Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tumlaren33

Från motorseglare till ubåt

Rekommendera Poster

Som rubriken antyder handlar det om en misslyckad sjösättning. En kravellbyggd furubåt som efter förberedelser med vattenbegjutna trasmattor hade endast ett fåtal springor mellan borden som man nätt o jämt kunde se igenom.

        Jag hade förberett med 2 st dränkbara pumpar, var och en med en kapacitet på 6000l/tim. Båten är 33 fot och väger 8500 kg.

         Kranbilen sänker ner båten i plurret men till min förfäran tar hon in så mycket vatten att pumparna inte håller stången. Sjösättningen fick avbrytas och båten upp på landbacken igen. 

            Är det verkligen möjligt att så enorma mängder vatten kan trycka igenom lite springor i borden? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en formel för att beräkna hur mycket vatten som kommer in genom hål under vattenlinjen.

Flödet (m^3/s) = hålets area (m^2) * (20 * djupet för hålet under vattenytan (m) )^0.5

Låt oss anta att en springa är 10 m lång och en halv millimeter bred. Arean blir då 5000 mm^2, eller motsvarande ett runt hål med diametern 8 cm. Ett rätt ordentligt hål. Gissar att det handlade om flera springor. Även om de kanske är både kortare och möjligen smalare, så indikerar det ändå att även smala springor kan släppa igenom mycket vatten.

Om vi säger fyra hål enligt ovan, på 30 cm djup, så blir flödet ca 50 liter per sekund, eller 180 000 liter per timme. Alltså femton gånger större flöde än de två pumparna klarar att hantera. Omvänt, så klarar de två pumparna bara att hantera ett hål med diametern 4 cm.

Med reservation för att formeln kanske är helt fel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten tar in så enorma mängder väcks en del frågor...

- När sjösattes hon senast?

- Är alla spant friska?

- Finns rötskador i borden, eller är de skadade på annat vis?

- Har du tätat bordens springor på något vis? T ex med ”Ettan”, margarin, målartejp... annat..?

- Finns möjlighet att hänga båten i kranbilens stroppar över natten..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är ju läskigt eller hur :D 

1a båten jag sjösatte var en nordisk 5a som jag tätat med fårtalg.

vid sjösättningen stod jag i en helkroppsdusch men fick hänga kvar över natten.

i nästa träbåt var jag mer noggrann, tätade varenda bord och då gick det bättre.

sista träbåten var en motorseglare i ek som jag vattnade med trasmattor i 3 veckor innan sjösättning.

då hade jag en länspump inne som jag kunde vattna med när den började behålla en vattenpöl i kölsvinet.

kan din hänga i kranen ett dygn är den kanske tät?

det har ju varit så torrt så det är inte konstigt att den behöver lite mer vatten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Jag har också haft träbåtar förr och det är bara att konstatera att läcker gör alla, mer eller mindre. Har dock aldrig misslyckats. Detta är den största och tyngsta jag haft så jag inbillade mig att kanske det stora yttryck som detta skrovet utgör med att tränga undan vatten när det sänks ner blir det ännu mer kritiskt med glipor mellan borden. 

            Jag kan iof tänka fel då vattenmängden som ska passera genom ett hål ökar väl inte även om trycket igenom blir högre?

        Vidare så är alla bord och spant friska utan röta. Jag klämde in lite mjuk marintätning i dom största springorna innan jag började vattenbegjuta skrovet inifrån. Att låta båten hänga i kranen är otänkbart då jag får betala den per timme.

         Nu har jag i alla fall drevat med lin i dom springor som är kvar och fyllde upp med vatten till halvvägs under durken. Detta står nu kvar med endast lite droppande. Idag tänkte jag försegla med klisterasfalt som är ett beprövat sätt. Återkommer med resultat.

               

             

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ubåtar har ju sin charm dom också. Har följt "Das Boot" på SVT play... Samt kollat Leif GW Perssons granskning av en dansk civil ubåt... Och tja... Jag hade nog valt en läckande träbåt ändå, om det nu erbjöds alternativ.

 

Nåväl, min gode vän har en eksnipa som troligtvis inte är helt olik din. Ja den är ju klinkbyggd visserligen. Han har ägt den i  omkring 20 år, den hade stått på land i några år innan han köpte den, läckte som ett såll vid de första sjösättningarna i hans ägo. Varje vinter när det är som torrast går han över båten inombords ned en större insektsspruta och sprayar med linolja i flera omgångar, numera läcker den inte alls lika mycket, innan var det hans båt som sjösattes sist på fredag eftermiddag och fick hänga i kranen tills måndag morgon, det behövs inte numera. Ja han, min kompis, har en god kännedom om marknadens alla länspumpar...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...