Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jokar

Eldrift i segelbåtar

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev vega1959:

Jag har för mig att flyget under andra världskriget använde vatteninsprutning i motorerna, vatten kunde ju inte komprimeras utan det blev en effekthöjning på motorerna som en följd av detta.

Det fins säkert någon här på MG som kan förklara detta bättre, jag är ingen tekniker.😃

Du har säkert märkt att din båt förflyttar sig lite framåt när du själv går bakåt.

 

Tillägg: Kraften = massan x hastiheten

Om du går med 1 m/s och väger 80 kg blir kraften 80 N (Newton) vilket motsvarar ungefär 8 kg.

 

Det är samma sak som händer i ett jetdrivet flygplan om vatten som finns ombord kastas bakåt (med hög hastighet).

 

Dessutom kylde vattnet motorn så att man kunde gasa mera utan att materialet blev överhettat.

 

Idag vet jag inte om vatten används, tror man bygger större motorer istället. 

Min gissning är att materialhållfastheten begränsade storleken på motorn under andra världskriget, fast det gör det naturligtvis idag också. Hållfastheten och värmetåligheten har dock ökat väsentligt.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatteninsprutning i förbrännungsmotorer används för att kyla luft/bränsleblsndningen som då tar mindre plats och man får in mer i förbränningsrummet och därmed mer effekt.

Som tidigare skrivits kan man använda det för att justera sändningen (kall gas används långsammare).

Man kan också öka kompressionen eller överladdningen.

 

På ett flygplan varierar syreinehållet i luften och även temperaturen.

Vatteninsprutning kan då användas för att kompensera detta.

 

Förr var det ett inte helt ovanligt sätt att höja turbotrycket på sin bil och montera vatteninsprutning. Idag är laddluftkylare mycket billigare och styrsystem för bränsle och tändning bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎08‎-‎04 vid 16:07 skrev Mackey:

Du har säkert märkt att din båt förflyttar sig lite framåt när du själv går bakåt.

 

Tillägg: Kraften = massan x hastiheten

Om du går med 1 m/s och väger 80 kg blir kraften 80 N (Newton) vilket motsvarar ungefär 8 kg.

 

Nja... Så är det inte om vi ska vara petiga. Kraften = massan x accelerationen. inte hastigheten.

Om man rör sig rakt fram med konstant hastighet är summan av alla krafter = 0. Dvs för ett flygplan med konstant hastighet är luftmotståndet lika stort som den tillförda kraften från motorn. Tänk på månfärden. När man väl har passerat atmosfär och gravitation så behöver man inte tillföra mer kraft för framdriften utan fortsätter i konstant fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev GroundControl:

Nja... Så är det inte om vi ska vara petiga. Kraften = massan x accelerationen. inte hastigheten.

😞

Ja det är klart. Tänk vad fel det kan bli när man inte kollar upp Newtons andra lag.

Kraften = massflödet x hastigheten när det gäller vatteninsprutning.

Sedan sket det sig när jag skulle göra ett jättebra exempel.

Exemplet är i och för sig inget fel på, det är "bara" beräkningen som är fel.

Den är nog rätt också, bara formeln som är fel.

Hjälp! nu orkar jag inte mera...

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En jetmotor har en förbränningskammare luft strömmar igenom kammaren. Fotogen sprutas in via munstycken och antänds. Luften expanderar samtidigt som pressas bakåt.

 

Vid start har man alltid max gaspådrag att kyla luften gör inte att du får plats med mer, då du redan använder max fotogenflöde. Sedan är hela iden med förbränningskammaren att luften ska expandera, om du enbart kyler du luften så sänker du effekten.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har vi inte kommit lite väl långt från ämnet nu? Jag har sedan många år en Motorguide 30 lb som givit bra fart till diverse ekor. 

 

Undrar om man inte skulle kunna använda den till vår nya gamla Soling. Har sett ett antal videor där de hänger motorn över relingen. Någon som har tips på var jag kan få tag på ett dylikt motorfäste?

