Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gbgdykarn

Aphrodite 25

Rekommendera Poster

3 minuter sedan skrev Peka67:

Rättelse, det skiljer 600kg Polcan är mer lättrimmat och behöver inte revas i första taget. Om du nu ska köpa en billig instegsbåt så fokusera mer på funktion och säkert. 

Kloka ord, trotts att jag argumenterar för min sak så tar jag upp de ni säger, nyttigt och mycket att lära här på forumet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dina uppgifter om försäkring låter märkliga, har försäkrat min Scampi 9x3 m för 60000, anpassat till verkligheten efter senaste årens prisras. Betalar 816:--, rabatt för medlemskap i båtklubb och nautiska kompetens självrisk 3000

Pris före rabatter 1204:-

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gbgdykarn:

i som tidigar sålt/köpt segelbpt, hur vanligt är det att även provsegla?

Provsegla skall man göra. Här finns möjlighet att testa allt, precis som när du provkört motorbåtar.

Tuffa runt för motor ett tag så du ser att den funkar och hur båten känns, men den biten har du ju redan koll på. Segla alla segel och testa alla vinschar. Passa på att kolla alla fall och skot (rep, snören och tåtar). Det är skrämmande hur mycket en liten rulle rep kostar.

 

Hur är det att gå runt, röra sig, på båten när den seglas? Om man inte är så seglingsvan ber man säljaren segla och så hänger man med och passar på att styra. Kolla så seglen ser ut att stå bra, de skall se ut ungefär som en flygplansvinge. Man brukar även säga att det skall finnas prassel kvar i segelduken. Trötta slitna segel är betydligt svårare att få till att stå bra (få till formen rätt). Men till rätt pris så funkar det att segla även med trötta segel.

 

Kan vara bra att ha med sambon då man ser saker och ting på olika sätt. Dessutom kan det vara bra att veta hur båten kan segla när någon som är van att hantera den seglar. (Hoppas du hänger med hur jag menar där 😀). Det tar ett tag att lära sig en ny båt. Jag tror det tar längre tid att lära sig en segelbåt än en motorbåt (men det vet jag egentligen inget om...).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Gbgdykarn:

Ni som tidigar sålt/köpt segelbpt, hur vanligt är det att även provsegla?

Det har jag aldrig gjort, eller rättare sagt, båtar som tilltalat mig har jag inte provseglat, istället har försökt läsa det som finns och framförallt, prata med ägare.

Båtar som jag bara har haft ett litet intresse för har jag ibland provat. Det har dock aldrig blivit affär. 

JAg har seglat en del andra båtar och uppfattningen om dem tar ett antal dagar innan man är klar över. Ganska ofta är det inte som man tror.

Ägna framförallt tid åt att funder på hur det fungerar. Får man plats med sina grejer, går det att laga mat, kan man sitta i soffan i mer än 10 min innan man får  ont i ryggen. Fundera på hur länge färskvattentanken räcker.

Diskuterar med sambon, trivs inte hon så blir det inget seglandet. Det är svårt att tillstå, men ibland har de väldigt nyktra synpunkter.

 

4 timmar sedan skrev Peka67:

Största skillnaden mellan båtarna är 500kg mer i kölen på Polcan

Den största skillnaden är nog att Polca är ritad av Ingvar Carlsson i Upphärad, såldes som självbygge och aldrig går att sälja. Kombinationen självbygge och okänt fabrikat är dött på marknaden.

4 timmar sedan skrev Peka67:

Rättelse, det skiljer 600kg Polcan är mer lättrimmat och behöver inte revas i första taget.

Även totalvikten mot en Magic skiljer 600 lg.

Har du provseglat någon Polca?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev bhemac:

Den största skillnaden är nog att Polca är ritad av Ingvar Carlsson i Upphärad, såldes som självbygge och aldrig går att sälja. Kombinationen självbygge och okänt fabrikat är dött på marknaden.

