Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mrgi

Yamaha 90 hk 2-takt - går runt men startar inte

Rekommendera Poster

Hej,

jag kan inte få igång motorn efter att den plötsligt slutat fungera på sjön.

 



Hur det gick till:
  1. Startade motorn kall utan problem vid bryggan.
  2. Värmde upp motorn.
  3. Åkte ungefär 3 minuter från bryggan
  4. Tryckte på Powertilt-knappen när motorn plötsligt tvärdör.
  5. Försökte starta om men motorn kommer aldrig igång.
  6. Drog slutsatsen (kanske felaktigt) att batteriet var dåligt och att Powertilt måste ha påverkat.
  7. Paddlade tillbaka till bryggan.


Vad jag har provat (inte nödvändigtvis i följande ordning):

  1. Köpt nytt batteri.
  2. Rensat och sprejat ärgade kontakter nära batteriet.
  3. Mätt spänning på batteriet (se bild).
  4. Mätt spänning på motorn (se bild, där jag följt kabeln från batteriet).
  5. Rensat tändstift (se bild).
  6. Kontrollerat bränsle (ung. halvtank).
  7. Kontrollerat olja (fullt).
  8. Kontrollerat synliga bränsleslangar att de inte är klämda.
  9. Pumpat bränsleblåsan så den blir hård.

 

IMG_3253.jpg.cd3180f7980f22620cd29dddb6479318.jpg

Bild. Mätning vid batteri.

 

IMG_3252.jpg.a936f031e7f06dc8253bc535debb90b2.jpg

Bild. Mätning vid motor

 

IMG_3233.jpg.86ba4374de676f5c67848ca429575171.jpg

Bild. Tändstift ej rengjord (vänster), tändstift borstad (höger).


Värt att veta:

  • Misstänker att Powertilthändelsen kanske inte har något med problemet att göra utan att det bara var ett sammanträffande.
  • Ser att startmotorn snurrar och kopplas på svänghjulet (se video).
  • Båt: Yamarin 5220
  • Använde inte båten förra säsongen.
  • Båten fungerade felfritt under två turer några dagar innan detta uppstod.
  • Båten är fortfarande förtöjd - inte så lätt att komma åt alla vinklar på motorn och riskabelt att montera bort för mycket.
  • Jag är verkligen amatör så har svårt att hänga med begreppen.

 

Tacksam för all hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt är tändsystemet helt oberoende av 12V systemet. Det ska gå att rycka igång motorn utan tillgång till batteri. Så det du upplevt är svårt att förklara. Kolla om du öht har gnista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla CDI eletronics trouble shooting guide och ladda ned pdf:en. Leta upp din motor eller en samtida Yamaha. Läs under avsnittet Will not start/no spark. Första rådet lär vara att koppla ur stoppledningen vid CDI boxen. Troligen är denns svart/gul. Om du vill kan du börja med att koppla in en ohmmäter mellan denna och jord minus på batteriet. Med tändningen påslagen skall resistansen vara mkt hög. I vart fall över 100 kohm.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så att stiften är hela? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@535GT När jag rensade tändstiften så var de ganska smutsiga vid tändstiftsgapet (se bild ovan) och de fanns hårt sittande avlagringar på anslutningen som jag skrapade av. Däremot såg jag ingen spricka i porslinet och jag tror inte elektroderna var brända.

 

Jag har vägarna förbi Erlandssons Brygga i veckan så jag passar på att köpa tre nya tändstift (BR8HS-10) @ 70 kr/st så slipper jag undra om problemet ligger just där.

 

Vid nästa tillfälla ska jag också försöka ge mig på CDI:n. Nu vet jag vart den ligger. Så här står det i manualen för Yamaha 90 hk:

 

Quote

Ignition system malfunction

If the battery voltage is low or in the unlikely event of an ignition system malfunction, the engine speed may become erratic or the engine may stop. In such a situation, follow the procedure below.

  1. Remove the CDI unit cover or electrical cover, if equipped.
  2. Disconnect the yellow cord (emergency circuit) of the CDI unit to return to port.

AcroRd32_2019-07-28_22-13-10.png.02181ee3043b276ca399af43638739fc.png

 

Redigerad av mrgi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade lite. Du har insprutning och därmed är motorn beroende av 12V för att starta och funka. Urkoppling av en gula ledningen kopplar bort 12V och sätter en del motorfunktioner ut spel. Tändpunkten fixeras till 5 grader föd. Motorn går att starta men går bara på låga varv (linka hem). Du kan testa, men detta är inte den ledning jag talade om.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löst!

 

Svågern kom förbi och gick igenom allt igen: kontakter, tändstift, batteri osv. sen pillar han på brytaren för dödmansgreppet och vips så kommer den igång.

 

Förra ägaren hade nämnt vid försäljning att han tröttnat på dödmansgreppet och trätt ett snöre bakom brytaren för att alltid hålla den ute. Den informationen hade jag helt glömt bort och nu visar det sig att snöret lossnat en aning vilket gjorde att motorn inte startade.

 

Jag känner mig korkad att jag inte kollat en sån grej men också tacksam att det inte blev en dyr historia. Nu går jag tillbaka till dödmansgreppet - inte minst för säkerhetens skull.

 

@guestsson Jag vill tacka dig för ditt engagemang och tålamod. Du är en förebild för hur jag tycker man ska agera på ett forum: inga korta meningar med komplicerade åtgärder, ingen nedlåtande ton utan bra idéer och tips som faktiskt går att felsöka vidare med. Fortsätt så och hoppas många andra kommer att uppskatta din djupa kompetens.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det löste sig och tack för omdömmet. Jag tror du förstått att motorn hade startat efter urkoppling av stoppledningen på det sätt CDI Electronics beskrivit. Min erfarenhet är att stoppledningen sällan är problemet, men mycket enkelt att kolla och oftast väldigt billigt och enkelt att fixa om så skulle vara fallet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...