 

30 lb är ju förstås i klenaste laget, men det räcker ju ofta när det inte blåser och blåser det kan man ju segla...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

30 lb är ju förstås i klenaste laget, men det räcker ju ofta när det inte blåser och blåser det kan man ju segla...

Ett av de fallen där jag uppskattar motorn är när man är på väg hem, det regnar och blåser rakt i näbben och dessutom ska man hålla sig i en farled. Då behöver man lite "pulver".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev bhemac:

Ett av de fallen där jag uppskattar motorn är när man är på väg hem, det regnar och blåser rakt i näbben och dessutom ska man hålla sig i en farled. Då behöver man lite "pulver".

 

Sant. Vi använder dock båten i princip endast kring vår hemhamn eftersom det inte är så bekvämt att övernatta i den och motorn använder vi bara för att ta oss från bryggan och ut förbi en alle av stora träd innan vi kan segla ett par hundra meter i hamnen för att komma ut på havet. På hemvägen seglar vi så långt det går och brukar bara behöva ett par tag med åran sista biten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I framtiden ska jag uppfinna en evighetsmaskin, om jag inte hinner och dö innan.🤣

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Dava:

Sant. Vi använder dock båten i princip endast kring vår hemhamn

I väldigt många fall så skulle eldrift vara perfekt.

För säkerhetsskull kan man ju ha en liten tvåtaktare undangömd och några liter alkylat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller en åra...!

 

 

Fast det hade han ju redan. :) 

Redigerad av MarkusF
Tillägg
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MarkusF:

Eller en åra...!

Visst, men det är något visst att glida fram ljudlöst en stilla kväll!

Jag har nästan bara åkt elektriskt med jollen resp roddbåt men det är något speciellt.

Inte så mycket pengar heller. Har man några solpaneler så är batterierna laddade när man ska ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Tänkte mest som alternativ till tvåtaktaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja. Tvåtaktaren skulle ju användas de gånger det blir stiltje och jag är långt hemifrån. Behöver motordrift för en kort sträcka motströms när jag ska ut ur hamnen. Annars fungerar som sagt åran bra på andra hållet. 

 

Skulle som sagt dessutom vilja ha ett motorfäste på sidan. Som det är nu har jag två meter bak till reglagen på bensinmotorn.. Med en elmotor borde jag nästan kunna sätta en vanlig brytare och en korsbrytare för att styra från sittbrunn om jag ska ha motorn bak.. Helst skulle jag vilja ha den under båten fast monterad som en inombordare, men då skulle den nog inte hålla så länge.. Och bromsa farten vid segling (undrar om den fungerar som generator?) 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda vettiga är att ladda mha fart genom vattnet. Dvs ett vinddrivet vattenkraftverk. Det och att kunna ladda m landström. Sen behövs en rejäl batteribank så man klarar låt säga 15 nm i 3 knops fart

 

Denna är fin men dyr https://oceanvolt.com/solutions/systems/sail-drive/

 

Hade gärna bytt min penta mot en sån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mga:

Det enda vettiga är att ladda mha fart genom vattnet.

Undrar det. Ska man tex ta ut 1000W vid 7 knop som Oceanvolt ger så behövs nog 1500 W med tanke på propellerns verkningsgard mm vilket motsvarar 2 hk. Vem kan hålla fart med en jolle bakom som drar åt andra hållet med en 2-3 hk snurra?

Troligen ska man vara nöjd om man får ut 200W i 4-5 knop. För att driva en 27 fot segelbåt i lugnt väder och i 3 knop behövs kanske 1 kW elmotor och då 5 kW batteri (drygt 20 tkr) för att klara 15 M.

Men med 600 W solpaneler så får man in ca 2,5 kWh per dygn. Mycket solpaneler men inte omöjligt att få plats med och framförallt, kanske 10 gånger billigare.

Ett mera realistiskt alternativ är man ska klara 6 M för motor, då behöver man 2 kWh batteri och med 250 W solpaneler kan man köra denna sträcka varannan dag. Investeringen ligger då på ca 20 tkr.

 

13 timmar sedan skrev Dava:

Helst skulle jag vilja ha den under båten fast monterad som en inombordare, men då skulle den nog inte hålla så länge.

