Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Pistvakten

Hur lossa motorkåpa på klassisk Chrysler 30hp?

Rekommendera Poster

Jag köpte ifjol en Fisherman 15 med vidhängande Chrysler 30hk från kanske 70-tal eller möjligen tidigt 80-tal. Ingen manual medföljde så nu förstår jag inte ens hur jag ska lösas motorkåpa... Vet någon?

Motorn går dåligt på tomgång och vill gärna stanna. Tanken är att jag ska se var en medföljande ny tändspole kan tänkas sitta och ev byta ut den. Frågan är bara om det finns en per motor eller en per cylinder? Kartongen är märkt "185-2370" och "Force 9,9-15hp" vilket inte stämmer med motorstorleken. Eller är det samma även till 30hp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är, om jag minns rätt liknande vred som på de flesta utombordare.

Det finns manualer att hitta till dom, på e-bay tex.

kan vara värt mycket när man mekar även om det är hyggligt enkla motorer. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tidigare en Chrysler 35hk -81 om jag minns rätt. På den lossade man kåpan med ett vred som satt på framsidan, på undersidan av hornet där styrkabeln fästs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade den lilla spaken undertill när dagsljuset var åter, så motorkåpan är löst. Däremot kvarstår frågan om tändspolen ovan men även varför motorn vid backning "lyfter", dvs någon spärr verkar saknas.

Någon som vet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lysande. Det gick på en sekund att låsa i nedfällt läge med nämnda lilla spak, det står t o m "Lock" på den när man tittar noga. MEN hur låser man upp för uppfällning igen..? (Den ihärdiga nordanvinden har sänkt havsnivån så att jag inte kommer in på vår båtplats med nedfälld motor... 🤣)

Den lilla "Lock"-spaken är så klen att jag inte vågar ta i i någon riktning för att försöka låsa upp med den och försöker istället hitta en "Unlock"-spak, men går bet. Det vore kul att få in båten på skyddad båtplats innan natten... 😥

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, fixat. Det är samma spak men den kärvar något så man får lyfta en gnutta på motorn så går det att trycka ner spaken. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...