Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gbgdykarn

Aphrodite 25

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Skulle uppskatta lite experthjälp från er.

Har googlat en heldel men hittar inga mängder med info.

 

Är på jakt efter en instegsbåt så sambon kan börja gilla havet.

Har dessutom en 6åring och en 7åring. 

 

Kollat på Maxi 77 och albin 78 men inte riktigt fastnat för dess inredning.

 

Fann nu Aphrodite 25 och uppskattar utrymmet med tanke på storlek, men hur är en A25 jämfört med en Maxi 77 i kvalité, segling och svårighet att segla?

 

Finns en på blocket nu med utombordare och 3 med inombordare (gamlq 80 tals maskiner).

Ska mam åndå satsa på inombordare? 

 

Kollar på båtar runt 30k, utrymme framför fart.

Om allt går enligt plan så kommer båten inom 2 år bytas mot större när sambon uppskattar seglingen.

 

Kortfattat:

Aphrodite 25, bra eller anus?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr tycket jag inte att Aphrodite 25 är en bra instegsbåt, såvida du inte är ordentligt segelkunnig.

 

Orsaken är att Aphrodite 25 måste seglas med backstag, vilket är lite svårare och något som de flesta seglare undviker.

 

Innan du köper båt hör med båtklubben så att det finns lediga platser. Kontrollera segel och motor, då det kostar mycket att byta.

 

Välj en båt som lätt kan anpassas till utombordare om det skulle behövas, alternativt välj båt med utombordare.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-28 vid 10:55 skrev Peka67:

Tyvärr tycket jag inte att Aphrodite 25 är en bra instegsbåt, såvida du inte är ordentligt segelkunnig.

 

Orsaken är att Aphrodite 25 måste seglas med backstag, vilket är lite svårare och något som de flesta seglare undviker.

 

Innan du köper båt hör med båtklubben så att det finns lediga platser. Kontrollera segel och motor, då det kostar mycket att byta.

 

Välj en båt som lätt kan anpassas till utombordare om det skulle behövas, alternativt välj båt med utombordare.

Lycka till.

Tack för svar!

 

Såg dessa backstag, ytterliggare tre punkter att skota(?) Om de nu heter så.

 

I övrigt riktigt trevlig båt trotts sin storlek!

 

Hur är granadan som båt, 27/28?

Jag tyvker nämligen t.ex maxi 77 ser väldogt tråkig ut, en maxi 84 skulle väl fungera, men dom sticker ofta iväg i pris vad jag har kunnat se.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har seglat båtar med backstag. 

Har man självslående fock är det inga problem. 

 

Stod inför liknande val som du; det blev till slut Dixie 27 (dvs den varianten som har partialrigg).

 

Granadan är också trevlig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja en båt med väldigt fräsch utombordare, gärna mindre än fem år. Du köper den ändå otroligt billigt när den sitter på en gammal båt.

 

Man får fokusera på trivsel före segling. Som du är inne på när du säger utrymme före seglingsegenskaper. Med barn blir du ju ibland (ofta) så att det är stor skillnad på om en rutt tar 3 eller 2 timmar. Att då kunna fälla ner motorn är ju en otrolig trygghet och källa till lugn. Överhuvudtaget så är nog få transporter utan fokus på camping och krabbfiske (på västkusten) nyckeln till trivsel med barnfamilj.

 

Har haft en båt i några år nu där utombordaren ”borde funka nu”. Inte bra. Köpte en ny nu (tohatsu sailpro) trots att jag nu tror mig lagat den gamla. Otroligt mycket bättre trots likande motorstyrka. Vred av motorfästet till och med, mindre bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev AndW:

Jag skulle välja en båt med väldigt fräsch utombordare, gärna mindre än fem år. Du köper den ändå otroligt billigt när den sitter på en gammal båt.

 

Man får fokusera på trivsel före segling. Som du är inne på när du säger utrymme före seglingsegenskaper. Med barn blir du ju ibland (ofta) så att det är stor skillnad på om en rutt tar 3 eller 2 timmar. Att då kunna fälla ner motorn är ju en otrolig trygghet och källa till lugn. Överhuvudtaget så är nog få transporter utan fokus på camping och krabbfiske (på västkusten) nyckeln till trivsel med barnfamilj.