Även totalvikten mot en Magic skiljer 600 lg.

Jaha nu är vi igång igen bhemac. Polca 28 har jag följt i över 15 år då det är en av flera båtar jag själv kan tänka mig att köpa. Samtliga har genom åren blivit sålda, ibland har det tagit längre tid att sälja, vilket förmodligen har med snickarförmågen att göra. Att Polca har 600kg mer i kölen därav 600kg högre totalvikt är ljuv musik i mina öron. 

 

Tycker fortfarande att Forgus 31 är det smarta valet, med lite tur kanske man kan skjuta på motorbyte ett par säsonger, vilket ger Ts med familj tid att prova på segling under bra förutsättningar.

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-30 vid 12:00 skrev mikael_matsson:

Jag föredrar inombordare. De är ju bättre på precis allt, dessutom stjäls de inte. Dock gillar seglare inte alltid motorer så de har allt för ofta glömts bort och aldrig blivit underhållna, därav inombordarskräcken hos många seglare skulle jag tro. En utombordare går ju bara att hänga på en ny när man dödat sin gamla.


Jag håller inte med. Inombordare är verkligen inte bättre på precis allt.

Jag skrev en sammanfattning i en annan tråd för några år sen. Klistrar in nedan.

- - -
 

Fördelar med utombordare (och nu menar jag på en mindre segelbåt - jag inser att kring 3-4 ton/28-30 fot och över är det alltför opraktiskt):

- Enkelt och billigt både i inköp och service. En mindre motor lyfter man enkelt av ensam eller med en person som hjälper till.

- Inget som släpar i vattnet och bromsar när man seglar.

- Inget nere i vattnet som linor och annat kan fastna på medan man seglar, och skulle nåt fastna medan man går för motor är det förhållandevis enkelt att fälla upp motorn, göra rent/skära bort linor, och sen fortsätta köra igen. Man slipper bada.

 

- En utombordare går att styra, och rätt använd blir det nästan som att ha en bogpropeller. Man kan göra väldigt snäva och exakta svängar, bakåt som framåt. Även i mycket låg fart, när det inte går att styra effektivt med rodret, kan utombordarens riktbara kraft erbjuda god kontroll.

- En utombordare väger lite jämfört med en inombordare av jämförbar styrka. T ex väger en Yanmar 1GM10, ca 9 hk, närmare 80 kg, jämfört med en utombordare, Tohatsu 9.8 hk, på knappt 40 kg. För äldre motorer är skillnaden troligtvis ännu större, i synnerhet om man räknar med tvåtaktare på utombordarsidan.

- Ingen axelgenomföring som kan läcka.

Nackdelar med utombordare:

- Högre motorljud eftersom motorn sitter exponerad nära sittbrunnen, jämfört med en inombordare inne i ett mer ljudisolerat motorrum, plus att motortypen i sig i utombordare kan väsnas mer, allt annat lika.

- Mer avgaslukt, främst med vinden in från akter (men då seglar man väl ändå helst?).

- Viss risk för att propellern då och då hoppar ur vattnet vid kraftig sjögång. Ju längre båt, och ju högre motormontering, desto större risk.

- Högre bränsleförbrukning jämfört med dieselinombordare.

- Brandfarligare och mer luktande bränsle jämfört med dieselinombordare.

- Vikten längre akterut, vilket kan påverka hur båten ligger i vattnet. En båt som lätt sätter sig på ändan kan bromsas mer av en liten utombordare än en större inombordare som är mer centralt placerad.

- Viss stöldrisk. Utombordare stjäls ibland. Inombordare på segelbåtar stjäls så gott som aldrig, vågar jag påstå.

- Sämre ergonomi vid användning. Man är som förare tvingad att sitta längst bak i sittbrunnen för att nå utombordarens styrarm. Med inombordare har man normalt ett gasreglage som är mer bekvämt placerat inne i sittbrunnen.