Elsnurror och pod-motorer har tyvärr en ganska dålig verkningsgrad men en elsnurra som man fäller ner vid behov är nog en både enkel billig lösning.. Alternativet är en sådan där elsnurra som man sätter i fören med inbyggd autopilot och GPS. Det är det jag skulle vilja testa på min roddbåt. Helst då en ny roddbåt som man kan backa in mot land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag letar efter ett enkelt motorfäste att ha på sidan för elmotorn. Någon som sett ett sådant? Det ska gärna vara starkt nog för att kunna bära en tung 4 taktare men annars vara så enkelt och smidigt som möjligt. 

 

Jag har sett det i flera youtubefilmer men ingen ledtråd kring var man kan köpa det... 

 

Ok. Hittade denna: https://edsonmarine.com/side-mount-outboard-engine-bracket-large/

 

Undrar om man kan få någon att svetsa något liknande.. 

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fixat så att jag kan få svetsa ett dyligt fäste ovan. Tänker att det borde kunna göras kraftigt nog att husera både en enkel elmotor och min nuvarande 4 hk-motor. 

 

Har någon något förbättringsförslag som skulle göra fästet bättre tar jag gärna emot det! 

 

Inser att det kan bli tufft att sätta dit en 26 kg tung bensinmotor så första förbättringen är kanske att se till att det kan monteras på båda sidor så man alltid har motorn i lovart. (eller lä med elmotorn) 

 

Hittade en gammal tråd här där man kan läsa följande :

 

2009-10-03 vid 10:36 skrev msalmi1:

Hej,

Jag har provat (2st) 36lbs elutombordare i min H båt (1500kg). Om havet är stilla, båten åker 2-2.5kn med en. Jag gjorde ställning så at jag hade 2st elutombordare samtidigt på båten. Den såg ganska roligt ut.  Med två motorer jag hade lite mera reserv men farten var nästan lika långsam som med en motor. Det kan hända att batteriet (1st) orkar inte ge tillräckligt ström.

Jag dråg 4x20mm2 jordkabel från förpik (där batteriena borde ligga) till aktern men hann inte koppla det färdigt re.

Jag har en billig (1kw) generator som backup om strömmen räcker inte. 

På hösten det har varit 3 gånger då elmotorn räckte inte. 1st gång jag höll på att flytta båten 300m (och seglerna var inte färdiga att dra upp). Det var vindigt ca 6m/s mot strand då min liten batteri 20Ah tog slut. Bet blev brottom att byta koppling till reserbatteri 60Ah men jag hann före båten flöt till land. Andra gången vi kom till en ny gästhamn för mig. Det blåste bakåt ca 6m/s. Först åkte jag till fel brygga och vi måste åka bakåt för att slippa ut. Det blev ingenting at åka bakåt. Med hjälp av ankare och keks vi slapp ut utan skador. Tredje gången det blåste 10m/s och 2st elmotorer orkade inte till motvind. Jag var för långsam att dra upp seglerna och vi åkte till land. Lyckligtvis bottnet var mud. Efter 2 timmar vi kunde vändä näsan mot vind och gick ut med seglerna. 

De här dåliga erfarenheterna är pga svag elemotorer kombinerad med min inte så bra seglingkunnskaper. Nu tänker jag ta en elutombordare med när det är lättvind dagsegling och tar bensinmotorn när det gäller hårdare vind eller längre resor.    

mvh, Markku

(hopps ni kan läsä min dålig svenska :)

 


Senast ändrad av msalmi1 | 03 oktober 2009 | 10:39

 

 