 

Har haft en båt i några år nu där utombordaren ”borde funka nu”. Inte bra. Köpte en ny nu (tohatsu sailpro) trots att jag nu tror mig lagat den gamla. Otroligt mycket bättre trots likande motorstyrka. Vred av motorfästet till och med, mindre bra.

Tack för input. 

 

Dixi 27 verkar vara en fin båt det med. 

Jag gillar överlag dinet framför bord i mitten, men fördelen med dinet tycker jag äts upp av ombyggnaden för bäddning. Känns spontant lättare med att bädda långbäddarna och dölja bäddningen bakom ryggstödet under dagen. 

 

Är de utombordare på så vill jag ej ha äldre än 5-6år ca. Och framförallt välservad/underhållen samt pålitlig.

Dock ser jag fördelar med inombordare också, t.ex laddning vid motordrift, kraften och ljudvolym om de blir längre etapper med motor. 

 

Sen finns ju alltid reservplanen vid ett ev haveri att köpa en utombordare tills man köper ny/renoverar befintlig inombordare.

 

Vet ni om granadan har drev eller axel? 

Hur är de med bälg/axeltätning när de kommer till byte, storkostnad och avancerat? Hur länge är det eimligt att anse att den håller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om sambon och barn ska uppskatta båtlivet så behövs en viss trygghet, både i dig som kapten men också i båtens uppförande.

 

För att kunna ge dig riktigt bra råd så måste jag fråga om du bor på ost- eller västkusten? Jag skulle välja en båt som är styv, med en lätthanterlig rigg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta promenader på bryggorna och prata med de som har båtar i den storlek ni vill ha. Ofta kan man få komma ombord och titta även om inte just den båten är till salu. Det är det enda sättet att få veta hur båtarna fungerar i verkligheten. Här får ni bara gissningar.

30 tkr är inte mycket pengar, fundera på att gå upp lite. 50 tkr kanske? Sett på några års sikt så går nog kostnaden jämt ut, ju mindre båtar, desto svårare att sälja.

Maxi 77 är en ful och tråkig båt enl mig, men den funkar. En 84:a kostar aningen mer men är en betydligt mycket rymligare båt. Eller en 87:a, då får man en helt annan boendekomfort. Något som kan vara viktigt för att båten verkligen används. Men det finns många bra båtar.

27-fots klassen tyckte jag var ganska optimal men jag seglar mest själv.

Tro inte att en lite större båt är svårare att hantera, snarare tvärtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev bhemac:

Ta promenader på bryggorna och prata med de som har båtar i den storlek ni vill ha. Ofta kan man få komma ombord och titta även om inte just den båten är till salu. Det är det enda sättet att få veta hur båtarna fungerar i verkligheten. Här får ni bara gissningar.

30 tkr är inte mycket pengar, fundera på att gå upp lite. 50 tkr kanske? Sett på några års sikt så går nog kostnaden jämt ut, ju mindre båtar, desto svårare att sälja.

Maxi 77 är en ful och tråkig båt enl mig, men den funkar. En 84:a kostar aningen mer men är en betydligt mycket rymligare båt. Eller en 87:a, då får man en helt annan boendekomfort. Något som kan vara viktigt för att båten verkligen används. Men det finns många bra båtar.

27-fots klassen tyckte jag var ganska optimal men jag seglar mest själv.

Tro inte att en lite större båt är svårare att hantera, snarare tvärtom.

Båtlivet är något som alltid funnits i mitt liv. Och i tidigare i livet har jag haft egna båtar men utan segel.

 

Att gå runt i hamnen är dock något jag gör, drt är dessutom jäkligt mysigt i sig.

 

11 timmar sedan skrev Peka67:

Om sambon och barn ska uppskatta båtlivet så behövs en viss trygghet, både i dig som kapten men också i båtens uppförande.

 

För att kunna ge dig riktigt bra råd så måste jag fråga om du bor på ost- eller västkusten? Jag skulle välja en båt som är styv, med en lätthanterlig rigg.

 

1 timme sedan skrev bhemac:

Ta promenader på bryggorna och prata med de som har båtar i den storlek ni vill ha. Ofta kan man få komma ombord och titta även om inte just den båten är till salu. Det är det enda sättet att få veta hur båtarna fungerar i verkligheten. Här får ni bara gissningar.

30 tkr är inte mycket pengar, fundera på att gå upp lite. 50 tkr kanske? Sett på några års sikt så går nog kostnaden jämt ut, ju mindre båtar, desto svårare att sälja.