- Två saker att styra med samtidigt, både rodret och motorn, jämfört med enbart rodret i fallet med inombordare, vilket kan vara negativt i vissa situationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra svar.

 

Jag va och kollade på en maxi 77 idag och en magic, magicen va fin. "Stor toalett" och smidigt kök för sin storlek.

Bra bäddar och helt ok utrymmen. 

 

Däremot så var det små sprickor runt samtliga köl-bultar och vid den främre en större spricka där de låg ansamlat vatten. Med större menar jag kanse 0.5-1mm bred och ca 10cm lång. Kändes illa?

Iövrigt en riktigt shysst båt.

 

Kollade som sagt på en 77 också. Toa=obefintlig (funkar för barnen=ok)

Köket va ok, och utrymmerna fina.

Lutar mot en 77 ändå, dock med utombordare om ingen galning lägger ut en billigt med nybytt motor. 

 

Vad tror ni om mina tankar ovan? 

Bör ju vara relativt lättsåld när den ska säljar för att förhoppningsvis uppgraderas om 1-2 säsonger?

 

Goda råd ang provsegla eller ej, ska dundera på hur jag gör med det när de kommer till ett mer skarpt köpläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte provseglat när jag köpt båt, det har varit såpass välkända båtar då man väntade inga överraskningar. Viktigast med provsegling tror jag är att sambon är med och får känna hur en segelbåt rör sig en dag när det blåser 5-7 m/s och accepterar det, i verkligheten kommer det ibland att bli värre. Det finns dom som blir rädda när det lutar och inte kan övertygas med rationella argument. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Peka67:

Rättelse, det skiljer 600kg Polcan är mer lättrimmat och behöver inte revas i första taget. Om du nu ska köpa en billig instegsbåt så fokusera mer på funktion och säkert. 

Polca är en betydligt tröttare båt att segla än t ex Maxi Magic med sin mastheadrigg mm också, inte att förglömma. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tycker Maxi 77:an verkar OK; har du kikat på Sunwind 26/27..?

Eller håll ögonen öppna efter en Maxi 777; med den riggen kommer skrovet till sin rätt, men de är rätt ovanliga tyvärr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gbgdykarn:

Bör ju vara relativt lättsåld när den ska säljar för att förhoppningsvis uppgraderas om 1-2 säsonger

Beror på hur man ser på det. En kompis köpte en 77:a för 10 år sedan, ca 70 tkr. Idag hade han fått två för samma pengar. Om två år kanske man får 20tkr. Men om du idag tittar på en större båt så har den i så fall säkert fallit med minst 10 tkr. I absolut värsta fall förlorar du 30 tkr. Men en 77 får du i alla fall såld, många andra i samma storleksklass är helt osäljbara. Prisutvecklingen på mindre segelbåtar har varit katastrofal och lär fortsätta.

Personligen tycker jag Magic verkar trevligare. Men det är ju inte jag som ska ha båten. Frågan är om sprickorna är kosmetiskt eller allvarligt.

Sunwind tycker jag också verkar trevlig.

1 timme sedan skrev trewq:

Viktigast med provsegling tror jag är att sambon är med och får känna hur en segelbåt rör sig en dag när det blåser 5-7 m/s och accepterar det, i verkligheten kommer det ibland att bli värre

Det är en bra aspekt!

2 timmar sedan skrev Peka67:

Polca 28 har jag följt i över 15 år då det är en av flera båtar jag själv kan tänka mig att köpa.

Har du provseglat några? Och hur mycket fick de i verkligheten när de sålde?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Peter_K:

Polca är en betydligt tröttare båt att segla än t ex Maxi Magic med sin mastheadrigg mm också, inte att förglömma. 

Trött japp på vissa kommentarer. Bara för att magic har lite bättre SRS innebär det inte att den är snabbare under alla förhållanden och bogar. Dessutom kräver den mer trimmkunskaper om du ska nå upp till SRS.

