Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Alicia1

Vp 290 dp drevproblem

Rekommendera Poster

Får ej upp drevet med hjälp av mina reglage, det går bara att få ner drevet men inte upp det, händer inget när jag trycker på panelen. Var sitter givaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Alicia1:

Får ej upp drevet med hjälp av mina reglage, det går bara att få ner drevet men inte upp det, händer inget när jag trycker på panelen. Var sitter givaren?

Låter som ett relä gett upp, de sitter vid pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vanliga standardrelä som finns hos Biltema för knappt en femtiolapp styck, V-P vill nog ha en smärre förmögenhet för likadant relä.

inte ovanligt att det är oxid på reläts flatstiftskontakter, tag ur och sätt i dem i sina hållare några gånger så kanske det fungerar.

Det finns även två relä vid kontrollpanelen, dessa har jag inte lyckats lista ut vad de har för funktion.

 

Prova att stänga av tändningen och försöka igen, liksom starta om systemet, det fungerade för mig, när jag hade ett likadant fel.

Det visade sig att min givare var hel, men det var ett kabelbrott så instrumentet fick inte rätt information, och hindrade drevlyft eller drevsänkning.

Jag gav i en annan tråd som handlade om ungefär samma sak, råd på hur man felsöker givaren.

I mitt fall klippte jag givarens kablar bak vid givaren och vid instrumentet och drog nya parallellt, sedan dess fungerar det.

Enligt en servicegubbe, jag pratade med är det vanligt att det är dålig kontakt i diverse kontaktstycken mellan givare och instrumentpanelen, om du har en flybrige och instrument där också finns det en "Y-koppling" någonstans som kan vara boven i dramat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

 

ok. relä kan låta rimligt. ska ner i till båten i morgon och felsöka i värmen. det är bara relät för att fälla upp drevet som har lagt av. Har provat och stänga av tändningen utan resultat.

 

Vi för se vad jag hittar i morgon, det var på tok för varmt att krypa ner i motorummet i dag.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Alicia1:

ok. relä kan låta rimligt. ska ner i till båten i morgon och felsöka i värmen. det är bara relät för att fälla upp drevet som har lagt av. Har provat och stänga av tändningen utan resultat.

 

Vi för se vad jag hittar i morgon, det var på tok för varmt att krypa ner i motorummet i dag.

 

 

Nej, så fungerar det inte. 

Dessa båda relä är tillsammans kopplade som en polvändare. Dom reverserar pumpmotorns rotationsriktning så att den kan höja respektive sänka drevet 

Prova istället att byta plats på reläerna, och se om ditt problem blir omvänt, iså fall är det ena relät trasigt. Isåfall byter du ändå båda två. Men det troligaste är nog ändå oxid i kontaktytorna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-27 vid 12:40 skrev Alicia1:

Får ej upp drevet med hjälp av mina reglage, det går bara att få ner drevet men inte upp det, händer inget när jag trycker på panelen. Var sitter givaren?

Vad visar instrumentet? Om skölden är lika gammal som båten, och pumpen inte är bytt till senare utförande, har du den gamla typen av pump. På den har reläerna inte polvändande funktion, och du hittar inga reläer på Biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löst. Tack för tipsen!! Nu fungerar allt igen. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Alicia1:

Problemet löst. Tack för tipsen!! Nu fungerar allt igen. 👍

Berätta gärna för oss hur du löste problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gjorde rent kontakterna till båda reläer samt övriga kopplingar som tillhör drevpumpen med elektronikspray. Båda reläer var daterat från år 2000. Passade även på att göra rent på alla kontakten jag kom åt. 

Redigerad av Alicia1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra! 

Jo jag tror att fler på detta forum haft samma fel. Relä har inget bäst föredatum. Men dom kan bli trötta och om de har utsatts för höga strömmar kan dom få brända kontakter. 

Dessa är vanliga bilrelä, kan ersättas med relän från exv. Biltema, se bara till att anslutningarna 30, 85, 86, 87 och 87a sitter på samma ställe. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir att byta ut dessa under vintern för att va på den säkra sidan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...