Maxi 77 är en ful och tråkig båt enl mig, men den funkar. En 84:a kostar aningen mer men är en betydligt mycket rymligare båt. Eller en 87:a, då får man en helt annan boendekomfort. Något som kan vara viktigt för att båten verkligen används. Men det finns många bra båtar.

27-fots klassen tyckte jag var ganska optimal men jag seglar mest själv.

Tro inte att en lite större båt är svårare att hantera, snarare tvärtom.

Tack för svar!

 

Tillförliten på mig som båtfolk är ingen fara, som seglare är jag mer tveksam. 

Hartånkt att gå nån kortare introkurs i segling alt. Ta med en vän som är duktug seglare för att lära mig grunder.

 

Bor på västkusten och kommer handla om inomskärssegling även om t.ex skagen med nån polare hade varit trevligt.

 

30k är inte ristat i sten, men då osäkerheten är stor gällande va min bättre hälfr gillar seglarlivet så är de inte glasklart att lägga massa pengar. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar inombordare. De är ju bättre på precis allt, dessutom stjäls de inte. Dock gillar seglare inte alltid motorer så de har allt för ofta glömts bort och aldrig blivit underhållna, därav inombordarskräcken hos många seglare skulle jag tro. En utombordare går ju bara att hänga på en ny när man dödat sin gamla. 

Hittar du en båt med väl underhållen inombordare och lär dig din motor själv så ska du inte vara rädd för att köpa den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev mikael_matsson:

Jag föredrar inombordare. De är ju bättre på precis allt, dessutom stjäls de inte. Dock gillar seglare inte alltid motorer så de har allt för ofta glömts bort och aldrig blivit underhållna, därav inombordarskräcken hos många seglare skulle jag tro. En utombordare går ju bara att hänga på en ny när man dödat sin gamla. 

Hittar du en båt med väl underhållen inombordare och lär dig din motor själv så ska du inte vara rädd för att köpa den. 

Även jag ser många fördelar med inombordare.

Tummen sittee där den ska så den biten länns ok, även om båtmotorer inte skruvats förut. 

 

Och som nödplan för att rädda semester kan man ju alltid tillfälligt hänga på utombordare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gbgdykarn:

30k är inte ristat i sten, men då osäkerheten är stor gällande va min bättre hälfr gillar seglarlivet så är de inte glasklart att lägga massa pengar. 

Om jag varit i dina kläder så skulle jag köpa en Forgus 31, nedprutad till dryga 80 tkr med bra segel. Räkna med att motorn måste bytas så ytterligare 80 tkr på ny motor med installation.

 

Så för 160 tkr får du bästa förutsättning att få familjen glad, och du behöver inte byta båt, utan kan pynta och piffa till den du har. 

 

Fungerar det inte med segling så sälj båten och ta förlusten, och gå vidare. Då har du i alla fall gett det bästa tänkbara chans.

 

Om inte det känns gångbart så var jag inne på blocket och hittade en Polca 28 för 38000kr. Om jag minns rätt så finns det stålprofiler i kölinfästningen som behöver kontrolleras för rost. Annars är Polca 28 en mycket prisvärd båt, med bra planering både ute och inne. Sjövärdlig och styv båt med enkel rigg.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Peka67:

Om jag varit i dina kläder så skulle jag köpa en Forgus 31, nedprutad till dryga 80 tkr med bra segel. Räkna med att motorn måste bytas så ytterligare 80 tkr på ny motor med installation.

 

Så för 160 tkr får du bästa förutsättning att få familjen glad, och du behöver inte byta båt, utan kan pynta och piffa till den du har. 

 

Fungerar det inte med segling så sälj båten och ta förlusten, och gå vidare. Då har du i alla fall gett det bästa tänkbara chans.

 

Om inte det känns gångbart så var jag inne på blocket och hittade en Polca 28 för 38000kr. Om jag minns rätt så finns det stålprofiler i kölinfästningen som behöver kontrolleras för rost. Annars är Polca 28 en mycket prisvärd båt, med bra planering både ute och inne. Sjövärdlig och styv båt med enkel rigg.

 

 

Det må va ok att gå upp. Men 160k är way off för att gå hem här hemma. 

Dessutom ökar kostnaderna när det kommer till båtplats, försäkring, förvaring mm ju stlrre båt.