 

Sedan har du inga betänkligheter att föreslå ännu trögare båtar än Polca 28.

SRS:

Polca 28        0.871

Maxi 84         0.862

Maxi 77         0.86

Sunwind 27  0.847

 

Ts om du väljer Maxi 77 så fick de bättre kölinfästning efter 1975, åk och titta på Polcan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Peka67:

Trött japp på vissa kommentarer. Bara för att magic har lite bättre SRS innebär det inte att den är snabbare under alla förhållanden och bogar. Dessutom kräver den mer trimmkunskaper om du ska nå upp till SRS.

 

Sedan har du inga betänkligheter att föreslå ännu trögare båtar än Polca 28.

SRS:

Polca 28        0.871

Maxi 84         0.862

Maxi 77         0.86

Sunwind 27  0.847

 

Ts om du väljer Maxi 77 så fick de bättre kölinfästning efter 1975, åk och titta på Polcan.

Vet inte vad du seglar för båt själv, Peka67, men allt handlar inte om vad SRS visar, som ju visar maxfart i vindarna 3-8 m/s på en rundbana. Det är betydligt svårare att få upp en mastheadriggad båt i maxfart än en partialriggad.

 

Sunwind ÄR en snabb båt, betydligt snabbare än en Maxi 77, speciellt i lätta semestervindar om man inte är grym på att trimma. Partialriggen gör den lättare att segla än både M77 och Polca. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

Däremot så var det små sprickor runt samtliga köl-bultar och vid den främre en större spricka där de låg ansamlat vatten. Med större menar jag kanse 0.5-1mm bred och ca 10cm lång. Kändes illa?

Iövrigt en riktigt shysst båt.

 

Om Magicen verkade bra i övrigt så kan det nog vara värt att kolla orsaken till sprickorna.

 

Smaka på vattnet för att avgöra om det är sjövatten eller färskvatten, detta avgör inriktning på vidare undersökning.

 

Små sprickor behöver inte vara hela världen, båten är ju trots allt inte ny och alla båtar går på grund någon gång...

 

Fördelen med mindre och lättare båtar är att även skadorna för det mesta blir mer begränsade vid grundstötning jämfört med större och tyngre båtar.

 

Utbytt inombordare, partialrigg, känt varumärke, löpande underhåll och bra skick gör den till en vinnare just nu i mina ögon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som kuriosa i sammanhanget kan jag nämna att Maxi Magic var Pelle Petterssons oblyga kopia av Jeanneau Fantasia som kom ett par år tidigare.

 

Det tråkiga i sammanhanget var att Pelle Petterson gjort kopian utan att förstå det fina med originalet, som hade toa med ståhöjd och dörr akterut samt en stor akterruff med dörr och dubbelkoj, två egenskaper som Magicen helt saknar.

 

Jeanneau Fantasia blev vår första båt 1994, den gjorde att vi fick upp ögonen för Jeanneau som var ytterst ovanliga på våra breddgrader på den tiden, nu är vi inne på vår fjärde Jeanneau och nu är de av förklarliga skäl inte alls ovanliga i skärgården längre.

 

Med detta sagt så tror jag att Magic är en utmärkt första segelbåt.

 

Första bilden visar orginalet Jeanneau Fantasia, andra bilden kopia Maxi Magic, någon som ser skillnaden vid en första anblick?

 

 

Jeanneau Fantasia.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxi Magic hurra vad bra. Varför inte Albin Express, jippi ännu bättre. Och den har jag ju kappseglat "provseglat" vilken tur.

 

Vem bryr sig om att familjen aldig har seglat, bor på västkusten och har två mindre barn. Lika bra att de härdas, vi anmäler den till Tjörn runt direkt tycker jag.

 

Nåväl, jag gillar sunwind bra förslag. Fördelen med Polcan är storbåts inredning vilket tex innebär att man kan laga mat utan att bli irriterad när barnen vill förbi. Möter man upp med vänner kan man sitta många runt bordet och äta och mysa.

