Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Peter6

Yamaha 60hk fyrtakt 2008 klickar och går inte runt

Rekommendera Poster

Hej.

Min Yamaha 60hk fyrtakt 2008 klickar bara vid start.

Efter vinterkonserveringen så startade den som vanligt, när jag kört en stund börjar den att bluddra. Och då gick den endast på tomgång.

Nu startar den inte alls, det klickar i motorn när jag vrider på nyckeln. Dvs att startmotorn åker upp mot svänghjulet men den orkar inte dra runt svänghjulet. Jag kan röra svänghjulet med handkraft ca ett halvt varv för hand åt båda hållen sedan är det stopp. Provade att ladda batteriet medans jag vred på nyckeln, men det klickade bara.

Har motorn skurit? Eller vad kan det vara för fel? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omöjligt att säga vad som är fel utan tillgång till motorn. Jag skulle demontera allt som kan hindra motorn att rotera, inklusive växelhuset. Innan anledningen till blockeringen är funnen skulle jag inte göra några startförsök. I värsta fall har kamremmen gått av eller rappat och då kan redan ventiler och kolvar ha skadats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ur tändstiften och och kolla om du kan rotera motorn då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så att det bara är kompresionen som gör det svårt att vrida runt motorn för hand? Eller känner du ett distinkt metalliskt stopp när det tar stopp? Som någon skrev, skruva ur tändstift och se om den går runt enkelt. Gör den det är det kompresionen som försvårar vridandet. Då är det normalt. Går den inte runt lätt för hand utan stfit i, då så är det dags att hitta varför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror det är komp du känner bara, så håller med guestsson. Pröva utan stift...

 

Jag undrar om det inte kan vara ett kontakt/spänningsrelaterat problem. Rör lite på polskorna på batteriet och de stora anslutningarna på motorn. Kan du mäta spänningen på batteriet när du försöker starta och jämföra med värdet utan belastning? 

 

Att startmotorn inte drar, men motorn går att vrida en del för hand tyder på att det saknas ström.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Byt batteri. Att du laddar batteriet medan du provar starta, kvittar fullständigt. 

Redigerad av 535GT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, får prova med ett nytt batteri samt skruva ur tändstiften och kolla om den går att dra runt svänghjulet för handkraft. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva ur batteriet ur bilen och bär ombord och ge båten starthjälp och se om den startar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...