Jag tänker att jag använder elmotorn i hemmahamnen och bensinmotorn om jag behöver åka längre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på att ordna en lösning på eldrift av min Dominant 78, som jag tror blir bra. Lite bakgrund först bara. Jag började segla hösten -17, kanske någon form av femtioårskris, när jag spontanköpte en Triss 570 (Triss Norlin). Då jag kör elbil ville jag gärna köra med el även till sjöss och ersatte därför den opålitliga gamla utombordaren med två små elutombordare på 600W styck som köptes på rea på Jula. Till dessa tre 70Ah marinbatterier på samma rea. Funkade helt okej till den lilla lätta båten och blev en billig lösning, på totalt 4600 kr. Dock inte bästa kvalitet på Julamotorernas effektreglering och ville gärna ha lite mer effekt, så jag köpte en ny elutombordare på 2 kW direkt från Kina förra våren som kändes helt perfekt till Trissen.   
Då jag inte fick med barnen på segling så ofta ville jag ha en rullfock för att underlätta ensamseglig, men insåg att det skulle kosta mig för mycket att köpa. Blev därför istället köp av en lite större båt, Dominant 78:an, som redan hade rullfock, dessutom självslående, för 15 000 kr. Denna båt hade både en icke fungerande inombordare och en utombordare som var lite opålitlig, eller så var det bara jag som inte riktigt gav den chansen för att jag ville kunna glida fram tyst även när det inte blåser. Jag behöll därför den nya 2kW-motorn från Trissen och testade den på Dominanten. Med denna gör båten ca 4 knop på full effekt och ca 3 knop på halv effekt (1 kW) i neutral vind. I motvind har jag som mest testat att gå rakt mot i 5-6 m/s utomskärs och då gör den ca 3 knop på full effekt. 

För att bättra på drifttiden har jag nu i sommar demonterat inombordaren, dieseltank mm och har därmed blivit av med ca 80 kg. I motorrummet har jag istället installerat 70 kg elbilsbatterier från en skrotad WV e-Up med mac 7,5 kWh tillgängligt. Jag kan nu köra motorn på lite överspänning vid behov och den ger då 2,2 kW. Har inte testat så mycket efter detta och har kvar en del installation av BMS mm. Laddare har jag däremot monterat och jag laddar nu med kabel från bryggan med som mest 50A, 

Till nästa säsong ska jag byta ut min 2 kW motor mot två på 1,6 kW, som jag just köpt till bra pris. Dessutom planerar jag att installera ett bensindrivet elverk med elstart att använda när jag behöver köra långt med motor, dvs hybriddrift. Elverket tänker jag mig att installera i ett ljudisolerat utrymme längst bak i båten och leda ut avgaserna i genom avgasröret från inombordaren. De många Elskeptikerna tycker ju då ofta att man lika gärna kan behålla förbränningsmotorerna om man ändå ska köra med bensindrivet elverk, men som jag använder båten kommer det säkert bli minst 95% batteridrift.  
Blev långt det här, hoppas det kan inspirera någon till eldrift och hoppas även få tips från er som ligger före mig i övergången...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Tofriis:

Blev långt det här

Alltid kul att höra om sådana här projekt.

Vad är det för motorer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande projekt! Ska du fortsätta med en modifierad elutombordare fast med två motorer under skalet. Hur kopplar man ihop två elmotorer? Kommer det bli mer effekt för framdrivning då eller varför två motorer?

En utombordares fördel är att den bara är att hänga på i aktern, men nackdelen är  att propellern kan få dålig effekt när det går vågor.

Att byta ut inombordaren till elmotor och fortsätta använda ett segelbåtsdrev eller rak axel kan väl också fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Tofriis:

hoppas det kan inspirera någon till eldrift och hoppas även få tips från er som ligger före mig i övergången...

Jätteroligt hoppas lösningen blir bra. Det jag funderar på, dels för egen del men också för andra. Är att sätta in eldrift istället för inombordare, och ha en mindre utombordare nedstuvad, som man kan plocka fram vid längre sträcka för motor.

 

Dels slipper man (kanske) elverket, och om något går sönder i eldriften så finns utombordaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

Att byta ut inombordaren till elmotor och fortsätta använda ett segelbåtsdrev eller rak axel kan väl också fungera.

Den stora fördelen med detta är att denna typ av elmotor (tex pannkaksmotor) har mycket högre totalverkningsgrad. Dels har motorn högre verkningsgrad sen kan man växla ned med kuggrem (bäst verkningsgrad) och då även få bättre verkningsgrad på propellern. 

En elsnurra har i många fall bara 50% verkningsgrad medan en nedväxlad pannkakasmotor hamnar närmare 90%.