 

Mysigt och trevligt är väl poängen för familjen nu i början, före fart? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan Albin 78 Cirrus vara ett alternativ? Relativt vanlig, 7/8-dels-rigg, inombordare. Seglar bra.

Eller en Albin Cumulus som är lite större men också kostar det dubbla?

Sedan finns Facil 26 med en gedigen träinredning, bra seglare. Kanske lite för liten sittbrunn. Inte tillverkad i mer än drygt 100 ex.

 

Det viktigaste, tycker jag, är att hitta en båt som är välskött och hyggligt uppdaterad. Det finns många misskötta ex i den nämnda prisklassen men också en del pärlor. Jag brukar tänka så här då jag tittar på en beg båt; Om jag ser en del skavanker och konstigheter -hur mycket är det då som jag inte ser eller missar? Och tvärt om -ifall allting verkar väldigt prydligt så finns en möjlighet att även det som jag inte ser är prydligt. Är man en noggrann ägare så brukar det gälla det mesta på båten medans slarvern slarvat överallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Stephan_D:

Med detta sagt så tror jag att Magic är en utmärkt första segelbåt.

Nog har jag sett många båtar med denna har jag missat! Faktiskt imponerande vettig båt, sambovänlig inredning!

Fransmännen är duktiga på att bygga vettiga båtar och som ofta är väldigt trevliga.

Hur den seglar vet jag inget om men som de flesta märkesbåtar så är den säkert en hygglig seglare.

Tyvärr ligger den väl fel i pris för TS.

 

PS Det var naturligtvis Jeanneau Fantasia jag syftade på.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Maxi Magic hurra vad bra. Varför inte Albin Express, jippi ännu bättre. Och den har jag ju kappseglat "provseglat" vilken tur.

 

Vem bryr sig om att familjen aldig har seglat, bor på västkusten och har två mindre barn. Lika bra att de härdas, vi anmäler den till Tjörn runt direkt tycker jag.

 

Nåväl, jag gillar sunwind bra förslag. Fördelen med Polcan är storbåts inredning vilket tex innebär att man kan laga mat utan att bli irriterad när barnen vill förbi. Möter man upp med vänner kan man sitta många runt bordet och äta och mysa.

 

Mysigt och trevligt är väl poängen för familjen nu i början, före fart? 

Raljering är sådär som argument. 

 

De flesta båtar som nämnts här har väl alla det du kallar ”storbåtsinredning”, och man kan sitta många kring bordet, och man kan ha mysigt. Ingen har heller föreslagit någon racer; däremot ger ju partialrigg större möjligheter till riggtrim, vilket är en fördel i både lättare och hårdare vindar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Ingen har heller föreslagit någon racer; däremot ger ju partialrigg större möjligheter till riggtrim, vilket är en fördel i både lättare och hårdare vindar. 

Maxi Racer och Magic kommer ur samma form, olika överbyggnader och kölutformning. Tyvärr är 700kg i kölen klent i förhållande till utformning av det högsmala segelplanet. Det gör att Magic behöer revas tidigt, samt byte från genua till självslående fock. Sedan blir rörelserna i sjögång värre än för tex. Maxi 77.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Peka67:

Maxi Racer och Magic kommer ur samma form, olika överbyggnader och kölutformning. Tyvärr är 700kg i kölen klent i förhållande till utformning av det högsmala segelplanet. Det gör att Magic behöer revas tidigt, samt byte från genua till självslående fock. Sedan blir rörelserna i sjögång värre än för tex. Maxi 77.

Då har du inte alls fattat grejen med ett högt segelplan. 

 

Maxi Magic har ett högsmalt segelplan, och seglas som regel med självslående fock. Så långt är vi överens. I svaga semestervindar i en skärgård är det perfekt, dvs då båten används mest, men tar vinden i kan man enkelt minska segelplanet genom revning av storseglet; det går väldigt smidig med neddragna fall och trim som dessa båtar har som standard. I de lätta vindarna har Maxi 77:an för lite segel, och det går inte att öka mer än max. 

