Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
jokar

Eldrift i segelbåtar

Rekommendera Poster

41 minuter sedan skrev Peka67:

Ja men energi åtgången (i framtiden) är liten i jämförelse med den energi som utvinns vid förbränning. Det ska även gå att spjälka vatten med mycket liten el åtgång (i framtiden) eftersom ingen av teknikerna finns idag, eller hur?

Nej, det kommer aldrig att gå att skapa energi.

Enligt termodynamikens första huvudsats kan energi varken skapas eller förstöras, den kan endast byta form (omvanlas).

 

Om du rullar ner för en backe på cykel omvandlas lägesenergi (du är högt upp) till rörelseenergi (du rullar) och lite friktionsvärme.

När du rullar upp för backen på andra sidan kan du rulla upp nästan lika högt som där du startade ifrån (friktionsenergin från nedfärden är ju förlorad), men du kan inte plötsligt komma upp för en dubbelt så hög backe utan att trampa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att bryta vattenmolekylens kemiska bindningar krävs en viss mängd energi. När den tillförs har processen en viss verkningsgrad, dvs det krävs lite mer energi än det som strikt räknat skulle krävas. Så vätgasen och syrgasen som skapats har alltså ett inbyggt energinetto som är negativt. Sen blir det förluster även vid förbränningen, när vattenmolekylerna återskapas, så totalt sett är det, förstås, en ren förlustaffär.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Nej, det kommer aldrig att gå att skapa energi.

Enligt termodynamikens första huvudsats kan energi varken skapas eller förstöras, den kan endast byta form (omvanlas).

 

Om du rullar ner för en backe på cykel omvandlas lägesenergi (du är högt upp) till rörelseenergi (du rullar) och lite friktionsvärme.

När du rullar upp för backen på andra sidan kan du rulla upp nästan lika högt som där du startade ifrån (friktionsenergin från nedfärden är ju förlorad), men du kan inte plötsligt komma upp för en dubbelt så hög backe utan att trampa.

Det handlar väl om hur mycket energi som krävs för att bryta bindningarna i vattenmolekyler. Du skapar inte energi den finns redan i vattenmolekylen. 

 

Med dagens teknik "kostar" det säkert mer att bryta bindningarna än energin du får ut. Men teknik går framåt så var inte alltför säker på att det inte går i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Peka67:

Det handlar väl om hur mycket energi som krävs för att bryta bindningarna i vattenmolekyler.

Exakt!

När väte och syre reagerar till vatten frigörs kemisk energi och bildar värme på samma vis som din lägesenergi omvandlas till rörelseenergi när du rullar ner för backen på din cykel.

 

För att återfå den kemiska energin (separera syre och väte) måste du tillföra minst lika mycket energi som du fick ut i värme när syre och väte slogs ihop, som när du rullar upp för backen på andra sidan när farten avtar vartefrer du kommer högre upp.

 

Värmeenergin är ju förbrukad, så den finns inte i vattenmolekylen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man gör vätgas med solenergi så krävs ingen extra energi. När man sen gör el av vätgasen så får man lika mycket värme som elenergi.

För båtdrift så ska man naturligtvis gör vägasen med solpaneler på land. En normal "biltank" (5 kg) ger alltså ca 50 kW till motorn och 50 kW i värme.

Riktigt intressant blir det i ett hus där man gör vägas med solpaneler och under vintern får både el och värme. Sådana hus byggs!

Det fina är att vi inte förbrukar en enda Joule annan energi och inte släpper ut ett enda gram CO2.

 

Undrar hur mycket vatten det blir i bränslecellen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Exakt!

När väte och syre reagerar till vatten frigörs kemisk energi och bildar värme på samma vis som din lägesenergi omvandlas till rörelseenergi när du rullar ner för backen på din cykel.

 

För att återfå den kemiska energin (separera syre och väte) måste du tillföra minst lika mycket energi som du fick ut i värme när syre och väte slogs ihop, som när du rullar upp för backen på andra sidan när farten avtar vartefrer du kommer högre upp.

 

Värmeenergin är ju förbrukad, så den finns inte i vattenmolekylen.

Ja men du tar bara hänsyn till bindningen i molekylen, inte till själva energi innehållet.

 

Enligt ditt resonemang så är själva vatten molekylen energilös vilket jag inte tror på.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peka.

Perpetum mobile är inte uppfunnen och kommer inte att bli det i framtiden heller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev FIATX19:

Peka.

Perpetum mobile är inte uppfunnen och kommer inte att bli det i framtiden heller.

När Donald Trump gick ut och sa att han var telefonavlyssnad, så hävdade media att han hade fel.

 

Jag undrade alltid över hur de så kategoriskt kunde påstå det. Det samma gäller även dig. Lite väl magstarkt påstående tycker jag (inget illa menat).

 

Menar vattenmotor tror inte på evighetsmaskiner

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Energi kan inte skapas den kan bara byta tillstånd.

Energin som vattenmotorn (en förbränningsmotor antar jag) omvandlar till rörelse och värme måste komma någonstans ifrån.