Pannkaksmotorn är fö ingen likströmsmotor med kol utan en trefasmotor och därför mycket mera driftsäker.

Ett segelbåtsdrev har också lägre verkningsgrad än en rak axel med kuggremstransmission.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och tankar 🙂

 

Jag har övervägt en elinombordare, men det föll på ekonomin. Köper jag större båt i framtiden blir det säkert den vägen jag går. I nuläget vill jag inte lägga allt för mycket på en båt köpt för 15 tkr.

Utombordaren jag använder nu är en BLDC-motor med effektiv reglering, så verkningsgraden ska vara väldigt hög. Samma sak med de jag kommer gå över till nästa säsong. De är inte jämförbara med de billigare med borstade motorer och energislösande varvtalsreglering. 

Anledningen till att jag övergår till två motorer är bara att jag hittade dessa till ett väldigt bra pris och önskade komma upp lite i effekt. Föredrar den enkla tekniken med motorerna under vattnet direkt på axeln, de som har högre effekt på en utombordare har motorn placerad som på en traditionell utombordare och därmed mer komplicerad och dyrare konstruktion, dessutom låter de oftast mer. Det är iaf min erfarenhet. 

Angående elverk kontra extra bensindriven utombordare så ser jag en fördel i att kunna ladda batterierna med den. Jag kommer köra elverket mot batterierna även vid drift. Så tänker nu iaf... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska tillägga att de två separata elutombordarna kommer regleras gemensamt med befintligt reglage från inombordaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Dominant 78 och jag tycker nog att 2.2 kW (ca 3 hk) låter i minsta laget. Vår utombordare på 6 hk känns rätt lagom. 6+ knop på platt vatten, och över 4 knop i grov motsjö och 10 m/s rakt i fören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man ersätter en förbränningsmotor med elmotor så gör man alltid med en betydligt mindre elmotor. Propellereffekten på tex en snurra är nog en bit ifrån vad som står på kåpan.

Kan man dessutom ha en nedväxlad elmotor och större propeller så har man en betydligt effektivare drivlina.

Elmotorn kan också överbelastas kortvarigt. Dubbla effekten under en stund och minst dubbla effekten under en minut.

 

2 timmar sedan skrev Tofriis:

Angående elverk kontra extra bensindriven utombordare så ser jag en fördel i att kunna ladda batterierna med den.

Det tror jag är en smart lösning. Dessutom kan man vid behov få ström till annat.

En gång i tiden hade jag en fundering på att bygga en katta eller trimaran. Framdrivning med dubbla elmotorer och ström från ett bensindrivet elverk. Samma elverk skulle driva både spis och värme (vattentank). Detta var i en tid när både solpaneler och litiumbatterier var svindyra. Skulle vara ännu enklare idag.

 

Undrar vad alla elverkshatare säger?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med fler som seglar Dominant 78 på forumet, vad tycker ni om båten?

Håller med, främst därav bytet till de två nya motorerna nästa säsong, de bör motsvara ca 4,5 hk. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev bhemac:

"När man ersätter en förbränningsmotor med elmotor så gör man alltid med en betydligt mindre elmotor"
Håller i princip med om att man kan köra med något lägre effekt, men vill inte ge mig in i den känsliga debatten...

 

"Dessutom kan man vid behov få ström till annat"
Tänker ungefär så jag med, men allt kommer gå via batteribanken för min del. En induktionsplatta, litet kylskåp mm kommer jag köra på 230 via inverter. I hamn via landström och i övrigt från batteri via inverter. Produkten jag tänkt köpa är en automatiserad inverter-laddare till vilken jag kopplar landström, elverk, solceller och batteribank. Bara på planeringsstadier ännu dock... 
 

"Undrar vad alla elverkshatare säger?"
Ännu en känslig debatt att ge sig in i 😉 Ska verkligen försöka ljudisolera det bra och försöka undvika att köra det i tysta naturhamnar. Kanske snarare köra det under segling eller motordrift om jag förutser att jag kommer behöva många kWh tillgängligt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev visst lite konstig citering av "bhemac", men ni förstår säker vem som skrivit vad 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...