 

Jämfört med Maxi 77 har den endast 100 kg lättare köl, båda båtarna har bulbköl som ökar rätande momentet, men Maxi 77:ans låga mastheadrigg och väldigt stora försegel tillsammans med ett inre förstag gör båten trög i lätta vindar och jobbig att kryssa med.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Maxi Racer och Magic kommer ur samma form, olika överbyggnader och kölutformning. Tyvärr är 700kg i kölen klent i förhållande till utformning av det högsmala segelplanet. Det gör att Magic behöer revas tidigt, samt byte från genua till självslående fock. Sedan blir rörelserna i sjögång värre än för tex. Maxi 77

 

Märklig diskussion detta, men åtminstone jag har fullt förtroende för Pelle Petterssons kapacitet och erfarenhet att designa en välbalanserad båt med lagom segelyta och lämplig kölvikt.

 

Att skrovformen råkar vara densamma som Maxi Racer säger egentligen ingenting mer än att man slapp göra en plugg och en form till, min nuvarande Jeanneau Sun Fast 32i har samma skrov och överbyggnad som cruisingversionen Jeanneau Sun Odyssey 32i, men med djupare köl, högre rigg och mer segelyta, jag upplever inga problem med detta alls, sånt kan erfarna båtdesigners dimensionera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Då har du inte alls fattat grejen med ett högt segelplan. 

Jodå jag har fattat grejen, har du? Det handlar inte om mig eller dig. Utan om Ts med familj. Lek med tanken att våra kära nybörjare är lite sena på att reva när vinden ökar på. Byte av försegel reva storen (om Ts hunnit lära sig det). I vågor som försvårar, det gör säkert underverk på frugan och ungar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Peka67:

Jodå jag har fattat grejen, har du? Det handlar inte om mig eller dig. Utan om Ts med familj. Lek med tanken att våra kära nybörjare är lite sena på att reva när vinden ökar på. Byte av försegel reva storen (om Ts hunnit lära sig det). I vågor som försvårar, det gör säkert underverk på frugan och ungar.

Seglat ensam med barnen sedan de var två och fem år, så jodå - jag kan sätta mig in i deras situation rätt bra. 

De är nu tio och tretton. 

Vilka brukar du segla med..?

Min båt är jämnstor som de TS undrar om. 

Hur stor är din båt?

 

Varför skall du byta försegel? Som jag skrev, Maxi Magic seglas normalt med självslående fock och stor; det är det som är så fiffigt. Minska segel gör man jätteenkelt genom att reva storseglet från sittbrunnen. Är inte skitsvårt, man lär sig fort. Eller så tar man ner storseglet. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Seglat ensam med barnen sedan de var två och fem år, så jodå - jag kan sätta mig in i deras situation rätt bra. 

De är nu tio och tretton. 

Vilka brukar du segla med..?

 

Varför skall du byta försegel? Som jag skrev, Maxi Magic seglas normalt med självslående fock och stor; det är det som är så fiffigt. Minska segel gör man jätteenkelt genom att reva storseglet från sittbrunnen. 

Om du inte använder genua så blir väl båten rätt "trött". Känner inte att det här ger något mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peka67:

Om du inte använder genua så blir väl båten rätt "trött". Känner inte att det här ger något mer.

Maxi Magic är ritad för att seglas med självslående fock; funkar hur bra som helst. Behöver ingen genua. Precis som t ex Safir, som jag seglat en hel del med. 

 

Det är liksom det som är poängen med rejäla partialriggar. 

Den har segel så det räcker ändå, utan genua. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med så många svar och tankar!

 

Vae och kollade på en granada 27 idag, en bekants bekant har en, trevlig båt bpde invändigt och itvändigt. 

 

Va rullfock och denna satt monterad så att man kunde ta ett steg på skrovet mellan pullpit och rulle. Smart! Sambon gillade det.