Värme delen blir troligen till största delen en förlust då den inte tas till vara.

Att tillverka bränslet (väte och syre om jag förstår rätt) görs genom att spjälkar vatten. Även där blir det förluster. 

Jag kan inte se att denna motor kan fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan öka effekten på en diesel genom att spruta in vatten med en egen bränslepump/ventil, så gjorde man på en del tändkulemotorer. 

Men drömmen om att köra enbart på vatten har väl inte slagit igenom ännu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har använt vatteninsprutning på förbrännungsmotorer för att kyla insugsluften och på så sätt få in mer luft och bränsle i cylindern.

Vet inte om det är det som bhemac avser dock.

Insugnunsluften värms av insugskanaler och av cylindern och varm gas tar mer plats. Sprutar man in vatten så förångas det och kyler insugnungsluften. Man kan då förbränna en större luft/bränsle blandning.

Användes tidigt i flygplan och säkert en och annan som monterat vatteninsprutning på sin turbobil på 70 och 80 talet.

Att det användes på tändkulemotorer var nytt för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev FIATX19:

Vet inte om det är det som bhemac avser dock.

Nej,  vattnet sprutades i själva tändkulan för att sänka temperaturen så att man kunde ta ut mer effekt men samtidigt förbrändes vattnet och gav ett visst energitillskott.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev bhemac:

...samtidigt förbrändes vattnet och gav ett visst energitillskott.

 

Lugn och fin nu...

Vatten kan inte förbrännas, hoppas du menar förångas.

 

På lågvarviga motorer kan jag absolut tänka mig att man kan få en viss effektäkning mha. vatteninsprutning. När vattnet förångas expanderar det och trycker ner kolven.

Tändkulemotorn är säkert extra bra för ändamålet eftersom det är en tvåtaktsmotor och därmed saknar ventiler som kan skadas av vatten och bromsa utflödet av avgaser. Det finns inte heller så stor risk för inblandning av vatten i motorolja.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Mackey:

Vatten kan inte förbrännas, hoppas du menar förångas.

Så lärde jag mig också. Men någonstans läste jag att vid typ 4000° kan vatten förbrännas. Jag väntar med spänning på en sådan motor, kärnreaktorn som skulle sitta i bilen har jag slutat vänta på.

Vatten som sprutas i cylindern förångas och kan nog ge ett effekttillskott samtidigt som energiåtgången kan hjälpa till att kyla. Mer pulver fick man när man drog på vattenisprutningen men någon så där vidare lyckad konstruktion var det kanske inte, då hade vi haft det i alla motorer idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag passade på att friska upp minnet lite på internet och vist användes vatten i viss tändkulemotorer.

 

Man kyler tändkulan för att hålla lämplig temperatur eller sprutar in vatten i cylindern för att justera tändläget så att motorn inte knackar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev bhemac:

Så lärde jag mig också. Men någonstans läste jag att vid typ 4000° kan vatten förbrännas.

Plasma heter det aggregationstillståndet, de andra är fast, flytande och gasformigt.

Atomernas beståndsdelar slits isär så att elektronerna blir fria från kärnan.

 

Plasma förekommer natutligt i blixtar och stjärnor.

Lysrör är också plasma, liksom plasmaskärare.

 

Fussionsenergi bygger på att de fria kärnorna ska slås ihop med varandra och frigöra mer energi än vad som går åt för att hålla plasmat "levande".

 

Tillägg: En liten fussionsreaktor ombord skulle vara spännande att ha.

 

Viktigt att tala om att ingen ytterligare energi har bildats i en fussionsreaktor heller. Även här är det fråga om att byta energitillstånd.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min värmepump har i inomhusdelem en inställning "plasma" med tillhörande galler med varning för hög spänning. Sägs i bruksanvisningen rena luften. Fan tro't.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni kan hoppa fram till 7min, två saker bör man känna till innan man tittar. Först är att ett expert team från England ledd av Leonard Holihan från Advanced Energy Institute verifierade att detta var århundradets upptäckt. Det andra är att Stan troligtvis mördades.

 

Sedan var det en framtidsvision som jag inte borde ha nämt. Hoppas vi kan återvända till här och nu.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan vill jag tillägga att bhemac har rätt, amerikanarna sprutade in vatten i jet motorerna på sina B52 när de inte hade tillräckligt med kraft att lätta från kortare startbanor.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Mackey:

Wikipedia är något som jag inte skulle läsa på en armländs avstånd. Vid "take off" är motorerna kalla att hävda att de behöver kylas för max 20sek på fullt pådrag tror jag inte på. Särskilt inte jet motorer. 

 

När vi startade med med flygplan gick man alltid på max "trottle" ungefär som om en bil trampade gasen i botten. Men men normalt är man i luften på mindre än tio sekunder då lättar man på gasen (från rött till gult).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Peka67:

När vi startade med med flygplan gick man alltid på max "trottle" ungefär som om en bil trampade gasen i botten. Men men normalt är man i luften på mindre än tio sekunder då lättar man på gasen (från rött till gult).