 

Jag känner mig rätt övertygad att kunna hitta ett ok testexempel för mellan 30-50k. 

Kanske har helt fel?

 

Polca båten kanske är en bra båt, men föll mig inte i smaken nånstans:) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Gbgdykarn:

Jag känner mig rätt övertygad att kunna hitta ett ok testexempel för mellan 30-50k. 

 Kanske har helt fel?

Nej det tycker jag inte alls, man får mycket båt för de pengarna. Ska du övertyga din besättning så tänka på att de oftast uppskattar en viss bekvämlighet, charmen med att "skita för öppen dörr" faller inte alla i smaken! Tänk på att barn växer väldigt fort och dessutom börjar de ställa krav.

Ska man kunna vara ute några dagar så underlättar en kompressor kyl väldigt mycket.

Utrustning köper man aldrig så billigt som när man köper båt!

 

Inombordare känns tryggare och man kan alltid hänga på en snurra om inombordaren skulle krångla. Kostnaden för det blir obetydligt högre än att byta ut en krånglande snurra.

Segelskola kan vara en kul grej i sig men en kompis brukar vara billigare. Ibland kan det vara bra att först prova lite och sen gå en seglingskurs.

 

Det här med att gå runt i hamnarna ger väldigt mycket, folk är oftast väldigt pratsugna om det gäller att prata båt. Ibland går det att hitta en båt att köpa på det sättet.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan lära dig väldigt mycket om segling genom Youtube, särskilt om du söker på engelska. Rekommenderar att du spenderar vintern på det.

 

Jag förstår faktiskt inte vad du är ute efter. Fasta kostnader skiljer inte så mycket för tex båtplats, sjösättning, förvaring, medlemsavgift osv.

 

Om ni gillar seglar livet vad ska du göra då? Köpa en dyrare båt? 

 

Compis 28 är en bra och billig båt, men den är svår att ha utombordare på, så dieseln måste vara bra (vilket den aldrig är på gamla båtar).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det inte finns en del att hitta för en "billigare peng" kanske stämmer. Vad vet jag.

 

Jag är ute efter en båt i den lägre prisklassen men som fortfarande ger oss lite utrymme.

Alltså 4 ok sovplatser, kök och ok sittbrunn, självklart en toalett även om toalettbesöken kommer till en början lösas i gästhamnar då det är en bättre start för sambon. 

(Enligt henne ej naturhamn)

 

Visst, hade jag haft 150-200 tusen att chansa med så hade valet blivit enklare, men att få henne att inse att detta är något underbart så är det dumt att börja med en hög kostnad. 

 

Kollade för skoj skull båtplats samt försäkring, inkl vinteruppläggning.

 

Jämför man båt på ca 8x2.7m med en på 9.3x3.2m så skiljer det 1800kr för sommaren och 2400 på vintern i min hamn, dessutom så gjorde priset på båten att försäkringen gick upp 3500kr.

 

Det är ändå 7700 kr extra på båten varje år. Visst är det pengar. 

Gissar att även t.ex den ökade storleken på segel gör att desda blir dyrare t.ex.

 

Därför kollar jag på de lägre segmentet av båt, runt 27fot.

 

När barnen växer och sambon anser att segling är kul så är det alltid lättare att investera mer i det. Då byts båten ut.

 

Dessutom är de skillnad att tappa 30% vid en krasch på båtmarkanden om man investerat 40000 iståller för 160000.

 

Kanske är jag knäpp, men så tänker jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gbgdykarn:

toalettbesöken kommer till en början lösas i gästhamnar då det är en bättre start för sambon. 

(Enligt henne ej naturhamn)

När mina föräldrar träffades hade min pappa en finnjolle. De skaffade en A22 (skärgårdskryssare) som nästan sjönk varje år det sjösattes, och stank mögel halva sommaren.

 

Men mina föräldrar var lyckliga och kunde så småningom skaffa en IF. I den växte jag upp vi seglade hela familjen, pappa och jag kappseglade och till sist ensamseglade jag båten.

 

Jag ser inte mycket hopp för dig och din sambo om hon är så pippinett. Jag känner att du inte själv tror på det hela. Så varför segelbåt? Om hon kräver bekvämlighet och ni har en begränsad ekonomi så varför inte fortsätta med motorbåt?

