvajern, den är synlig hela vägen efter att du har tagit bort panelen som gasreglaget sitter på. Det är nog olika längd beroende på om du har modellen med förlängda badbryggan eller inte. Ta bort viren och mät

Redigerad av micke_102

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

tack för bra svar !

 

Har med badbryggan bak. Hur lossar jag själva vajern från styrhuset bakom ratten samt hur sätter jag dit den nya?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta hur det ser ut i din båt, så brukar det vara lättast att ta bort hela rattdelen, rattväxeln.

Det är inte ovanligt att det som du kallar för "kugghjulet" kan vara slitet, och då slirar på den nya vajern/styrkabeln.

Sådana här styrkablar säljs i många olika längder i 10cm intervall.

Jag har bytt flera stycken i egna eller andras båtar, brukar inte vara några problem, det svåraste kan ju vara om styrkabeln in inbyggd bakom inredning, men så tycks det ju inte vara på din båt. Om även rattväxeln är sliten bör du överväga att byta till hydraulstyrning istället, visserligen dyrare, men ger bättre körkänsla och precision, det händer emellanåt att båttillbehörsbutikerna har extrapris på sådana. Men om det går att reparera din befintliga styrning och tycker att den tills haveriet har fungerat bra skall du behålla den och istället köpa reservdelar och ny styrkabeel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar en bild hur det ser ut, hur lossar jag vajern här?

8A046A38-C00F-4FF3-AFF7-62E33A8B24D5.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev rydsbat:

Bifogar en bild hur det ser ut, hur lossar jag vajern här?

8A046A38-C00F-4FF3-AFF7-62E33A8B24D5.png

Slacka hela kabeln (om den pga brottet inte redan är slack) kanske kan du lyfta ur den vita styrskenan av plast, inte säkert det behövs. Men lossa även styrkabeln vid motorn iallafall.

Det sitter en stoppskruv som håller höljet uppe till vänster i bild, lossa den, lyft ur hela kabelpaketet, om det går, om inte måste du även lossa hjulet.

Troligtvis behöver du inte lossa den nedre skruven, den håller "uppsamlingshöljet" som tar hand om den utmatande kabeln/vajern, men det ser du när du kommit så långt. Sedan skall det bara vara att rappa ur kabel med eller utan hölje.

Inspektera det stora hjulet, tvätta rent lägg på nytt fett i lagom dos.

Det brukar vara absolut lättast att börja i denna ändan vid ratten, och sedan ta kabelns anslutning vid motorn. Ja alltså då du lagt ut styrkabeln i båten.

Kolla även att det inte är glapp i axeln mellan ratten och hjulet. Ratten kan sitta hårt fast, tas med avdragare, axeln är konisk med kilspår där det sitter en kil (="halvmåne").

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt, tack! Ska testa ikväll och se om jag får loss den. Är detta en teleflex styrvajer eller vad ser det it att vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev rydsbat:

Grymt, tack! Ska testa ikväll och se om jag får loss den. Är detta en teleflex styrvajer eller vad ser det it att vara?

Jag vet inte vad det är för fabrikat, men kolla på plåten/locket du har skruvat loss, det kanske står något tillverkarnamn där. Vill minnas att kablarna ser likadana ut, är rätt universella, men jag kan ha fel på den punkten. Morse/Teleflex är kanske det vanligaste fabrikatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Återigen tack!!

 

ska mer mot kvällen och kika, tror tyvärr inte att det stod på locket heller. Ska försöka få loss den gamla, ta med den till nån båtbutik så får dom försöka hitta en likadan :)

 

Återkommer om jag har fler frågor eller ger senaste statusen 

Redigerad av rydsbat
Felstavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick ut styrkabeln igår och köpte en likadan idag, får se om jag hinner byta. Återkommer efter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
57 minuter sedan skrev rydsbat:

Fick ut styrkabeln igår och köpte en likadan idag, får se om jag hinner byta. Återkommer efter

:)återplantering görs i motsatt ordning gentemot demonteringen.:)

Återmontering görs i motsatt ordning gentemot demonteringen.

Börja med att lägga ut kabeln i båten, där den skall ligga.

Trä kabeln i rattdelen liksom höljet, sätt dit skruvarna, glöm inte att lägga i litet fett innan. Skruva i skruvarna löst. Här är det viktigt att du lägger, eller snurrar in vajern så att du kan svänga lika mycket år båda hållen, att halva vajern (av den delen som är fri från höljet) är indragen i rattdelen när motorn står i läger för "rakt fram", detta kan vara knepigt.

 

Sedan vid motorn, fixera höljet i sin hållare, samt kabelns ända i motorns styrbygel, drag i skruvarna för hand, drag inte åt någonting ännu.

Kolla att allt fungerar, om det ser ok ut drar du fast skruvarna.

Prova nu att allting fungerar som det skall innan du lämnar hamnen.

 

Vad jag minns av sådana här monteringar är att det kan vara tålamodsprövande att få ratten i rätt läge, om det är en treekrad ratt vill man ju gärna ha ekrarna klockan, tre, sex och nio, vid färd rakt fram. På personbilar sitter ju ratten på splines och kan lätt flyttas, så är det inte här.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

ska ner imorgon och testa, hann inte idag. Som tur är så är ratten inte treekrad 🙂

 

något annat som kan vara bra att veta innan installation ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev rydsbat:

Hej

 

ska ner imorgon och testa, hann inte idag. Som tur är så är ratten inte treekrad 🙂

 

något annat som kan vara bra att veta innan installation ?

Njae, inget jag kommer på nu. Men ta god tid på dig och försök att jobba metodiskt. 

Egentligen är det inte så svårt, det knepiga är ju att grejerna kan sitta svårt till, det kan bli en del krypande och andra akrobatiska övningar.

Använd bra verktyg, fasta nycklar och kanske hylsnyckesats, och då hoppas att det är millimeterstandard på skruvar och muttrar. Drag först fast grejerna bara med handkraft, testavatt det funkar och löper lätt, sedan kan du dra åt med verktyg.

Kan ju vara bra att fetta in gängorna på skruvarna längst bak där miljön är påfrestande så är det lättare att skruva i sär det någon gång i framtiden, om det skulle behövas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda man behöver ta bort från styrväxeln är den övre skruven på bilden. Locket kan sitta kvar. När skruven är borta vevar man ut kabeln med ratten. Att ta bort hjulet är onödigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Rollen:

Det enda man behöver ta bort från styrväxeln är den övre skruven på bilden. Locket kan sitta kvar. När skruven är borta vevar man ut kabeln med ratten. Att ta bort hjulet är onödigt.

Ja det är det absolut enklast om grejerna i övrigt är oskadade. Om nu inte det heller är så noga med hur rattens läge vid rakt fram blir. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt fick perfekt och styrningen fungerar nu åter :) stort tack för alla tips där ute!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra, inte så himla svårt, va? 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, lättare att få i än ur :) 

är man bara noga, och tar god tid på sig så går det. Tig ca timman att koppla in den nya på plats

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...