Jag viste inte att du flög B52:or, men det verkar ta längre tid än 10 sekunder att få upp dem i luften.

https://www.youtube.com/watch%3Fv%3DRPvJI89H9zk&ved=2ahUKEwjh3JSzjefjAhWxw4sKHYvTBDMQyCkwAHoECAwQBA&usg=AOvVaw1ktnNIV9jvohhCCZyv_EPy

 

Tillägg: Kanske dags att sluta diskutera vatten i motorer, kommer loksom lite bort från ämnet...

 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En variant på hur man kan använda ström vid segling:

I Öresund har vi ofta stark ström, speciellt vid högtryck över Östersjön då vi kan ha 3-4 knop norrgående. Vattennivån kan skilja nästan 2 meter från södra till norra änden av sundet i extremfall.

Vid en kappsegling dog vinden ut och strömmen tog fältet sakta norrut. Vi märkte detta och smög diskret ner en blyplätt på SB-sidan. De båtar som låg framför oss kom sakta glidande med slaka segel och alla hamnade akter om oss.

Vinden återvände och vi seglade glatt vidare och vann seglingen.

Vi använde befintlig vattenkraft på ett smart sätt utan vare sig spjälkning eller plasmatillstånd...

Intressant att läsa era kloka inlägg om de futuristiska systemen, men jag bara seglar på som vanligt jag... 😉

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peka67, intressant läsning, om nu patenten är utgångna och om det skulle fungera och göra fossilbränslen och kärnkraft överflödiga men en konspiration mördar den som försöker, inte tror jag att Kina skulle dra sig för det

 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.rivendellvillage.org/Stanley_Meyer_Resonant_Electrolysis_Cell.pdf&ved=2ahUKEwiMw6mSl-fjAhVfxcQBHePKAX0QFjAOegQIAhAB&usg=AOvVaw1KzkKyj3-hJj0x2ThNNqkT

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Mackey:

Jag viste inte att du flög B52:or, men det verkar ta längre tid än 10 Tillägg: Kanske dags att sluta diskutera vatten i motorer, kommer loksom lite bort från ämnet...

Lite lågt för att vara dig Mackey. Det tog 15 sek med fullt gaspådrag ( jag sa max 20) sedan var det inte en vattenstart, men jag instämmer dags att lägga ned nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

Peka67, intressant läsning, om nu patenten är utgångna och om det skulle fungera och göra fossilbränslen och kärnkraft överflödiga men en konspiration mördar den som försöker, inte tror jag att Kina skulle dra sig för det

 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.rivendellvillage.org/Stanley_Meyer_Resonant_Electrolysis_Cell.pdf&ved=2ahUKEwiMw6mSl-fjAhVfxcQBHePKAX0QFjAOegQIAhAB&usg=AOvVaw1KzkKyj3-hJj0x2ThNNqkT

Stort tack jag har inte sett denna sammanställning förrut, kan knappt slita mig (frugan är skitsur) lördagkväll är inte bästa lästid. Än en gång stort tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev trewq:

men en konspiration mördar den som försöker, inte tror jag att Kina skulle dra sig för det

 

Kom på att det kan misstolkas, menar förstås att Kina har allt att vinna på att få igång en vattenmotor och inte räds fossilbranschens eventuella konspirationer. Att man ännu inte har en dylik apparat trots obegränsade resurser om man vill, tolkar jag som att det nog inte blir nåt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-27 vid 22:45 skrev bhemac:

Paddan är eff perfekt komplement till en liten, vädertålig plotter. Men en marinanpassad plotter lär dröja, den marknaden är nog alltför liten.

Batterier fungerar för korta resor - det är och komme förbli ont om laddstolpar i skärgården. För att klara lite distanser krävs något laddningsaggregat tex diesel/bensingenerator. Eller bränsleceller men då är det smartare att gå all-in för bränsleceller som självklart går på vätgas. Detta är framtiden! 

Det finns väl inte någon plotter som du kan köpa i en båttillbehörsaffär, som inte är vädertålig. Köper man någon av de kända märkena får du nog en marint anpassad produkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev vega1959:

Det finns väl inte någon plotter som du kan köpa i en båttillbehörsaffär, som inte är vädertålig. Köper man någon av de kända märkena får du nog en marint anpassad produkt.

Jag menade marinanpassad padda, de lär inte komma.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-03 vid 09:43 skrev bhemac:

Man kan öka effekten på en diesel genom att spruta in vatten med en egen bränslepump/ventil, så gjorde man på en del tändkulemotorer. 

Men drömmen om att köra enbart på vatten har väl inte slagit igenom ännu?

Jag har för mig att flyget under andra världskriget använde vatteninsprutning i motorerna, vatten kunde ju inte komprimeras utan det blev en effekthöjning på motorerna som en följd av detta.

Det fins säkert någon här på MG som kan förklara detta bättre, jag är ingen tekniker.😃

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...