 

Du vill ha en segelbåt med begränsad storlek men ändå bra kök och toalett, samt sovkomfort för fyra personer. Men du missar det andra viktigaste, att om båten inte är lugn och harmonisk så lär du aldrig få henne med ut på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gbgdykarn:

även om toalettbesöken kommer till en början lösas i gästhamnar då det är en bättre start för sambon. 

Du är snäll du och din sambo måste ha en jätteblåsa ;)

Men ett bra resonemang tycker jag.

Förvånansvärt stor prisskillnad på de olika storlekarna, framförallt på försäkringen. När jag gick från 27 till 32 fot ökade kostnaderna med 2 tkr ca.

7700 kr är det nog inte värt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev bhemac:

Du är snäll du och din sambo måste ha en jätteblåsa ;)

Men ett bra resonemang tycker jag.

Förvånansvärt stor prisskillnad på de olika storlekarna, framförallt på försäkringen. När jag gick från 27 till 32 fot ökade kostnaderna med 2 tkr ca.

7700 kr är det nog inte värt.

Handlar inte om att hon är kräsen eller kräver lyx. Det handlar om att hon vill inte köra hela klret på ett bräde.

 

Nog om det, det handlar inte om hurvida hon går på dass 1gång om dagen eller 10. Det handlar om tips och trix ang, frånbörjan 1 nu 2 olika modeller av segelbåt. 

 

Jag tror på det, men jag har inte 200lök att slänga ut bara sådär. Uppenbarligen anses de då lönlöst och man ska hålla sig på land. 

 

Ang prisökningen, helt sjukt! Kan inte fatta att de gör sån stor skillnad. 

 

Edit, söker inte med ett badrum, köksavdelning ich fyra dubbelsängar. 

 

Vill ha ett sprit/gasol-kök, en vask och lite vatten. 

En vattentoa, även om den delar rum med förpiken, samt 2 lpngbäddar i "salongen" där man delar säng med matresterna från middagen och wn förpik där två ynglingar få plats.

 

Förstå mig rätt och tolka inte så snävt i det som skrivs. Tror nog du förstod vad jag menade Peka

Redigerad av Gbgdykarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Någon båt krasch är inte aktuell tvärtom så håller båtar värdet mycket bättre än övriga saker i samhället. De båtar som minskat mest i värde är båtar 30-40 fot där det är köpläge. Med ett långsiktigt lån tror jag på mitt tidigare förslag, men jag viker mig för din önskan.

 

Nytt förslag Sagitta 26 dansk båt ritad av berömda amerikanska S&S. Styv och stark, konstruerad för utombordare. Bra och lätthanterlig rigg. Fyra sovplatser toa i förpiken, kök är mycket spartanskt men går att förbättra.

 

 

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peka67:

Någon båt krasch är inte aktuell tvärtom så håller båtar värdet mycket bättre än övriga saker i samhället.

Det är nog inte så många här på MG som håller med om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Peka67:

Någon båt krasch är inte aktuell tvärtom så håller båtar värdet mycket bättre än övriga saker i samhället. De båtar som minskat mest i värde är båtar 30-40 fot där det är köpläge. Med ett långsiktigt lån tror jag på mitt tidigare förslag, men jag viker mig för din önskan.

 

Nytt förslag Sagitta 26 dansk båt ritad av berömda amerikanska S&S. Styv och stark, konstruerad för utombordare. Bra och lätthanterlig rigg. Fyra sovplatser toa i förpiken, kök är mycket spartanskt men går att förbättra.

 

 

Tack!

 

En större lyxigare båt kommer senare, med eller utan lån.

 

Sagitta ska jag kolla på, finner dock ingen på blocket.

 

Men, har ni några tips ang granada utlver de vanliga när man kollar båt?

(Allmänskick, utrustning, motor, rigg, segel mm)

 

11 minuter sedan skrev bhemac:

Det är nog inte så många här på MG som håller med om det.

 

Har en känsla av att större motorbåtar och mindre/billigare segelbåtar går nedåt pga bränslepriser och stora segelbåtar (läs dyrare) står sig rätt bra tack vare låg ränta och hög köplust av lyx. 