Riktig toalett, ok kök. Visst om barnen vill förbi så blir det "kaos". Får i de fallet lära dom använda luckan i fören.

 

Det enda som jag tänker på, det sitter en md5 i den billigare på blocket, org motor. Begär 40k

Vågar man chansa? Vad fasiken gör man om motorn rasar? Går det att montera utombordare på en såpass stor båt och få ok drift?

 

Magic va fin, 50k hade i mina ögon varit en ok budgett. Ska kolla hemma vad som sägs, men just den i gbg nojar jag över. Inte de små sprickorna i de två bakre ingästningsrna, men den större i den främre känns intr kul.

Va svart gegga blandat med vatten. Smakade lite fort och tyckte mig känna salt. Men svårt att säga!

 

Har en 77 på g i varberg samt i kungsbacka, bägge med rulle samr utombordare. 15 resp 17k. 

Vad säger experterna? 

Ge 35 för en granada med en pontial risk för ett ras på md5 eller ge 15 för en maxi 77?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peka67:

Jodå jag har fattat grejen, har du? Det handlar inte om mig eller dig. Utan om Ts med familj. Lek med tanken att våra kära nybörjare är lite sena på att reva när vinden ökar på. Byte av försegel reva storen (om Ts hunnit lära sig det). I vågor som försvårar, det gör säkert underverk på frugan och ungar.

 Edit: haha. Tror inte ungarna och tanten kommer jubla och göra frivilga volter av lycka om seglingen går åt skogen. 

Men en lösning på drt blir att fulträna när dom inte är med. Iaf en tanke jag har. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gbgdykarn:

Men en lösning på drt blir att fulträna när dom inte är med. Iaf en tanke jag har. 

Träna med barn under lugna förhållanden, barn brukar tycka sådant är kul. Kan man engagera dem i seglandet så blir det roligare.

Jag hade en båtgranne som köpte en liten ful segelbåt, antagligen för att ha något att göra med barnen efter en skilsmässa. Han seglade som en kratta, så illa att vi inte hade hjärta att påpeka det. Men han lärde sig och nu några år senare så går det riktigt bra. Barnen har tillbringat mycket tid i båten även i hamn. Idag är de duktiga och engagerade. Det var nog väldigt smart gjort.

1 timme sedan skrev Gbgdykarn:

Ge 35 för en granada med en pontial risk för ett ras på md5 eller ge 15 för en maxi 77?

Det är ju livsfarligt att ge ett råd här om det blir fel. Själv hade jag gått på inombordaren, de brukar hålla bra de där små dieslarna. Framförallt brukar de vara pålitliga. Skulle man råka ut för ett ras som är så svårt att det inte lönar sig att reparera så går det alltid att hänga på en snurra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller motorer och skick, som jag skrev i en annan tråd - Med ett öppet sinne, näsa ögon och öron kommer man långt.

 

Största hotet mot en liten diesel är vanvård och sjövattenkylning, annars kan dom nog gå i evigheter om ägarna skött om dem, totalras är nog ganska sällsynt utan förvarning.

 

Om båten har S-drev så bör ägaren kunna upplysa om när bälgen byttes senast, annars skulle jag utgå från att det är dax för byte, och det kostar en rejäl slant.

 

Ett rent och fint motorrum och dito motor är ett första gott tecken.

 

Svart gegga blandad med vatten är inte så positivt, sånt borde ägaren ha åtgärdat.

 

De små tecknen på hur skötseln varit indikerar hur ägarna skött resten som man inte ser, när man undantagsvis hittar en pedantskött båt så märker man det, rent och fräscht överallt, sparade kvitton och kanske någon form av bokföring över genomförda oljebyten mm.

 

Nu rör det sig om rätt gamla och billiga båtar som förmodligen haft många ägare genom åren, så  att hitta pärlan kan vara en utmaning, men en rolig sådan.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...