 

Men detta är lite OT

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Gbgdykarn:

Har en känsla av att större motorbåtar och mindre/billigare segelbåtar går nedåt pga bränslepriser och stora segelbåtar (läs dyrare) står sig rätt bra 

Min uppfattning är att segelbåtar 20-25 fot knappt tappat i värde de senaste 20 åren. Segelbåtar 25-30 har tappat en del, medan segelbåtar 30-40 fot tappat enormt mycket.

 

Återkommer om Granada men det är båtar jag verkligen ogillar, tyvärr.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Gbgdykarn:

Har en känsla av att större motorbåtar och mindre/billigare segelbåtar går nedåt

Det stämmer bra åtminstone när det gäller segelbåtar, motorbåtar har jag ingen koll på. Det finns helt enkelt fler båtar än blivande båtägare. Många av säljarna är äldre och behöver inte pengarna. Allra sämst är udda fabrikat, köparna har helt enkelt aldrig hört talas om fabrikatet. Sådana kan man köpa billigt men man ska inte räkna med att kunna sälja dem.

Jag har haft några olika båtar men hade en båtfri period. Men så blev jag sugen och började titta på båt igen. Min fru vill inte segla så jag seglar mest själv. 

Det jag kom fram till var att runt 27 fot är ganska optimalt. Man får fyra kojplatser, ett kök med diskho och tvålågig spis. Elektrisk kylbox. En delvis avskild toalett. Ståhöjd (viktigt för mig).

Vettig utrustning, autopilot, VHF, fler ankare, en massa tampar hyggliga segel. Fräscha dynor. Inte minst en nästan ny diesel (<20år). Det enda jag egentligen behövde köpa var en plotter men då ficka jag ju en modern också. 

Vi kunde ligga ute en vecka, två personer, det fungerade utmärkt.

Ska man ha plats för två barn så skulle jag nog gått upp lite i storlek, kanske till 29-30 fot. Då kan man tex få en mera avskild toalett, en dinettlösning som tillåter passage utan man behöver resa sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det dök just upp en Maxi Magic på Blocket som verkar uppfylla de flesta krav, betydligt snyggare och modernare än de gamla maxi 77:orna i mina ögon.

 

Turnerade runt med sönerna under våren för att hitta en lämplig nästa båt till dem, min iakttagelse är att väldigt många båtar sedan länge är övergivna av sina ägare som inte ens orkat vårrusta inför visningar, inte ens diskat sedan upptagningen förra året heller.

 

Vi kallar det numera vrakbesiktningar, men till slut hittades en fin Inferno/Finngulf 28 som uppfyllde alla krav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en Maxi Fenix kan vara något, dock kanske något över er budget.

Jag skulle definitivt satsa på en båt med inombordare efter att ha testat både inom- och utombordare på segelbåt. För att kunna få snabbt stopp på båten om man hamnar i ett trångt läge är inombordare överlägset, även vid transport över gropiga fjärdar om man inte vill segla vilket man kanske ibland undviker för att få hela familjen att trivas och gilla sjölivet. Underskatta inte behovet av lite komfort för trivseln...

 

Ang försäkring låter det dyrt med skillnaden på båtstorlek. Hela min försäkringskostnad för 30 fot segelbåt i Stockholm är 3600 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg maxi magic också. Den verkar vaea i gott skick och ett besök ska den få.

 

Kom nyss ut en löjligt billig maxi 84, men fel sida sverige och osäkert skick. 

 

Tack för input allihopa. Får se vad de slutar med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gbgdykarn:

Såg maxi magic också. Den verkar vaea i gott skick och ett besök ska den få.

Besök Polca 28 först, så kan du jämföra. Största skillnaden mellan båtarna är 500kg mer i kölen på Polcan. Boende komfort är som att jämföra slott med koja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Peka67:

Besök Polca 28 först, så kan du jämföra. Största skillnaden mellan båtarna är 500kg mer i kölen på Polcan. Boende komfort är som att jämföra slott med koja. 

Såpass, förmodar att du menar att polca är ett slott? ;)

 

Just val av färg på både skrov och inredning är way off vad jag vill ha, men det påverkar ju inte hur den upplevs ändå. 

 

Motorbåtar har jag alltid provklrt och testat manövrering, motor, stabilitet osv. 

Ni som tidigar sålt/köpt segelbpt, hur vanligt är det att även provsegla?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rättelse, det skiljer 600kg Polcan är mer lättrimmat och behöver inte revas i första taget. Om du nu ska köpa en billig instegsbåt så fokusera mer på funktion och säkert. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...